Ελλάδα

Γέφυρα Ευήνου: Εκκλήσεις για την αποκατάσταση των ζημιών και τον τερματισμό της ταλαιπωρίας

Η περιοχή ζει έναν ιδιόμορφο αποκλεισμό

Έντονες αντιδράσεις και κινητοποιήσεις πολιτικών δυνάμεων, φορέων και συλλόγων προκαλεί η στασιμότητα και παρατεινόμενη αβεβαιότητα για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη η γέφυρα του Ευήνου, που συνδέει τους δήμους Μεσολογγίου και Ναυπακτίας, με αποτέλεσμα την καθημερινή απίστευτη ταλαιπωρία κατοίκων από τα χωριά πέριξ των εκβολών του ποταμού και την επικοινωνία τους με τα αστικά κέντρα του νομού Αιτωλοακαρνανίας.

Ειδικά ο ιδιόμορφος αποκλεισμός που ζει η περιοχή γύρω από χωριά όπως ο Γαλατάς, το Περιθώρι, ή το Ευηνοχώρι είναι απελπιστικός, όπως περιγράφει τόσο η παράταξη του πρώην υπουργού και νυν περιφερειακού συμβούλου Κώστα Σπηλιόλπουλου, αλλά και ο Σύλλογος Γυναικών Γαλατά, σε μία ανακοίνωση ράπισμα για την αβελτηρία των αρμοδίων.

Κ. Σπηλιόπουλος: Μείζον και κατεπείγον θέμα η αποκατάσταση των γεφυρών

Ο πρώην υπουργός και πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κώστας Σπηλιόπουλος, ο οποίος είναι επικεφαλής παράταξης στο περιφερειακό συμβούλιο της Δυτικής Ελλάδας, ανέλαβε πρωτοβουλία για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Σε σχετική του ανακοίνωση περιγράφει την κατάσταση και θέτει σειρά ερωτημάτων, καταθέτοντας και προτάσεις:

«Όπως είναι γνωστό, πριν από περίπου ένα μήνα (17 Δεκεμβρίου 2021) με τις έντονες βροχοπτώσεις στην περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας δημιουργήθηκαν πλημμυρικά φαινόμενα στον ποταμό Εύηνο. Αποτέλεσμα τούτου ήταν να καταρρεύσει μερικώς η οδική γέφυρα στην Παλαιά Εθνική Οδό Αντιρρίου – Ιωαννίνων στον ποταμό Εύηνο. Ταυτόχρονα κατέρρευσε και η παράλληλη σιδηροδρομική γέφυρα στην ίδια θέση. Η κατάρρευση επήλθε διότι ορισμένα βάθρα των γεφυρών υπεσκάφησαν από τη ροή των υδάτων και ανατράπηκαν.

Αποτέλεσμα αυτών των καταστροφών ήταν η αποκοπή των εκατέρωθεν περιοχών και οικισμών (Γαλατα, Περιθώρι κλπ) η καταστροφή αγωγών ύδρευσης του Μεσολογγίου, η δυσκολία επικοινωνίας των αγροτών με τις καλλιέργειες τους, η υπολειτουργία επιχειρήσεων της περιοχής (Κρυονέρι κλπ) και η παύση λειτουργίας της Π.Ε.Ο. Αντιρρίου – Ιωαννίνων.

Λύση ασφαλώς στην υπερτοπική επικοινωνία υπάρχει μέσω της Ιονίας Οδού, αλλά για την περιοχή της Αιτωλοακαρνανίας και κυρίως στους Δήμους Μεσολογγίου και Ναυπάκτου, τα προβλήματα είναι τεράστια και πρέπει να αντιμετωπιστούν τόσο άμεσα με λύση προσωρινή, όσο και μόνιμα και πλήρως, με ουσιαστική παρέμβαση και αποκατάσταση.

Επισκεφθήκαμε την περιοχή με στελέχη της παράταξής μας, παρατηρήσαμε τις καταστροφές και μιλήσαμε με κατοίκους των γύρω περιοχών, που αναμένουν γρήγορες παρεμβάσεις και λύσεις στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.


evinos___2_

Από τις παρατηρήσεις μας προκύπτουν τα εξής:

● Η κοίτη του ποταμού στην περιοχή των γεφυρών έχει στενέψει σημαντικά με παράνομες παρεμβάσεις. Αποτέλεσμα αυτού ήταν λόγω πλημμυρικού φαινομένου να υποσκαφούν τα βάθρα των γεφυρών και να υπάρξει κατάρρευση (Νόμος της φυσικής)

● Οι αναβαθμοί ανάντι και κατάντι των γεφυρών καταστράφηκαν. Πιθανολογούμε ότι αυτό επήλθε από παράνομες αμμοληψίες η κακή κατασκευή αυτών

● Τα αντιπλημμυρικά έργα που ακούμε συνεχώς, ουδέν προσέφεραν στη συγκεκριμένη περίπτωση και αυτό πρέπει να προβληματίσει τις αρμόδιες υπηρεσίες και την Περιφερειακή αρχή

● Το φαινόμενο είναι δυναμικό και επειδή βρισκόμαστε στο μέσον του χειμώνα, μπορεί με νέες σημαντικές βροχοπτώσεις το πρόβλημα να επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο, με την κατάρρευση και άλλων τμημάτων των γέφυρων


evinos___3_

Προτάσεις

1. Θεωρούμε ότι η παρέμβαση στην περιοχή της καταστροφής πρέπει να είναι άμεση και αποτελεσματική. Είτε αυτή γίνει από την Π.Δ.Ε., είτε γίνει από το Υπουργείο Υποδομών. Μάλιστα, πρέπει να έχει δύο σκέλη, ένα άμεσο και προσωρινό και ένα μόνιμο με πλήρη αποκατάσταση.

2. Για την άμεση και προσωρινή λύση πιστεύουμε ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί η σιδηροδρομική γέφυρα.Η γέφυρα αυτή μπορεί σε σύντομο χρονικό διάστημα να αποκατασταθεί και να δώσει λύση στην τοπική επικοινωνία για κατοίκους, αγρότες, επιχειρήσεις κλπ.

3. Για τη μόνιμη και οριστική λύση απαιτείται η χρήση των δυνατοτήτων που παρέχει ο νόμος για τις έκτακτες καταστάσεις. Να μελετηθεί υδρολογικά η λεκάνη της περιοχής του ποταμού και να εκπονηθούν οι μελέτες για το σύνολο των απαραίτητων έργων:

i. για την απομάκρυνση των παράνομων επιχωματώσεων και διεύρυνση της κοίτης

ii. την κατασκευή των απαραίτητων αναβαθμών ανάντι και κατάντι

iii. την κατασκευή των βάθρων και των γεφυρών

iv. την κατασκευή αναχωμάτων κλπ

4. Η κλιματική κρίση είναι παρούσα και η προστασία των έργων στους ποταμούς και τους χειμάρρους πρέπει να είναι στις πρώτες προτεραιότητες των φορέων του Κράτους και κυρίως της περιφέρειας.

5. Να σταματήσει η σπατάλη με αποσπασματικά και ατελέσφορα, όπως αποδείχθηκε, αντιπλημμυρικά έργα που δεν είναι ενταγμένα σε μία ουσιαστική και καλά μελετημένη παρέμβαση για τους ποταμούς και τους χειμάρρους της περιοχής. Δυστυχώς αποδεικνύεται ότι πάνε χαμένοι πολύτιμοι πόροι.

Έχει ήδη περάσει ένας (1) μήνας από την καταστροφή των γεφυρών στον Εύηνο και δεν ακούσαμε τίποτα από την Π.Δ.Ε. για ένα τόσο σημαντικό θέμα. Γι’αυτό οι κάτοικοι, οι αγρότες, οι επιχειρηματίες και οι δήμοι της περιοχής είναι ανήσυχοι.

Ρωτάμε λοιπόν τον Περιφερειάρχη να μας πληροφορήσει:

1) πώς σκέφτεται να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα?

2) ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης?

3) πώς θα αντιμετωπίσει το σημαντικό πρόβλημα επικοινωνίας των κατοίκων, των αγροτών, των επιχειρήσεων και των παραθεριστών την επερχόμενη θερινή περίοδο?».


evinos___4_

Σύλλογος Γυναικών Γαλατά: βελτίωση της σύνδεσης με το Μεσολόγγι

Από την πλευρά του ο δραστήριος σύλλογος γυναικών της κοινότητας Γαλατά, εξέδωσε την εξής ανακοίνωση:

«Το Σάββατο 12/12/2021 το οδόστρωμα της γέφυρας του Ευήνου υπέστη καθίζηση. Εξαιτίας του γεγονότος αυτού και προκειμένου να αποκλειστεί ο κίνδυνος ατυχήματος, η Πολιτεία, μέσω των θεσμοθετημένων οργάνων της, απαγόρευσε τη διέλευση πεζών και αυτοκινήτων από αυτήν. Και πολύ σωστά έπραξε. Ακόμα, για να περιοριστούν τα προβλήματα των κατοίκων, που διαμένουν σε Κοινότητες ένθεν κακείθεν του Ευήνου και δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην ευρύτερη περιοχή, μετά από στοχευμένες ενέργειες της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και των όμορων Δήμων Ναυπακτίας και Μεσολογγίου, κατέστη εφικτή η ατελής διέλευσή τους από την Ιόνια οδό.

Από την ημέρα εκείνη η καθημερινότητα των κατοίκων του Γαλατά (1070, σύμφωνα μα την απογραφή του 2011), άλλαξε, στο χειρότερο φυσικά, εγγίζοντας τα όρια του μαρτυρίου. Οι κάτοικοι του χωριού, που υπάγεται στον Δήμο Ναυπακτίας, πριν την καταστροφή της γέφυρας, για την ικανοποίηση βασικών βιολογικών και κοινωνικών τους αναγκών (προμήθεια ειδών διατροφής, ένδυσης και υπόδησης, προμήθεια σπόρων και αγροτικών εφοδίων για τις καλλιέργειες τους, ιατρική περίθαλψη, συναλλαγές με τις τράπεζες κλπ), επισκέπτονταν το Μεσολόγγι, που ήταν η πλησιέστερη πόλη (15χλμ). Με επίκεντρο αυτή την πόλη είχαν οργανώσει την κοινωνική τους ζωή. Εξάλλου, με αυτό το αστικό κέντρο υπήρχε συχνή αστική συγκοινωνία. Επίσης, οι έφηβοι του Γαλατά ανέκαθεν φοιτούσαν κι εξακολουθούν να φοιτούν στο Γυμνάσιο και το Λύκειο Ευηνοχωρίου. Οι περισσότεροι από αυτούς μάλιστα, παρακολουθούν φροντιστήρια και άλλες δραστηριότητες στο Μεσολόγγι.

Έχει περάσει από την ημέρα της καθίζησης της γέφυρας ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Έκτοτε, αρκετοί Γαλατιανοί, οι πλέον ευκατάστατοι, που διαθέτουν Ι.Χ. αυτοκίνητα, αναγκάζονται να κάνουν καθημερινά 64 χιλιόμετρα, προκειμένου να μεταβούν στο Μεσολόγγι για την προμήθεια των απαραίτητων αγαθών και, κυρίως, για την επίσκεψή τους σε γιατρούς, καθώς και για την πραγματοποίηση των απαραίτητων ιατρικών τους εξετάσεων. Όσοι όμως δεν διαθέτουν αυτοκίνητο, είναι περισσότερο δυστυχείς. Αυτοί δεν έχουν κανέναν τρόπο μετάβασης, αφού η αστική συγκοινωνία έχει διακοπεί. Με τους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, αφού αυτοί εξυπηρετούνται με το μαθητικό δρομολόγιο. Είναι όμως αναγκασμένοι να στοιβάζονται στο αστικό που τους μεταφέρει, αφού σε αυτό επιβιβάζονται και πολλοί από τους κατοίκους, ελλείψει άλλης συγκοινωνίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται εν μέσω πανδημίας.


evinos___5_


evinos___1_

Είναι ανάγκη, άμεσα, οι αρμόδιοι φορείς να μεριμνήσουν για:

-την επίσπευση των εργασιών επισκευής της παρούσας ή την κατασκευή νέας γέφυρας, καθώς και

-την ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών περί των τρόπων αντιμετώπισης των επιπτώσεων και του χρόνου οριστικής επίλυσης του προβλήματος.

-Μέχρι τότε, να συνδεθεί με τακτικά δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας ο Γαλατάς με το Μεσολόγγι, έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους κατοίκους να καλύπτουν τις βασικές τους ανάγκες.

-Τέλος, ας μην διαφεύγει της προσοχής όλων μας πως η ασφαλής μετάβαση των μαθητών στα Σχολεία φοίτησής τους, καθώς και η επιστροφή στα σπίτια τους είναι καθήκον και υποχρέωση της Πολιτείας».

Δημοφιλέστερα

To Top