Αυτοκίνητο

Η 2η γενιά της Porsche Panamera

PorschePanamera2.jpg

Η νέα Panamera συνδυάζει περισσότερο από κάθε άλλη φορά δύο εκ διαμέτρου αντίθετα χαρακτηριστικά: τις επιδόσεις ενός αυθεντικού sport αυτοκινήτου και την άνεση ενός πολυτελούς 4θέσιου και 4θυρου, ταχύτατου επιβατικού.

Η δεύτερη γενιά της Panamera που είναι πλήρως ανασχεδιασμένη, εξελίχθηκε με στόχο να γίνει το σύμβολο των απόλυτων επιδόσεων στην πολυτελή κατηγορία. Σε αυτή την πορεία μετασχηματισμού, η Porsche βελτίωσε συστηματικά τη φιλοσοφία της Panamera, προσφέροντας ένα ταχύτατο 4θυρο, 4θέσιο sedan, που όμοιό του δεν υπάρχει.

PorschePanamera7.jpg

Οι κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων έχουν ανασχεδιαστεί, η ανάρτηση έχει τελειοποιηθεί, ενώ η φιλοσοφία των ενδείξεων και των χειριστηρίων της προσαρμόστηκε στις απαιτήσεις του μέλλοντος.

Η νέα Panamera μεγαλώνει τα όρια των καθαρόαιμων sport αυτοκινήτων και των άνετων executive sedan μεγάλων αποστάσεων, με μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως η ενεργητική τετραδιεύθυνση, η ενεργή αντιστάθμιση των πλευρικών μετατοπίσεων και η αερανάρτηση με τρεις θαλάμους.

Εξωτερικό/Εσωτερικό

PorschePanamera3.jpg

Οπτικά, πρόκειται αναμφίβολα για μια Panamera, όσο και για ένα sport αυτοκίνητο, με μακριές, δυναμικές αναλογίες, και μια τυπική σχεδιαστική γραμμή 911, που «φωνάζει από μακρυά» ότι πρόκειται για Porsche και τίποτε άλλο.

Η νέα Panamera έχει μήκος 5.049 χλστ. (+34 χλστ.), πλάτος 1.937 χλστ. (+6 χλστ.) και ύψος 1.423 χλστ. (+5 χλστ.). Παρά τη μικρή αύξηση του ύψους, το τετράπορτο αυτοκίνητο δείχνει πολύ χαμηλότερο και μακρύτερο. Αυτό προκύπτει κυρίως χάρη στο μειωμένο ύψος πάνω από το πίσω μέρος της καμπίνας επιβατών (έχει μειωθεί κατά 20 χλστ.), ενώ το εσωτερικό ύψος έχει διατηρηθεί σε καλά επίπεδα. Έτσι αλλάζει εντελώς η συνολική εικόνα του αυτοκινήτου. Το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά 30 χλστ. και πλέον φτάνει τα 2.950 χλστ., με αποτέλεσμα και με τον τρόπο αυτό να αυξάνονται οι αναλογίες του αυτοκινήτου. Οι μπροστινοί τροχοί μεταφέρθηκαν πιο μπροστά, με αποτέλεσμα να μειωθεί ο εμπρός πρόβολος και να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο η λεγόμενη «διάσταση γοήτρου», δηλαδή η απόσταση από την κολώνα Α έως τον μπροστινό άξονα. Ο πίσω πρόβολος είναι μακρύτερος, προσδίδοντας στο αυτοκίνητο μια πιο δυναμική εμφάνιση.

PorschePanamera4.jpg

Τέλος, το πλάτος της Panamera αυξήθηκε μόλις κατά 6 χλστ., όμως το αυτοκίνητο δείχνει κατά αρκετά εκατοστά φαρδύτερο. Τα φουσκωμένα άκρα των θόλων των τροχών, φιλοξενούν ζάντες αλουμινίου των 19 ιντσών (4S/4S Diesel), των 20 ιντσών (Turbo) ή των (προαιρετικά) 21 ιντσών.

Το γνώριμο εσωτερικό της Porsche έχει αναπροσαρμοστεί στις απαιτήσεις του αύριο. Στις μαύρες επιφάνειες και τις διαδραστικές ενδείξεις συνδυάζεται η σαφής και διαισθητική διεπαφή του οδηγού/χρήστη που παραπέμπει σε smartphone και tablet, με όλες τις πρακτικές απαιτήσεις για τον έλεγχο του αυτοκινήτου.

Οι κλασσικοί, συμβατικοί διακόπτες και τα συμβατικά όργανα έχουν μειωθεί σημαντικά. Έχουν αντικατασταθεί με οθόνες αφής και ενδείξεις που διαμορφώνονται ανεξάρτητα, χαρακτηριστικά που πρωταγωνιστούν στο νέο προηγμένο cockpit, με προφανή οφέλη τόσο για τον οδηγό, όσο και για τον συνοδηγό και τους πίσω επιβάτες. Παρά τη σημαντικά μεγαλύτερη γκάμα συστημάτων επικοινωνίας, άνεσης και υποβοήθησης, η χρήση και ο χειρισμός των διαφόρων λειτουργιών γίνεται πλέον με πιο σαφή και διαισθητικό τρόπο. Στο προηγμένο cockpit της Porsche, ο αναλογικός κόσμος μετασχηματίζεται στο ψηφιακό παρόν της κινητικότητας, αφήνοντας όμως χώρο για το πάθος: Το στροφόμετρο, -για παράδειγμα- που δεσπόζει κεντρικά στον πίνακα οργάνων, αποτελεί φόρο τιμής στην Porsche 356 A του 1955.

Από τη χαμηλή θέση του καθίσματος που συναντά κανείς σε όλα τα σπορ αυτοκίνητα, ο οδηγός βλέπει όχι μόνο το συναρπαστικό θέαμα που προσφέρουν τα φτερά και ο θόλος του κινητήρα, αλλά και δύο οθόνες 7 ιντσών που βρίσκονται ακριβώς στην ευθεία των ματιών του, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ιδανική εργονομία. Ανάμεσα στις δύο αυτές οθόνες βρίσκεται το στροφόμετρο, το οποίο παραμένει αναλογικό.  Στο μεταξύ, στην κονσόλα του επιλογέα σχέσεων ανάμεσα στον οδηγό και τον συνοδηγό κυριαρχεί η οθόνη αφής 12,3 ιντσών του Συστήματος Διαχείρισης Επικοινωνιών (PCM) της επόμενης γενιάς. Ο οδηγός και ο συνοδηγός μπορούν να διαμορφώνουν την οθόνη αυτή ξεχωριστά. Το σύστημα PCM περιλαμβάνει: πλοήγηση online, τις online λειτουργίες του Porsche Connect, ενσωμάτωση smartphone μέσω Apple Car Play και ένα νέο σύστημα φωνητικού ελέγχου που δέχεται εντολές σε φυσική γλώσσα.

PorschePanamera5.jpg

Η περιοχή του συστήματος PCM – με την τελευταίας τεχνολογίας οθόνη υψηλής ανάλυσης – μεταφέρεται αρμονικά στην κεντρική κονσόλα, φιλοσοφίας “black panel”, όπου βρίσκεται ο επιλογέας του κιβωτίου ταχυτήτων PDK.  Ένας νέος πίνακας ελέγχου με διακόπτες αφής στην κεντρική κονσόλα επιτρέπει τον διαισθητικό έλεγχο διαφόρων λειτουργιών. Ακόμα και τα πτερύγια του κεντρικού αεραγωγού ρυθμίζονται ηλεκτρικά από διακόπτες αφής. Οι πίσω επιβάτες μπορούν να ελέγχουν τις λειτουργίες του κλιματισμού και του συστήματος infotainment χρησιμοποιώντας ένα προαιρετικό σύστημα τετραζωνικού ελέγχου του κλιματισμού.

Επιπλέον, η Panamera προσφέρει τη μεγαλύτερη ευελιξία στη διάταξη των καθισμάτων από οποιοδήποτε μοντέλο της πολυτελούς κατηγορίας, καθώς οι πλάτες των πίσω καθισμάτων διαιρούνται σε αναλογία 40:20:40, προσφέροντας μέγιστη πρακτικότητα στην καθημερινή χρήση (χωρητικότητα χώρου αποσκευών: από 495 έως 1.304 λίτρα). Διάφορα στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού, όπως η πανοραμική ανακλινόμενη ηλιοροφή, τα καθίσματα με σύστημα μασάζ, ο ατμοσφαιρικός φωτισμός και ένα υψηλής ποιότητας ηχοσύστημα 3D της Burmester, αναβαθμίζουν την άνεση της Panamera σε εντελώς νέα επίπεδα.

PorschePanamera6.jpg

Κινητήρες V6 και V8 biturbo

Για να αναβαθμιστεί το σύνολο σε νέα επίπεδα, όλοι οι κινητήρες της Panamera δεύτερης γενιάς έχουν ανασχεδιαστεί. Έχουν γίνει πιο ισχυροί, ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν καλύτερη οικονομία καυσίμου και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Υπάρχουν διαθέσιμοι, τρεις κινητήρες biturbo με σύστημα άμεσου ψεκασμού: στην Panamera Turbo, την Panamera 4S και την Panamera 4S Diesel.

Όλοι τους (περιλαμβάνοντας για πρώτη φορά και τον πετρελαιοκινητήρα) μπορούν να συνδυαστούν με ένα σύστημα μόνιμης τετρακίνησης, καθώς και με το νέο 8τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (PDK).

Η Panamera Turbo διαθέτει έναν βενζινοκινητήρα V8 που αποδίδει 550 ίππους, ενώ η Panamera 4S εξοπλίζεται με έναν βενζινοκινητήρα V6 440 ίππων. Στην Panamera 4S Diesel, ένας κινητήρας V8 422 ίππων προσφέρει δύναμη και πέραν αυτής, τερατώδη, μέγιστη ροπή στρέψης στα 86,6 χγρμ.

Ο 8κύλινδρος κινητήρας επιταχύνει την Panamera Turbo έως τα 100 χλμ./ώρα σε 3,8 δευτερόλεπτα, ενώ με το πακέτο Sport Chrono ο χρόνος αυτός δεν ξεπερνά τα 6,3 δευτερόλεπτα. Η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 306 χλμ./ώρα. Αυτές οι εκπληκτικές τιμές επιδόσεων έρχονται σε αντίθεση με τις χαμηλότερες μεικτές τιμές κατανάλωσης καυσίμου, οι οποίες, στα 9,4 – 9,3 λ./100 χλμ., είναι έως και κατά 1,1 λ./100 χλμ. μειωμένες σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο (Νέος Ευρωπαϊκός Κύκλος Οδήγησης ή NEDC). Οι τιμές αυτές αντιστοιχούν σε εκπομπές CO2 214-212 γρ./χλμ.

Η Porsche χρησιμοποιεί πολυσύνθετους υπερσυμπιεστές τύπου “twin-scroll” για την παροχή συμπιεσμένου αέρα στους θαλάμους καύσης του κινητήρα V8. Οι δύο υπερσυμπιεστές, οι οποίοι περιστρέφονται με αντίθετη φορά μεταξύ τους, παράγουν μέγιστες τιμές ροπής από τις πολύ χαμηλές στροφές του κινητήρα. Η Turbo είναι επίσης η πρώτη Porsche που διαθέτει το νέο σύστημα προσαρμοζόμενου ελέγχου κυλίνδρων στον κινητήρα της.

Στη λειτουργία με μερικό φορτίο, το σύστημα μετατρέπει προσωρινά, και χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό, τον 8κύλινδρο κινητήρα σε 4κύλινδρο. Έτσι μειώνεται η κατανάλωση καυσίμου έως και κατά 30%, ανάλογα με τη ζήτηση ισχύος στις φάσεις λειτουργίας με τέσσερις κυλίνδρους.

Ο κινητήρας 2,9 λίτρων V6 biturbo της Panamera S αποδίδει μέγιστη ισχύ 440 ίππων (δηλ. 20 ίππους περισσότερους απ’ ό,τι το προηγούμενο μοντέλο). Η ισχύς αυτή είναι ήδη διαθέσιμη στις 5.640 σ.α.λ., λίγο πάνω δηλαδή από την ονομαστική ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα. Από τις 1.750 έως τις 5.500 σ.α.λ., ο νέος εξακύλινδρος κινητήρας αποδίδει 550 Nm (30 Nm περισσότερα).

PorschePanamera1.jpg

Η Panamera 4S μπορεί να φτάσει τα 100 χλμ./ώρα μόλις σε 4,4 δευτερόλεπτα (4,2 δευτερόλεπτα με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono). Με τελική ταχύτητα 289 χλμ./ώρα, και αυτή η Porsche πλησιάζει το χαρακτηριστικό όριο των 300 χλμ./ώρα. Η μεικτή κατανάλωση καυσίμου στον κύκλο NEDC δεν υπερβαίνει τα 8,2 – 8,1 λ./100 χλμ. (186-184 γρ./χλμ. CO2). Σε σύγκριση με την Panamera 4S της πρώτης γενιάς, η τιμή αυτή αντιστοιχεί σε εξοικονόμηση καυσίμου έως και 1,0 λ./100 χλμ., ή 11%.

Η νέα Panamera διατίθεται και με έναν νέο 8κύλινδρο πετρελαιοκινητήρα, ο οποίος για πρώτη φορά συνδυάζεται με σύστημα μόνιμης τετρακίνησης.

Αυτός ο πετρελαιοκινητήρας, ο ισχυρότερος που έχει τοποθετηθεί σε αυτοκίνητο παραγωγής Porsche μέχρι σήμερα, αποδίδει 422 ίππους (στις 3.500 σ.α.λ.) και μια τεράστια ροπή που φτάνει τα 86,6 χγρμ. η οποία είναι σταθερή από τις 1.000 έως τις 3.250 σ.α.λ. Με τελική ταχύτητα 285 χλμ./ώρα, η 4S Diesel είναι σήμερα το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής με πετρελαιοκινητήρα στον κόσμο.

Το Gran Turismo φτάνει τα 100 χλμ./ώρα σε 4,5 δευτερόλεπτα (4,3 δευτερόλεπτα με το προαιρετικό πακέτο εξοπλισμού Sport Chrono). Η τιμή αυτή έρχεται σε αντίθεση με τη μεικτή κατανάλωση καυσίμου, η οποία είναι μόλις 6,8-6,7 λ./100 χλμ. (178-176 γρ./χλμ. CO2).

Ένα πολυτελές sedan… πίστας

PorschePanamera2.jpg

Η ανάρτηση συνδυάζει την άνεση στις μεγάλες αποστάσεις ενός πολυτελούς sedan με τα χαρακτηριστικά απόδοσης της ανάρτησης μιας 911. Αυτό επιτυγχάνεται συμπληρώνοντας την βασική διάταξη με προαιρετικά, πρωτοποριακά συστήματα, όπως η προσαρμοζόμενη αερανάρτηση με τεχνολογία τριών θαλάμων, η οποία διαθέτει και ηλεκτρονικό έλεγχο των αμορτισέρ (PASM), το αναβαθμισμένο σύστημα δυναμικού ελέγχου πλαισίου PDDC Sport με λειτουργία κατανομής ροπής (PTV Plus) και ενεργή σταθεροποίηση πλευρικών μετατοπίσεων, καθώς και ένα νέο ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης. Το σύστημα ολοκληρωμένου ελέγχου της ανάρτησης 4D Chassis Control αναλύει και συγχρονίζει όλα τα επιμέρους συστήματα της ανάρτησης σε πραγματικό χρόνο, βελτιστοποιώντας τις επιδόσεις της νέας Panamera στον δρόμο. Η Porsche φέρνει επίσης την ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης και το κράτημα που διαθέτουν τα σπορ αυτοκίνητα στην κατηγορία των αυτοκινήτων Gran Turismo, με την ενεργητική τετραδιεύθυνση στον πίσω άξονα, η οποία επίσης αποτελεί νέο χαρακτηριστικό και έχει προσαρμοστεί από την 918 Spyder και την 911 Turbo. Η απόδοση των φρένων έχει επίσης βελτιωθεί.

Συστήματα υποβοήθησης

Η Panamera εξοπλίζεται με πολλά συστήματα υποβοήθησης στον βασικό και τον προαιρετικό της εξοπλισμό, συστήματα που διευκολύνουν την οδήγηση και την κάνουν πολύ ασφαλέστερη. Στα σημαντικότερα νέα συστήματα περιλαμβάνεται ένα σύστημα υποβοήθησης της ορατότητας τη νύχτα, που χρησιμοποιεί μια θερμική κάμερα για να ανιχνεύει ανθρώπους ή και μεγάλα ζώα, εμφανίζοντας μια έγχρωμη προειδοποιητική ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Με το προαιρετικό νέο σύστημα προβολέων LED matrix 84 σημείων, φωτίζονται για λίγο οι άνθρωποι που τυχόν βρίσκονται πέρα από το οπτικό πεδίο της μεσαίας σκάλας εφόσον είναι μέσα στον ηλεκτρονικά υπολογιζόμενο διάδρομο οδήγησης, έτσι ώστε ο οδηγός να μπορεί να αντιδρά ακόμα πιο άμεσα.

Το νέο σύστημα νυχτερινής ορατότητας είναι ένα από τα συστήματα υποβοήθησης που συμβάλλουν στην εκ των προτέρων αποφυγή κρίσιμων καταστάσεων. Το νέο σύστημα InnoDrive, με προσαρμοζόμενο σύστημα διατήρησης ταχύτητας, παρέχει πληροφορίες για μια ιδιαίτερα μεγάλη απόσταση στο δρόμο. Με βάση δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης και ενδείξεις από αισθητήρες ραντάρ και βίντεο, υπολογίζει και ενεργοποιεί τους βέλτιστους ρυθμούς επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, καθώς και τις επιλογές σχέσεων για τα επόμενα τρία χιλιόμετρα. Για τον υπολογισμό αυτόν, αυτό το σύστημα, το οποίο λειτουργεί ως συγκυβερνήτης, λαμβάνει υπ’ όψιν του στροφές, ανηφόρες ή κατηφόρες, καθώς και όρια ταχύτητας.

Όσο για τις τιμές, κάπου… περίπου, από 165.000 ευρώ και άνω.

Νίκος Τσάδαρης

Comments

Δημοφιλέστερα

To Top