Διεθνή

Ντεμπενεντέτι: Ποιος είναι ο Ιταλός φαρσέρ του Twitter που έχει «πεθάνει»…κόσμο και κοσμάκη

Νεο «ελληνικό» χτύπημα από τον Τομάσο Ντεμπενεντέτι που εχθές «πέθανε» τον Χρήστο Σαρτζετάκη παριστάνοντας τον Γιώργο Γεραπετρίτη – Το παρελθόν του δημοσιογράφου-κακόγουστου φαρσέρ και πώς κατέληξε να διασπείρει fake news για θανάτους μέσω social media

O «δημοσιογράφος», όπως αυτοπροσδιορίζεται, Τομάσο Ντεμπενεντέτι ξαναχτύπησε. Προέβη για μία ακόμα φορά σε διασπορά ψευδών ειδήσεων, αυτή τη φορά «πεθαίνοντας» τον πρώην πρόεδρο της Δημοκρατίας Χρήστο Σαρτζετάκη. Χρησιμοποίησε ψευδή λογαριασμό, παριστάνοντας τον Γιώργο Γεραπετρίτη. Αυτό είναι το μοτίβο του.

Μόνο στην Ελλάδα, έχει στείλει πριν την ώρα τους στον άλλο κόσμο τον Κώστα Γαβρά, ενώ, παριστάνοντας τον υφυπουργό Άμυνας Αλκιβιάδη Στεφανή, προ μηνών είχε ανακοινώσει και τον θάνατο του Αμπντουλάχ Οτσαλάν. Το 2015 είχε παραστήσει τον Γιάννη Στουρνάρα, τιτιβίζοντας ψευδείς ειδήσεις και νέα για την ελληνική οικονομία, ενώ δύο χρόνια αργότερα είχε υποδυθεί τον Παναγιώτη Πικραμμένο.

Δεν πρόκειται για κάποιον δεινό χάκερ που σπάει κωδικούς και παραβιάζει αδιάρρηκτες διαδικτυακές πόρτες. Ο κακόγουστος φαρσέρ Ντεμπενεντέτι είναι «άλλου παπά ευαγγέλιο» και η εκκεντρικότητά του δεν αρκεί για να ερμηνεύσει κανείς τη δράση του, ή αλλιώς το «κοινωνικό πείραμα», όπως ο ίδιος το χαρακτηρίζει. Ποιο είναι αυτό; Να ταράζει τα νερά, ξεμπροστιάζοντας το ευεπίπλαστο κύρος των Μίντια και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Σε παλαιότερη συνέντευξή του έχει δηλώσει ότι «θέλω να γίνω ο μεγαλύτερος ψεύτης της Ιταλίας». Χρησιμοποιώντας τα σόσιαλ μίντια έχει «ανακοινώσει» τον θάνατο του Πάπα Βενέδικτου ΙΣΤ', του σκηνοθέτη Πέδρο Αλμοδόβαρ, του βραβευμένου με Νόμπελ συγγραφέα Μάριο Βάργκας Λιόσα, της δημιουργού του Χάρι Πότερ Τζ. Κ. Ρόουλινγκ και πολλών ακόμα. Όταν το 2012 υποδύθηκε τον Ρώσο υπουργό Εσωτερικών Βλαντιμίρ Κολοκόλτσεφ, αναρτώντας τον «θάνατο» του ηγέτη της Συρίας Μπασάρ Αλ Άσαντ εκτινάχθηκε η τιμή του πετρελαίου και κουνήθηκε κλυδωνίστηκε η παγκόσμια οικονομία.

Όπως μαρτυράει και το όνομά του είναι Ιταλός. Μένει στη Ρώμη με την οικογένειά του και διδάσκει μαθητές δημοτικού. Ναι, είναι δάσκαλος, αν και δηλώνει δημοσιογράφος και συγγραφέας. Για την ακρίβεια, ο Ντεμπενεντέτι ξεκίνησε τη καριέρα του ως δημοσιογράφος και μάλιστα η επαγγελματική του εκκίνηση θεωρήθηκε ιδιαίτερα ελπιδοφόρα.

Εξάλλου, το επίθετό του του είχε ανοίξει πόρτες σε εφημερίδες. Κατάγεται από μία επιφανή οικογένεια διανοουμένων. Ο παππούς του Τζιάκομο έχει μείνει στην ιστορία ως «μεγαλύτερος κριτικός λογοτεχνίας του 20ου αιώνα». Και οι δύο γονείς του ήταν επίσης κριτικοί λογοτεχνίας. O πατέρας του Αντόνιο είχε γνωρίσει και αισθητή επιτυχία ως ποιητής και συγγραφέας, ενώ διατηρούσε επί δεκαετίες στήλη στην μεγαλύτερη συντηρητική εφημερίδα, στην Corriere della Sera.

Ο γιός, όμως, όπως ο ίδιος έχει παραδεχτεί, παρατηρώντας ως παιδί την δουλειά του πατέρα του, την ακρίβεια, την αντικειμενικότητα και την αδιαλλαξία, με την οποία έγραφε τις κριτικές του, ένιωσε απέχθεια για τον Τύπο. Δύσκολο να τον πιστέψει κανείς, καθώς, χρησιμοποιώντας το επίθετό του, επιχείρησε να ακολουθήσει τα χνάρια του σεβαστού πατέρα του, δίχως όμως επιτυχία.

Τότε ήταν που το έριξε στις συνεντεύξεις. Για την ακρίβεια, το 2006, μια τοπική εφημερίδα του ζήτησε να πάρει συνέντευξη από το νεκρό τώρα πια Gore Vidal. Ο γνωστός συγγραφέας θα επισκεπτόταν την Ρώμη για την παρουσίαση του τελευταίου του βιβλίου. Ο άπειρος Ντεμπενεντέτι ακολούθησε το ενδεδειγμένο πρωτοκολλο. Αντάλλαξε πολλά μέιλ με τον εκδοτικό οίκο του Vidal και κατάφερε να εξασφαλίσει μία μισάωρη συνέντευξη μαζί του.

Μόνο που αυτή ακυρώθηκε, καθώς ο συγγραφέας αποφάσισε να μην μιλήσει σε δημοσιογράφους. Η στιγμή εκείνη σηματοδοτεί τη μεταμόρφωσή του. Αποφασίζει να μην ενημερώσει την εφημερίδα. Αντιθέτως γράφει μία συνέντευξη 1900 λέξεων. Συνέθεσε, δηλαδή, έναν φανταστικό διάλογο. Ενθαρρυμένος και ο ίδιος από το γεγονός ότι το «κόλπο» του δεν έγινε αντιληπτό, συνέχισε, ανεβάζοντας τον πήχη.

Δημοσιεύθηκαν υποτιθέμενες συνεντεύξεις του με μέλη της παγκόσμιας καλλιτεχνικής και ακαδημαϊκής ελίτ, μέχρι και με τον Δαλάι Λάμα. Ο ίδιος εξομολογήθηκε αργότερα ότι κάποιοι εκδότες υποψιάζονταν ότι τους πουλούσε φούμαρα για μεταξωτές κορδέλες, αλλά βολεύονταν. Όποια και να ήταν η αλήθεια, στην περίπτωσή του αποδείχθηκε αληθινό το ρητό «το ψέμα έχει κοντά πόδια».
Για την ακρίβεια, στην περίπτωσή του δεν είχε και τόσο κοντά, καθώς πριν αποκαλυφθεί είχε ήδη ζήσει μία δεκαετία σαν ένας καταξιωμένος δημοσιογράφος με ταλέντο στο να ανοίγει την καρδιά όσων κάθονταν απέναντι από το κασετοφωνάκι του!

Τι και αν δεν είχε κάτσει ποτέ κανείς… Η μοιραία απάτη του αφορούσε στον συγγραφέα Φίλιπ Ροθ. Έβαλε στο στόμα του ένα πολιτικό σχόλιο: «έχω απογοητευτεί με την προεδρία του Ομπάμα. Είναι άσχημη, ταλαντευόμενη και βυθισμένη στις μηχανικές της εξουσίας».
Όταν σε μία αληθινή συνέντευξη ο Ροθ ρωτήθηκε γι’ αυτό το σχόλιο, δήλωσε άγνοια. Και κάπως έτσι έγινε η αποκάλυψη της πολυετούς απάτης του. Ένα πολυσέλιδο ρεπορτάζ του περιοδικού The New Yorker αποτέλεσε το καρφί στο φέρετρο της δημοσιογραφικής καριέρας του Ντεμπενεντέτι.

Ο αποκαλυφθείς, όμως, δεν το έβαλε κάτω. Ξεκίνησε άλλη καριέρα, δημιουργώντας ψεύτικους ηλεκτρονικούς λογαριασμούς. Έστελνε μέιλ σε εφημερίδες, τα οποία δημοσιεύονταν συχνά-πυκνά. Ενδεικτικό παράδειγμα η Herald Tribune που φιλοξένησε ένα δικό του άρθρο-άποψη υπογεγραμμένο από τον «Ουμπέρτο Έκο»! Η πλατφόρμα του έγινε το Twitter. Εκεί έχει παραστήσει όλους τους ηγέτες του κόσμου, ενώ έχει συνομιλήσει με κάποιους εξ αυτών. Ο Νικολά Σαρκοζί, πάντως, του είχε στείλει μήνυμα, θεωρώντας ότι μιλάει με την Μέρκελ!

Ειδήσεις σήμερα:

Η Ακρόπολη διεθνές σήμα της ελληνικής κανονικότητας

Φυλάκιση 30 μηνών για 20χρονη εργαζόμενη σε παιδικό σταθμό που έκανε σεξ και γέννησε το παιδί 13χρονου!

Χαμόγελα από την πορεία της επιδημίας δύο εβδομάδες μετά την πρώτη άρση των μέτρων

Δημοφιλέστερα

To Top