Ελλάδα

Σύγκρουση τρένων στη Λάρισα: Πώς ο σταθμάρχης «έχασε» τα τρένα για 16 λεπτά

Ουδέποτε ο σταθμάρχης Λάρισας αντελήφθη, μολονότι είχε στη διάθεσή του επαρκή χρόνο για να αντιδράσει και να προλάβει την επερχόμενη καταστροφή, ότι οι δύο συρμοί είχαν τεθεί σε τροχιά σύγκρουσης. Για την ακρίβεια, ουδέποτε αντελήφθη ότι ο ίδιος είχε θέσει την επιβατική αμαξοστοιχία Intercity IC 62 στις ράγες της αντιθέτως ερχόμενης εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63503.

Για ένα διάστημα τουλάχιστον 15 λεπτών, ο σταθμάρχης Βασίλης Σαμαράς, είχε μπροστά του, στην κονσόλα ελέγχου της κυκλοφορίας, με φωτεινές ενδείξεις, σαφή εικόνα της κατεύθυνσης των συρμών. Ωστόσο, για λόγους που μέχρι στιγμής παραμένουν άγνωστοι, ο σταθμάρχης του σιδηροδρομικού σταθμού Λαρίσης, ο 59χρονος Βασίλης Σαμαράς, δεν κατάφερε να εντοπίσει το σφάλμα του και να επανορθώσει εγκαίρως.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Star και της ΕΡΤ γύρω από την θανάσιμη ακολουθία των εσφαλμένων ενεργειών του σταθμάρχη, προκύπτει ότι την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, όλοι οι εμπλεκόμενοι στη διαχείριση κίνησης των σιδηροδρομικών σταθμών στην περιοχή Λαρίσης-Τεμπών είχαν ενημερωθεί ότι η εμπορευματική αμαξοστοιχία εκινείτο προς Αθήνα.

Βάσει του ρεπορτάζ, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων, στα παράλια της Πιερίας κοντά στον Πλαταμώνα, ενημέρωσε τους συναδέλφους του μέσω ενδοσυνεννόησης ότι στις 23:05 η αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε από τον Σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Αθήνα. Ένα λεπτό πριν, η επιβατική αμαξοστοιχία IC 62 είχε φύγει από τη Λάρισα. Για τα επόμενα 15 και πλέον λεπτά τα δύο τρένα κινούνταν σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης, χωρίς κανείς να προβληματιστεί ή να ανησυχήσει ότι κάτι δεν πήγαινε καλά.

Ο σταθμάρχης Λάρισας, χωρίς κανείς να γνωρίζει ακόμη το γιατί, δεν αντέδρασε, παραμένοντας πεπεισμένος ότι το Intercity 62 όδευε κανονικά προς Θεσσαλονίκη. Για τα πρώτα 5 λεπτά μετά από την αναχώρηση του συρμού, ο σταθμάρχης Λάρισας είχε οπτική ένδειξη στην κονσόλα για την κατεύθυνση της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Κατόπιν η φωτεινή ένδειξη σβήνει από τον πίνακα, όμως τα 5 λεπτά είναι χρόνος απολύτως επαρκής για να γίνει αντιληπτή οποιαδήποτε ανωμαλία στην κυκλοφορία των τρένων.

Βάσει πρωτοκόλλου οι σταθμάρχες είναι υποχρεωμένοι να τηρούν μητρώο επικοινωνιών, το λεγόμενο «βιβλίο τηλεγραφημάτων». Επιπλέον αυτού όμως, υπάρχουν επίσης ο εποπτικός πίνακας κυκλοφορίας και το καταγραφικό των συνομιλιών.

«Υπάρχει ένα τηλέφωνο, εσωτερικό, το οποίο παίρνει ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων και λέει στο σταθμάρχη της Λάρισας, πχ ότι εγώ από τους Νέους Πόρους έδιωξα τη Χ αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου προς Αθήνα. Ο Σταθμάρχης Λάρισας είναι υποχρεωμένος να καταγράψει τον αριθμό τηλεγραφήματος. Προφανώς ο σταθμάρχης Λάρισας δεν αντιλήφθηκε ότι η αμαξοστοιχία πέρασε στη γραμμή καθόδου», αναφέρει ο προϊστάμενος αμαξοστοιχιών ΟΣΕ και αντιπρόεδρος ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θωμάς Χαμάμης.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες της ΕΡΤ, η ενημέρωση από τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων για την εμπορική αμαξοστοιχία ακούστηκε από όλους όσοι είχαν τα ραδιοτηλέφωνα ανοιχτά. Δεν είναι σαφές, ωστόσο, αν το πρωτόκολλο επικοινωνίας ακολουθήθηκε από τον Σταθμάρχη της Λάρισας.

«Με το που έφυγε η αμαξοστοιχία 62 από τον Σταθμό της Λάρισας, ο σταθμάρχης της Λάρισας ήταν υποχρεωμένος να σηκώσει το τηλέφωνο, να πάρει τους Νέους Πόρους και να πει ότι η αμαξοστοιχία έφυγε από τη γραμμή ανόδου προς Νέους Πόρους. Τι έγινε μεταξύ 2 σταθμαρχών αυτό δεν το γνωρίζω» ανέφερε επίσης ο κ. Χαμάμης.

Πάντως, για το σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος παραμένει κρατούμενος με εντολή του εισαγγελέα Λάρισας, ύστερα από την εις βάρος του απαγγελία κατηγοριών κακουργηματικού χαρακτήρα, η αστυνομία έχει αποσπάσει το καταγραφικό από τις κάμερες ασφαλείας του σιδηροδρομικού σταθμού Λαρίσης. Πάνω από το γραφείο του σταθμάρχη, κάμερα έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις εκείνης της ημέρας.

Επίσης, μια δεύτερη κάμερα, σε απόσταση 10-15 μέτρων από την είσοδο του Σταθμαρχείου, έχει καταγράψει όσους επιβιβάστηκαν στο μοιραίο τρένο το βράδυ της Τρίτης 28 Φεβρουαρίου. Από την ανάλυση των δεδομένων αναμένεται να προσδιοριστεί με με μεγαλύτερη ακρίβεια η αλληλουχία των γεγονότων που κατέληξε στην πλέον πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία που συνέβη ποτέ στην Ελλάδα.

Η επαγγελματική πορεία του σταθμάρχη

Ο 59χρονος Βασίλης Σαμαράς είχε προσληφθεί στον ΟΣΕ το 1989. Το αντικείμενο της εργασίας του ήταν, κατά πάσα πιθανότητα, βοηθητικές εργασίες. Συνάδελφοί του τον θυμούνται σαν αχθοφόρο -αν και η πληροφορία αυτή δεν έχει επιβεβαιωθεί πλήρως.

Κατόπιν, ύστερα από 23ετη υπηρεσία, ο κ. Σαμαράς αιτήθηκε μετάταξης, πιθανότατα σε κάποιο τμήμα του υπουργείου Παιδείας. Επειδή όμως ο συγκεκριμένος άνθρωπος φέρεται να είχε ιδιαίτερη αδυναμία στο περιβάλλον του ΟΣΕ, θέλησε να επιστρέψει στους σιδηροδρόμους και να ολοκληρώσει τον επαγγελματικό βίο του με τη στολή του σταθμάρχη.

Αξιοποιώντας το πρόγραμμα κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, το 2022 ο κ. Σαμαράς επανήλθε στις τάξεις του ΟΣΕ. Παρακολούθησε 6μηνο πρόγραμμα εκπαίδευσης και στην αρχή της περσινής χρονιάς έλαβε την απαραίτητη πιστοποίηση ως σταθμάρχης και τοποθετήθηκε στο σταθμό της Λάρισας. Κατ’ εξαίρεσιν του όρου ότι για τη συγκεκριμένη θέση ισχύει όριο ηλικίας 42 ετών.

Δημοφιλέστερα

To Top