Ελλάδα

Υπουργικό συμβούλιο: Συνεδριάζει σήμερα για το νέο ασφαλιστικό και την αξιολόγηση καθηγητών

Φουλ οι μηχανές για το β’ εξάμηνο – Μεταρρυθμίσεις και οικονομία στην ατζέντα της συνεδρίασης – Τι προβλέπουν τα νομοσχέδια για το νέο ασφαλιστικό και την  αξιολόγηση των καθηγητών

Το «στοίχημα» του δεύτερου και κρίσιμου εξαμήνου του 2021 «περιγράφει» το Μέγαρο Μαξίμου, μέσω της ατζέντας του υπουργικού συμβουλίου, που θα συνεδριάσει σήμερα στις 11 το πρωί υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Για πρώτη φορά, μετά από πολλούς μήνες, ούτε ο υπουργός Υγείας, ούτε άλλοι συναρμόδιοι υπουργοί πρόκειται να εισηγηθούν δράσεις και πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της πανδημίας, καθώς έχουν προγραμματιστεί εισηγήσεις με φόντο την επιχείρηση ανάκαμψης της οικονομίας την «επόμενη μέρα» αλλά και τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί από την προεκλογική περίοδο. Κυβερνητικά στελέχη εξηγούν ότι παρότι η πανδημία είναι εδώ, η επιχείρηση «Ελευθερία» εξελίσσεται υποδειγματικά, βελτιώνεται μέρα τη μέρα η επιδημιολογική κατάσταση και η κυβέρνηση συνεχίζει τις μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες έχοντας εξασφαλίσει το μεγάλο «όπλο»-τα κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης– για την ισχυροποίηση της ελληνικής οικονομίας. Λίγες ημέρες μετά την ψήφιση του νέου εργασιακού χάρτη, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίαςοι κ.κ Χατζηδάκης και Τσακόγλου– καταθέτουν προς έγκριση στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο νόμου για την επικουρική ασφάλιση της νέας γενιάς, ενώ η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως θα παρουσιάσει το νομοσχέδιο που προβλέπει ρυθμίσεις για τα σχολεία και την αξιολόγηση των καθηγητών. Τόσο το νέο ασφαλιστικό, όσο και το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των καθηγητών αναμένεται ότι θα προκαλέσει αντιδράσεις, αφού τα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν ήδη προϊδεάσει για την στάση τους επί των συγκεκριμένων θεμάτων.

Με την τοποθέτησή του, στην αρχή της συνεδρίασης, ο πρωθυπουργός θα επισημάνει τις μείζονες κυβερνητικές επιδιώξεις στην παρούσα φάση αλλά και για το δεύτερο εξάμηνο του έτους, θα υπογραμμίσει την σημασία συμμετοχής στην εμβολιαστική διαδικασία ειδικά των νεότερων γενιών με στόχο την οικοδόμηση τείχους ανοσίας, θα εστιάσει στην ανάγκη προώθησης και στήριξης των μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών και των μεγάλων έργων και θα ανάψει το πράσινο φως για τον επικαιροποιημένο προγραμματισμό προσλήψεων εντός του 2021. Οι κ.κ Σταϊκούρας και Σκυλακάκης θα παρουσιάσουν εισήγηση για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής, οι κ.κ Γεωργιάδης και Παπαθανάσης θα περιγράψουν τις βασικές πτυχές του νέου αναπτυξιακού νόμου, ο υφυπουργός Οικονομικών, Απ. Βεσυρόπουλος θα μιλήσει για το νομοσχέδιο σχετικά με τον φόρο προστιθέμενης αξίας, ενώ ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ, Άκης Σκέρτσος θα υπογραμμίσει τα βασικά σημεία για τον απολογισμό του πρώτου εξαμήνου του έτους και τον προγραμματισμό του κυβερνητικού έργου, που συμπεριλαμβάνει και την έγκριση των στόχων και για το 2022. Ο Μιχάλης Χρυσοχοϊδης θα παρουσιάσει τον χάρτη για τη διάρθρωση του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών της Ελληνικής Αστυνομίας και την οργάνωση και λειτουργία της Αστυνομικής Ακαδημίας, ο Υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας το σχέδιο νόμου για τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και την πρόταση σχετικά με την επιλογή Προέδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας και Προέδρου του Αρείου Πάγου. Σήμερα θα γίνει η επιλογή Προέδρου και Αντιπροέδρων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους καθώς και του Διοικητή Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Στην ατζέντα του υπουργικού συμβουλίου είναι και η εισήγηση του Νίκου Δένδια για τον καθορισμό της ετήσιας χορηγίας του Δημοσίου προς τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους.

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για την επικουρική ασφάλιση

Με το σχέδιο νόμου που έχει προετοιμάσει ο υφυπουργός Εργασίας, Πάνος Τσακλόγου και θα παρουσιάσει από κοινού με τον Κωστή Χατζηδάκη, προκειμένου -μετά τα αναγκαία βήματα διαβούλευσης να ψηφιστεί πριν τον Αύγουστο:

1. Δημιουργείται ατομικός κουμπαράς για κάθε νέο ασφαλισμένο, στον οποίο θα σωρεύονται οι εργοδοτικές και εργατικές ασφαλιστικές εισφορές που έχουν καταβληθεί από τον εργοδότη για τον μισθωτό (ή από τον ίδιο, εφόσον πρόκειται για αυτοαπασχολούμενο), καθώς και οι αποδόσεις των επενδύσεων που αντιστοιχούν στις εισφορές του.

2. Ο ασφαλισμένος θα μπορεί να επιλέξει την τοποθέτηση των εισφορών του σε περιορισμένο αριθμό χαρτοφυλακίων, διαβαθμισμένου επενδυτικού κινδύνου, αφού πρώτα λάβει την κατάλληλη πληροφόρηση από το νέο Ταμείο.

3. Όταν ο ασφαλισμένος συνταξιοδοτηθεί θα λαμβάνει επικουρική σύνταξη βασισμένη στο ποσό των εισφορών του και στην απόδοση των επενδύσεων του. Θα προβλέπεται κρατική εγγύηση ότι η καταβαλλόμενη σύνταξη θα αντιστοιχεί τουλάχιστον στις καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές σε όρους πραγματικής αγοραστικής δύναμης.

4. Συστήνεται ένα νέο Δημόσιο Ταμείο, το οποίο θα έχει την ευθύνη για τη διαχείριση των εισφορών των ασφαλισμένων και των επενδύσεών τους. Οι ασφαλισμένοι και μελλοντικοί συνταξιούχοι θα συμβάλλονται αποκλειστικά με αυτό, καθώς αυτό θα είναι ο μοναδικός υπεύθυνος απέναντι τους για τη διαχείριση των εισφορών, τις επενδύσεις και την καταβολή των συντάξεων. Οι επενδύσεις θα γίνονται σε αυστηρό πλαίσιο ελέγχου από τις αρμόδιες εποπτικές αρχές.

5. To νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης θα είναι υποχρεωτικό για το σύνολο των μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων που εισέρχονται για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας από 01/01/2022 και είναι υπόχρεοι επικουρικής ασφάλισης. Επιπλέον θα είναι προαιρετικό για ασφαλισμένους κάτω των 35 ετών οι οποίοι είτε δεν έχουν υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση (πχ. μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι) είτε είναι ήδη ασφαλισμένοι στο υφιστάμενο σύστημα.

6. Οι εισφορές στο νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης παραμένουν ίδιες με σήμερα. Δηλαδή 6% για τους μισθωτούς (3% για τον εργοδότη και 3% που παρακρατούνται από τον μικτό μισθό του εργαζόμενου). Για τους μη μισθωτούς με ή χωρίς υποχρεωτική επικουρική ασφάλιση, οι εισφορές θα ακολουθούν το ισχύον σύστημα καθορισμού εισφορών.

7. Οι εισφορές κάθε ασφαλισμένου θα σωρεύονται στον προσωπικό του λογαριασμό και στη συνέχεια θα επενδύονται με στόχο την αύξηση της απονεμόμενης σύνταξης.

8. Ο αποκλειστικά υπεύθυνος για τη διαχείριση και επένδυση των εισφορών θα είναι το νέο Ταμείο, που θα λειτουργεί ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και θα υπάγεται στην εποπτεία του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

9. Η επικουρική σύνταξη του κάθε ασφαλισμένου στο νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης θα προκύπτει από τις καταβληθείσες εισφορές του και από το ποσό της απόδοσης των επενδύσεων.

10. Το κράτος θα εγγυάται ότι ο ασφαλισμένος σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από την πορεία των αποδόσεων των επενδύσεων, θα πάρει πίσω μέσω της επικουρικής σύνταξης που θα του αποδοθεί τουλάχιστον τις εισφορές που κατέβαλε σε πραγματικούς όρους.

Το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των καθηγητών

Στο υπουργικό συμβούλιο αναμένεται να συζητηθεί σήμερα το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που αφορά στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης το Πολλαπλό Βιβλίο όπου θα δίνεται η δυνατότητα στον Σύλλογο Διδασκόντων να έχει ελεύθερη επιλογή βιβλίου από συγκεκριμένα βιβλία που θα προτείνονται από το ΙΕΠ και αλλαγές στην Εκκλησιαστική Εκπαίδευση.

Για τον λόγο αυτό χθες, συνάντηση με τα Διοικητικά Συμβούλια της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) και της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) πραγματοποίησαν η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η υφυπουργός Ζέττα Μακρή και ο Γενικός Γραμματέας Αλέξανδρος Κόπτσης. Αντικείμενο των συναντήσεων, οι οποίες έλαβαν χώρα με πρωτοβουλία της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων στο πλαίσιο της ανταλλαγής απόψεων με αρμόδιους φορείς και με τα κόμματα, ήταν η ενημέρωση και η συζήτηση σχετικά με το επερχόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών».

Η υπουργός παρουσίασε στους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών ενώσεων:

• τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς μας – η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.
• την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ως μηχανισμό για την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας και ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης,
• τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου.

Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις που αφορούν στο Πολλαπλό Βιβλίο, την αποκέντρωση και ευελιξία της διαδικασίας έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, την ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή/της Διευθύντριας της σχολικής μονάδας και των Εκπαιδευτικών σε θέσεις ευθύνης στο σχολείο, στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας μέσα από την αξιολόγησή τους η οποία θα συνδέεται άρρηκτα με την επιμόρφωση, στην ίδρυση δομών εκπαίδευσης με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, καθώς και στις διαδικασίες επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης.

Η ηγεσία του υπουργείου απάντησε σε ερωτήσεις των εκπροσώπων των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών, κατέγραψε σκέψεις τους και δεσμεύθηκε για τη συνέχιση του διαλόγου.

Αξιολόγηση 160.000 εκπαιδευτικών

Το υπουργείο Παιδείας φέρεται αποφασισμένο να προχωρήσει στην αξιολόγηση σε πρώτη φάση των σχολικών δομών που έχει ήδη θεσμοθετηθεί και στη συνέχεια των εκπαιδευτικών. Θα κρίνονται οι μέθοδοι διδασκαλίας, η εμπειρία και οι τίτλοι σπουδών των στελεχών της εκπαίδευσης ενώ προβλέπεται ακόμα και συνέντευξη. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών, η βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου έργου, η ενίσχυση της διαφάνειας και η επιβράβευση της προσπάθειας των εκπαιδευτικών οι οποίοι ωστόσο αντιδρούν σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο καθώς οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες έχουν πάρει θέση κατά της αξιολόγησης. Η αξιολόγηση θα αφορά τους 160.000 εκπαιδευτικούς και στις 15.000 σχολικές μονάδες. Επίσης θα υπάρχει αξιολόγηση του έργου και των στελεχών εκπαίδευσης και βεβαίως και των εκπαιδευτικών, με στόχο την επιβράβευση της προσπάθειας και τη βελτίωση της απόδοσης.

Η αξιολόγηση των στελεχών θα γίνεται τόσο με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια, όπως η εμπειρία, οι τίτλοι σπουδών, όσο και με τα ποιοτικά, ενώ η αξιολόγηση των νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών θα αποτυπώνει την εικόνα χωρίς σε καμία περίπτωση, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο, να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα για τον εκπαιδευτικό, καθώς στόχος θα είναι η βελτίωσή τους. Ο εκπαιδευτικός θα αξιολογείται από δύο αξιολογητές σε σειρά κριτηρίων-δεικτών και με συνέντευξη, ενώ θα αξιολογούνται και οι μέθοδοι διδασκαλίας του στην τάξη.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σχεδιάζεται να συζητηθεί περί τα τέλη του μήνα. Ωστόσο, με τον νόμο 4692/202,0 που ψηφίστηκε πέρυσι τον Ιούνιο, θεσμοθετήθηκε ο προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου, των συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών, καθώς και η διττή αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο τους. Σκοπός της αξιολόγησης είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των τριών βασικών λειτουργιών της σχολικής μονάδας, δηλαδή της παιδαγωγικής και μαθησιακής, της διοικητικής και της λειτουργίας της ως επαγγελματικής κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Βασικός φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα.

Αξιολόγηση από δύο αξιολογητές: Στελέχη εκπαίδευσης

Κάθε αξιολογούμενος θα αξιολογείται από τουλάχιστον δύο αξιολογητές, ενώ η αξιολόγηση θα οργανώνεται σε δύο διαφορετικά πλαίσια τα οποία έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και κριτήρια . Η συνολική αξιολόγηση για τα στελέχη εκπαίδευσης θα συνδέεται με την έρευνα για την μέτρηση της αποτελεσματικότητας Κάθε εκπαιδευτικός και στέλεχος εκπαίδευσης θα έχει τον προσωπικό του ηλεκτρονικό φάκελο, στον οποίο θα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων στοιχεία άσκησης του εκπαιδευτικού ή διοικητικού έργου αλλά και μέσων που χρησιμοποιείς τη διδασκαλία όπως οι νέες τεχνολογίες. Παράλληλα, θα προβλέπεται συνέντευξη μεταξύ αξιολογουμένου και αξιολογητή είναι κάποια από τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.

Κατά την έναρξη του σχολικού έτους, ο διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμό συλλογικών δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών, καθώς και καθορισμό του τρόπου υλοποίησής τους. Ως προς τις συλλογικές δράσεις, ο σύλλογος διδασκόντων επιλέγει τομείς λειτουργίας της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής, στους οποίους θα εστιάσουν οι προγραμματιζόμενες δράσεις.

Ο διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί τον σύλλογο διδασκόντων σε τακτικές συνεδριάσεις, οι οποίες πραγματοποιούνται, με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους και τουλάχιστον μία φορά ανά δίμηνο, προκειμένου να συζητήσουν διεξοδικά για την πορεία υλοποίησης του αρχικού προγραμματισμού και των δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών που σχεδιάστηκαν κατά τα ανωτέρω και να εκτιμήσουν την αποτελεσματικότητά τους. Αν ο σύλλογος το κρίνει απαραίτητο, προβαίνει σε εκ νέου προγραμματισμό, ανασχεδιασμό ή σε αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις, αξιοποιώντας και τις παρατηρήσεις ή προτάσεις του συντονιστή εκπαιδευτικού έργου παιδαγωγικής ευθύνης.

Στο τέλος του διδακτικού έτους, ο διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας ως διοικητικής και εκπαιδευτικής δομής και του εκπαιδευτικού έργου αυτής. Στην ετήσια απολογιστική έκθεση που συντάσσεται αναφέρονται οι τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, οι στόχοι που είχαν τεθεί, καθώς και τα αντίστοιχα ποιοτικά κριτήρια παρακολούθησης και αξιολόγησής τους περιγράφονται αναλυτικά οι δράσεις βελτίωσης της λειτουργίας της σχολικής μονάδας που σχεδιάστηκαν, οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν κατά την υλοποίηση και οι τρόποι με τους οποίους αυτές αντιμετωπίστηκαν. Στην εξωτερική αξιολόγηση οι συντονιστές του εκπαιδευτικού έργου λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου της έκθεσης του ετήσιου συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και του σχεδιασμού δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης, καθώς και της ετήσιας απολογιστικής έκθεσης του έργου των σχολικών μονάδων των οποίων έχουν την παιδαγωγική ευθύνη, αμέσως με την ανάρτησή τους στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή.

Δημοφιλέστερα

To Top