Αν και η πλατφόρμα υποστηρίζει ότι θα δείξει μηδενική ανοχή στους απατεώνες πωλητές οι πωλήσεις γίνονται κανονικά.
Παραποιημένες εκδόσεις αρωμάτων Dior, βάλσαμα χειλιών Vaseline και μάσκαρες Maybelline είναι μεταξύ των προϊόντων που προωθούνται από τρίτους πωλητές μέσω της εφαρμογής του TikTok.
Την περασμένη εβδομάδα διαφημίστηκαν λοσιόν λεύκανσης του δέρματος που περιέχουν απαγορευμένα συστατικά και ισχυρές κρέμες ακμής που θα έπρεπε να διατίθενται μόνο με ιατρική συνταγή.
Τα προϊόντα πωλούνται μέσω του TikTok Shop, μιας λειτουργίας αγορών εντός της εφαρμογής που επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν προϊόντα που βλέπουν να προωθούνται από influencers και μάρκες. Υπάρχει επίσης μια καρτέλα με τη σήμανση «κατάστημα» όπου οι χρήστες μπορούν να περιηγηθούν σε προϊόντα, από καλλυντικά και ρούχα μέχρι ρολά υγείας και ενεργειακά ποτά που πίνουν όσοι αθλούνται.
Από την έναρξη λειτουργίας του το 2021, η λειτουργία αυτή έχει συμβάλει στη μετατροπή του TikTok σε προορισμό για το online λιανικό εμπόριο, με μια πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας ερευνών αγοράς Savanta να διαπιστώνει ότι οι ερωτηθέντες στο Ηνωμένο Βασίλειο κάτω των 26 ετών το χρησιμοποίησαν για να πραγματοποιήσουν 19 αγορές ετησίως – περισσότερες δηλαδή από ό,τι έκαναν μέσω Instagram ή Facebook.
Το TikTok, το οποίο λαμβάνει προμήθεια 5% επί των πωλήσεων, λέει ότι έχει αυστηρούς κανόνες σχετικά με το τι μπορεί να πωληθεί μέσω του TikTok Shop, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης «της διαφήμισης και της πώλησης» όλων των μη αυθεντικών προϊόντων. Απαγορεύει επίσης την πώληση φαρμάκων που χορηγούνται μόνο με ιατρική συνταγή, όπως η κρέμα ακμής, καθώς και κρέμες λεύκανσης του δέρματος που περιέχουν απαγορευμένα συστατικά.
«Διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την αυθεντικότητα των προϊόντων που πωλούνται στην πλατφόρμα μας, δημιουργούμε μια θετική εμπειρία αγορών στην οποία οι χρήστες μπορούν να έχουν εμπιστοσύνη», αναφέρει το TikTok Shop στο σημείωμά του.
Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι οι κανόνες δεν εφαρμόζονται αποτελεσματικά, καθώς παράνομα προϊόντα ομορφιάς προωθούνται τακτικά μέσω της αναζήτησης.
Την περασμένη εβδομάδα, εννέα από τα 12 πρώτα αποτελέσματα που εμφανίστηκαν σε άτομα που έψαχναν για «άρωμα» στο TikTok Shop ήταν πλαστά.
Τα προϊόντα περιλάμβαναν παραλλαγές του αρώματος Sauvage του Dior, με ονόματα όπως Suave και Savage, και ένα αντίγραφο του αρώματος Flowerbomb της Viktor and Rolf, το οποίο φαίνεται το ίδιο με την πρώτη ματιά, αλλά στην πραγματικότητα ονομαζόταν Mark and Victor.