Ελλάδα

Ατύχημα στο «Καλλιστώ»: Πώς το container ship έκοψε στη μέση το ναρκαλιευτικό

Με μεγάλη ταχύτητα 16 κόμβων κινούνταν το container ship «Maersk Launceston» ώρα 07:29, ελάχιστα λεπτά πριν διαλύσει το πριμναίο τμήμα του πολεμικού πλοίου – Για μόλις λίγα μέτρα, δεν θρηνήσαμε θύματα – Δύο ελαφρά τραυματίες – Ολική η καταστροφή του «Καλλιστώ»

Το πρωτοφανές ναυτικό ατύχημα μεταξύ του ναρκαλιευτικού «Καλλιστώ» και του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Maersk Launceston» που σημειώθηκε νωρίς το πρωί της Τρίτης νότια της Ψυττάλειας έχει προκαλέσει μεγάλο προβληματισμό στο Πολεμικό Ναυτικό και στην ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Η πρόσκρουση του γιγαντιαίου container ship στο ναρκοθηρευτικό του στόλου ευτυχώς δεν είχε ανθρώπινα θύματα. Το «Maersk Launceston» πέρασε κυριολεκτικά πάνω από το «Καλλιστώ» κόβοντας σχεδόν στη μέση το ναρκαλιευτικό. Μετά την σύγκρουση ολόκληρο το πριμναίο τμήμα του πολεμικού πλοίου αποκολλήθηκε. Ευτυχώς, μόλις για λίγα μέτρα δεν θρηνήσαμε θύματα από το πλήρωμα του ναρκαλιευτικού που είχε αποπλεύσει λίγο πριν τις 7 το πρωί της Τρίτης για προγραμματισμένη δραστηριότητα. Δύο από τα μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν ελαφρά, ο ένας με εκδορές στο κεφάλι και ο άλλος με κάταγμα στο χέρι.

Λόγω των ελαφρών υλικών από τα οποία ήταν κατασκευασμένο το σκάφος, πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα, το ναρκαλιευτικό δεν βυθίστηκε και ρυμουλκήθηκε πίσω στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Ομως η καταστροφή στο «Καλλιστώ» θεωρείται ολική και είναι σχεδόν απίθανο να επιχειρηθεί αποκατάσταση των ζημιών του από τα τεχνικά συνεργεία του Πολεμικού Ναυτικού.

Λίγο πριν την σύγκρουση, το γιγαντιαίο container ship «Maersk Launceston» κινούνταν με ταχύτητα 16 κόμβων. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορούσε να αναπτύξει το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» ήταν μόλις 15 κόμβοι

Η μεγάλη ταχύτητα του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει αποτυπωθεί στους χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων. Το «Maersk Launceston» μήκους 266 μέτρων είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Πειραιά ώρα 06:50. Κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Από ώρα 07:04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα.

Ώρα 07:10 κινείται με 6,8 κόμβους, ώρα 07:14 πλέει με 9,8 κόμβους, ώρα 07:19 κινείται με 12,2 κόμβους, ώρα 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφεται στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα ώρα 07:34 το τεράστιο container ship προσκρούει στο πίσω μέρος του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ».

Η σύγκρουση σημειώθηκε λίγο πριν το λεγόμενο separation. Τα δύο πλοία κινούνταν σχεδόν παράλληλα, προφανώς όμως ο καταφθάνων πλοίαρχος του container ship είχε χαράξει πορεία θεωρώντας ότι το γιγαντιαίο πλοίο είναι ορατό σε όλους και άρα αν κάποιος έπρεπε να διορθώσει πορεία αυτός ήταν ο κυβερνήτης του ναρκαλιευτικού. Οι πληροφορίες ότι από τη γέφυρα του «Καλλιστώ» επιχειρήθηκε επικοινωνία με τον Πολωνό καπετάνιο του «Maersk Launceston» δεν επιβεβαιώνονται επισήμως. Η έρευνα θα γίνει από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά. Από την γωνία πρόσκρουσης, σχεδόν 90 μοιρών, φαίνεται σαν την τελευταία στιγμή το «Καλλιστώ» να προσπάθησε να κροσάρει παίρνοντας πορεία ανατολική. Ακόμη και με την «μεγίστη» ταχύτητα όμως, το ναρκαλιευτικό κινούνταν με 14 maximum 15 κόμβους ενώ το μήκους 266 μέτρων container ship είχε ταχύτητα 16 κόμβων. Εκ του αποτελέσματος, οι χειρισμοί που έγιναν για να αποφευχθεί το ατύχημα ήταν ανεπιτυχείς. Υπήρξε κακή συνεννόηση ανάμεσα στα δύο πλοία; Υπήρξε έλλειψη συγκέντρωσης σε μια περιοχή μεγάλης και συνεχούς κίνησης πλοίων που μπαίνουν και βγαίνουν από το λιμάνι του Πειραιά; Ακολουθήθηκαν διαδικασίες ρουτίνας χωρίς να γίνει στάθμιση των ειδικών συνθηκών;

Επί του παρόντος δεν είναι εύκολο να επιχειρηθεί η ακριβής ανασύνθεση των τελευταίων λεπτών πριν την σύγκρουση του ελληνικού πολεμικού πλοίου με το container ship. Και το «Καλλιστώ» αλλά και το «Maersk Launceston» κινούνταν με πορεία νότια πλέοντας προς το separation. Στη θάλασσα συνήθως προτεραιότητα έχει αυτός που βρίσκεται μπροστά, δηλαδή το ναρκαλιευτικό. Από τις φωτογραφίες που αποτυπώνουν την σφοδρή σύγκρουση των δύο πλοίων και τις τεράστιες ζημιές στο «Καλλιστώ» το πριμναίο τμήμα του οποίου έχει πλήρως καταστραφεί φαίνεται πως το ναρκοθηρευτικό βρισκόταν μπροστά από το container ship.

Ποιοι ήταν οι χειρισμοί που έγιναν από τα πληρώματα του «Καλλιστώ» και του «Maersk Launceston» πριν από την πρόσκρουσή τους μένει να διακριβωθεί. Εκ του αποτελέσματος, οι αποφάσεις που ελήφθησαν δεν ήταν οι ενδεδειγμένες. Προφανώς, η πολύ μεγάλη ταχύτητα με την οποία κινούνταν το container ship συνετέλεσε στο ατύχημα. Πρόκειται όμως για μια σύγκρουση στην ανοιχτή θάλασσα. Και λίγο προτού διαπεράσει το σκάφος του «Καλλιστώ» -ώρα 07:29- ο Πολωνός καπετάνιος του γιγαντιαίου «Maersk Launceston» έπλεε με ταχύτητα 16 κόμβους, ταχύτητα που ελάττωσε στους 8,8 κόμβους ώρα 07:34, χωρίς επί του παρόντος να είναι ξεκάθαρο αν το container ship έκοψε μετά την πρόσκρουση ή λίγα δευτερόλεπτα πριν έκανε ολοταχώς ανάποδα.

Δημοφιλέστερα

To Top