Ειδικότερα, η ανακρίτρια της υπόθεσης εξετάζει ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς και διενεργούνται ήδη για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος.
Την ίδια στιγμή, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, με παραγγελία του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζήτησε τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017 προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου, οι οποίες περιγράφηκαν ως τραγικές.
Παράλληλα, ο κ. Ντογιάκος θα εξετάσει, αν κριθεί αναγκαίο, να ανοίξει νέα έρευνα για το τραγικό συμβάν του 2017 μετά τα νέα δεδομένα της τραγωδίας στα Τέμπη. Ακόμη, ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός, ζήτησε τη δικογραφία για να μελετήσει το σκέλος εκείνο που αφορά τη διάπραξη τυχόν άλλων αδικημάτων από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες. Κι αυτό γιατί, οι καταγγελίες τότε μιλούσαν για άθλια συνθήκες στον σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες τότε το 2017 δεν ερευνήθηκαν και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα.
Το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, ένα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου και άλλοι δέκα τραυματίστηκαν. Παράλληλα, ένας μηχανοδηγός παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά τελικά αθωώθηκε. Η υπόθεση με ένα πόρισμα που ο πρόεδρος των μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας είχε πει ότι «βγήκε πολύ εύκολα», έφτασε στο ακροατήριο για ανθρωποκτονία εξ αμελείας.
Όμως, στις 10.10.2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό, ενώ το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.
Το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα. Μετά το δυστύχημα έξω από το Άδενδρο τρία υπηρεσιακά στελέχη του σιδηροδρόμου παρέδωσαν σε οκτώ σελίδες μια «προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης». Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα. Συγκεκριμένα, ανέφεραν ότι το δυστύχημα οφειλόταν σε ανθρώπινο λάθος: «Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει». Από την ανάλυση του ταχογράφου του τρένου, που έκανε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προέκυψε ότι την ώρα του εκτροχιασμού η ταχύτητα του τρένου ήταν 144 χλμ/ώρα, ενώ στο συγκεκριμένο σημείο το επιτρεπόμενο όριο είναι τα 60 χλμ/ώρα».
Και συνεχίζει το πόρισμα: «Με την προσωρινή, ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά, κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας». Οι συντάκτες του πορίσματος ζητούσαν, επιπλέον, να εξεταστεί η αντοχή της σιδηροτροχιάς από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο, το ίδιο και τα χαρακτηριστικά της θραύσης της.
Τότε τα μέλη της επιτροπής, είχαν επισκεφτεί και τραυματίες σιδηροδρομικούς στο Νοσοκομείο «Παπανικολάου», παίρνοντας άτυπες καταθέσεις. «Μηχανοδήγησα από Αθήνα μέχρι Λάρισα. Το τροχαίο υλικό εμφάνισε κάποιες μικρές ανωμαλίες και είχε μειωμένη έλξη. Πριν από το Πλατύ πήγα στον πίσω θάλαμο για να φέρω το Επισκευολόγιο, προκειμένου να καταγράψω τις τεχνικές παρατηρήσεις μου», είπε ένας εξ αυτών. «Την ώρα του συμβάντος ήμουν στις θέσεις των επιβατών. Κατάλαβα πως το τρένο έφυγε στο κλειδί (αλλαγή)», είπε μια συνάδερφός του.
Οικονομική Εισαγγελία
Ακόμη, ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης μετά τη χθεσινή παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου για κατά απόλυτη προτεραιότητα διερεύνηση όλων των συμβάσεων που καθυστέρησαν ή δεν υλοποιήθηκαν, για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, ανέθεσε τις έρευνες για τα έργα σε τρεις εισαγγελείς.
Τον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασίου Βλάχου η οποία στο παρελθόν είχε χειριστεί τις έρευνες για τη σύμβαση 717 του 2014, σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, η οποία δεν υλοποιήθηκε και υπήρξε σύμβαση που την συμπλήρωσε (συμπληρωματική), ενώ το σύνολο του έργου μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί πλήρως.
Η έρευνα της εισαγγελέως Αθανασίας Βλάχου για τη σύμβαση 717 οδήγησε σε αρχειοθέτηση των καταγγελιών που προκάλεσαν την εισαγγελική παρέμβαση και αφορούσαν σε ζημιά του δημοσίου ύψους 3 εκατομμυρίων ευρώ από τις καθυστερήσεις των έργων.