Πολιτική

Τραγωδία στα Τέμπη: Οι τέσσερις «ασφαλιστικές δικλείδες» της Λάρισας που αγνοήθηκαν

Σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα εξελίσσεται η διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, καθώς συνέχεια δίνεται από αύριο τόσο στο σκέλος της δικαστικής έρευνας, όσο και αυτό της αποκατάστασης των συγγενών των θυμάτων της. Συγκεκριμένα, ενώπιον του ειδικού Εφέτη ανακριτή αναμένεται να βρεθούν αύριο, τόσο ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, όσο και οι δύο Σταθμάρχες της Λάρισας που βρισκόταν σε απογευματινή βάρδια στις 28 Φεβρουαρίου, καθώς τους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για βαριές κατηγορίες, αντίστοιχες με αυτές που αντιμετωπίζει και ο 59χρονος Σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς.

Τρία αδικήματα

Σημειωτέον ότι και οι τρεις απολογούμενοι κατηγορούνται για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, σε βαθμό κακουργήματος, με προβλεπόμενη ποινή από 10 χρόνια έως ισόβια κάθειρξη. Στο ίδιο, βαρύ κατηγορητήριο περιλαμβάνονται ακόμη κατηγορίες για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή, αλλά και για σωματικές βλάβες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τρεις εμπλεκόμενοι στην υπόθεση αναμένεται να ζητήσουν προθεσμία για να απολογηθούν, προκειμένου οι συνήγοροί τους να έχουν το χρόνο να προετοιμαστούν, ενώ ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ έχει ήδη τεθεί σε αργία, καθώς εξασφάλισε αναρρωτική άδεια 30 ημερών, την επομένη της τραγωδίας των Τεμπών.

Όσον αφορά στους δύο απογευματινούς Σταθμάρχες της Λάρισας, εκείνοι ελέγχονται με τη σειρά τους, καθώς φέρονται να αποχώρησαν νωρίτερα από τα προβλεπόμενα από τις θέσεις εργασίας τους, παρότι θα έπρεπε να συνοδεύουν τον μοιραίο Σταθμάρχη ως τις 11 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.


trena_tempi_maketa

Σε τροχιά αποζημιώσεων

Ταυτόχρονα, τα χρηματικά ποσά με τα οποία σκοπεύει να αποζημιώσει τόσο τις οικογένειες των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, όσο και τους συγγενείς τους γνωστοποίησε χθες η ιταλικών συμφερόντων εταιρία Hellenic Trains, ανακοινώνοντας σχετικά πως θα καταβάλλει προκαταβολές για την κάλυψη των άμεσων οικονομικών αναγκών, τόσο των οικογενειών των θανόντων επιβατών, όσο και των τραυματιών. Ειδικότερα, η προκαταβολή (που αναμένεται να οριστικοποιηθεί ως αποζημίωση στα δικαστήρια) και θα καταβληθεί στις οικογένειες θανόντων επιβατών ανέρχεται σε 42.000 ευρώ.

Την ίδια ώρα, στους τραυματίες επιβάτες, ανεξαρτήτως σοβαρότητας του τραυματισμού τους, θα καταβληθεί προκαταβολή 5.000 ευρώ, εάν κατά την ημερομηνία αυτής της ανακοίνωσης δεν νοσηλεύονται σε οποιοδήποτε νοσηλευτικό ίδρυμα ή κλινική και 10.000 ευρώ αντίστοιχα, εάν κατά την ημερομηνία αυτής της ανακοίνωσης παραμένουν νοσηλευμένοι σε οποιοδήποτε νοσηλευτικό ίδρυμα ή κλινική και προς τον σκοπό της κάλυψης άμεσων οικονομικών αναγκών. Παράλληλα, στις οικογένειες των θανόντων, στους τραυματίες και στους λοιπούς επιβάτες της μοιραίας αμαξοστοιχίας θα δοθεί αποζημίωση 300 ευρώ για τις αποσκευές τους.

Σημειωτέον ότι η ιταλικών συμφερόντων Hellenic Trains, όπως και ο ΟΣΕ (ως δημόσιος οργανισμός) εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων με υπουργικές αποφάσεις – η πρώτη εκδόθηκε το 2009 – οι οποίες ανανεώνονται για μία πενταετία. Η τελευταία ανανέωση – που δεν μπορεί να ανανεωθεί, σύμφωνα με την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)- έγινε το 2019 και λήγει το 2024.

Πλην των άμεσων μέτρων ανακούφισης των οικογενειών των επιβατών, για «διερεύνηση μέχρι τέλους» έκανε λόγο χθες ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ενημερώνοντας την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Ο κ. Γεραπετρίτης παρουσίασε την εικόνα των ελληνικών σιδηροδρόμων σε βάθος, λέγοντας πως ο Σταθμός στη Λάρισα θα είναι λειτουργικός από τον Νοέμβριο του 2022, ενώ παρουσίασε τις «ασφαλιστικές δικλείδες» που υπήρχαν στον συγκεκριμένο σταθμό, αλλά δεν τηρήθηκαν την νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου.

Τηλεδιοίκηση από τον περασμένο Νοέμβριο

Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο Σταθμός της Λάρισας «μας παρεδόθη το 2019 με διαλυμένη τηλεδιοίκηση γιατί είχε προηγηθεί φωτιά. Όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Ανακτήθηκε σε πλήρη λειτουργία στη Λάρισα η τηλεδιοίκηση την 1.11.2022». «Καταθέτω και το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής» ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, ενώ σημείωσε πως «την κρίσιμη νύχτα που συνέβη το δυστήχημα πέραν ότι είχαν προβλεφθεί 2 επιπλέον σταθμάρχες που δεν βρίσκονταν στην θέση τους το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε απολύτως». «Πως αποδεικνύεται;» διερωτήθηκε, αφού «όλη εκείνη την ημέρα όλες οι δρομολογήσεις τρένων έγιναν μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης», όπως σημείωσε.

Χειροκίνητη επιλογή

Στον αντίποδα, κατά τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, «αυτό που συνέβη είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης αντί να κάνει την αυτόματη δρομολόγηση έκανε χειροκίνητη», με μοιραίο αποτέλεσμα, καθώς «αυτό δρομολόγησε σωρευτικά λάθη που οδήγησε στο δυστύχημα», υποστήριξε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Δεν έγινε αυτόματη χάραξη»

Στην ίδια κατεύθυνση, εξήγησε ότι «ο σταθμάρχης θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη σωστή θέση και δεν έκανε επιτόπιο έλεγχο για να δει ότι ήταν στη λάθος. Έδωσε εντολή στο τρένο να περάσει με κόκκινο σηματοδότη και δεν ήταν πάνω από τον πίνακα ελέγχου, για να δει ότι το τρένο κινούταν σε λάθος γραμμή». «Άρα, δεν έγινε αυτόματη χάραξη, θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, έδωσε εντολή να περάσει με κόκκινο, είδε τον πίνακα ενώ δεν υπήρξε καμία αντίδραση» τόνισε ο Υπουργός Υποδομών.

Στην περίπτωση που ο Σταθμάρχης Λάρισας προχωρούσε αυτόματη χάραξη μέσω του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης που διέθετε ο σταθμός και ήταν εν λειτουργία, τότε «θεωρώ ότι θα γλίτωνε το κακό» εκτίμησε ο κ. Γεραπετρίτης, υπενθυμίζοντας ότι «ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη από την στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Αυτό είναι σημαντικό».

Τέσσερις «Ασφαλιστικές δικλείδες»

Δημοφιλέστερα

To Top