Δεν ικανοποιήθηκαν οι Ηθοποιοί, παρά τη συνάντηση που είχαν με τον πρωθυπουργό αλλά και τις βελτιώσεις στο νέο νόμο για τους καλλιτέχνες. Σε νέα δήλωση τους, σημειώνουν ότι η «νομοθετική ρύθμιση» ήταν τελικά ένα προσχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, το οποίο όπως τονίζουν, είναι υποδέεστερο από έναν νόμο ή το Προεδρικό Διάταγμα. Αναφέρουν επίσης, ότι η ΚΥΑ, «βελτιώνει τις αποδοχές μας αλλά δεν ικανοποιεί στο ελάχιστο το αίτημα μας για αναγνώριση των σπουδών μας». Παράλληλα, καλούν σε νέα γενική συνέλευση τη Τρίτη.
Ολόκληρη η ανακοίνωση των Ηθοποιών
Χρειάστηκαν δύο μήνες αγώνα των καλλιτεχνών και σπουδαστών (απεργίες, πορείες, παρεμβάσεις, καταλήψεις), παραιτήσεις διδακτικού προσωπικού και ξεσηκωμός και φοιτητών συναφών τμημάτων ΑΕΙ (που τελούν επίσης υπό κατάληψη), προκειμένου η κυβέρνηση να αλλάξει τη γραμμή της και από «παρεξήγηση – δεν κατάλαβαν -δεν άλλαξε τίποτα» ή τα «20 fake news» να δεσμευτεί μέσω του Πρωθυπουργού πως μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα κατέθεταν “νομοθετική ρύθμιση”.
Κι ενώ την Παρασκευή περιμέναμε με αγωνία αυτή τη ρύθμιση, τελικά, αργά το βράδυ, λάβαμε ένα προσχέδιο… Κοινής Υπουργικής Απόφασης! Η “νομοθετική ρύθμιση” έγινε τελικά ΚΥΑ που δεν περνά από κοινοβουλευτικό έλεγχο (ισχύει με την υπογραφή και δημοσίευσή της σε ΦΕΚ) και, φυσικά, – για όσους γνωρίζουν νομικά – είναι υποδεέστερη από έναν νόμο ή το Προεδρικό Διάταγμα και ως τέτοια είναι εξαιρετικά ευάλωτη σε προσφυγές ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας (όπως άλλωστε ήταν και η ΚΥΑ του 2017 που εκδικάζεται μετά την προσφυγή των θεατρολόγων).
Η προτεινόμενη ΚΥΑ, λοιπόν, βελτιώνει – πράγματι – τις αποδοχές των καλλιτεχνών με καθιέρωση ειδικής μισθολογικής κατηγορίας ισότιμης με ΤΕ (τεχνολογικής εκπαίδευσης). Με μια πολύ σημαντική παγίδα όμως επιβεβαιώντας την πίστη μας πως «ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες»:
1. Η ΚΥΑ αυτή δεν μας κατατάσσει σε ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ, αφού δεν προσδιορίζει προσόντα διορισμού. Με την «ντρίπλα» που προτείνουν, να ονομαστούν οι θέσεις ως “καλλιτεχνικού έργου”, το μόνο που προσφέρουν είναι μια ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ μισθολογική αναβάθμιση, η οποία εξασφαλίζεται, όμως, για οποιονδήποτε προσληφθεί για το “έργο” αυτό (πχ. ηθοποιού, σκηνογράφου, κλπ. ). Δηλαδή, όλοι ΣΥΛΛΗΒΔΗΝ οι διπλωματούχοι τριετούς φοίτησης ΑΝΩΤΕΡΩΝ και αναγνωρισμένων από τον νόμο και το Σύνταγμα σχολών, οι απόφοιτοι διετούς φοίτησης ΙΕΚ / ΔΙΕΚ, οι απόφοιτοι Κολεγίων ή ακόμα και εμπειρικοί καλλιτέχνες – χωρίς καν πτυχίο ή δίπλωμα σχετικό με τα καλλιτεχνικά – αν προσληφθούν για ΕΡΓΟ (ηθοποιού, σκηνογράφου, κλπ.) θα αμείβονται με τον ΙΔΙΟ μισθό.
2. Έτσι, λοιπόν, δεν έχουμε αναγνώριση των σπουδών μας και προφανώς δεν έχουμε ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ των ΑΝΩΤΕΡΩΝ σχολών από όλες τις υπόλοιπες σχολές άλλου τύπου.
3. Παράλληλα, η ΚΥΑ δεν τροποποιεί το ΠΔ 85/2022, όπως ζητάμε τόσο καιρό. Έτσι, το ΔΕ που δίνει το ΠΔ 85/2022 στις οργανικές (αορίστου χρόνου) θέσεις καλλιτεχνών στο Δημόσιο θα συνεχίσουν να είναι ΔΕ.
4. Αυτό, φυσικά, δημιουργεί κι άλλα προβλήματα. Πώς θα προκηρύσσονται οι θέσεις; Θα προκηρύσσονται ως ΔΕ και θα αμείβονται ισότιμα με ΤΕ; Κι είμαστε βέβαιοι πως αυτό δεν θα δημιουργεί λόγο για συνεχείς ενστάσεις και συνεχείς αποκλεισμούς;