Ελλάδα

Οκτώ χρόνια στα δικαστήρια το δυστύχημα με το F-16 στην Ισπανία

Οι οικογένειες των δύο Ελλήνων σμηναγών που έχασαν τη ζωή τους στην Ισπανία, όταν το F-16 συνετρίβη 7,6 δευτερόλεπτα αφότου ξεκίνησε η διαδικασία απογείωσης, παλεύουν εδώ και οκτώ χρόνια να αποζημιωθούν από τη Lockheed Martin.

Το Πρωτοδικείο και το Εφετείο αποφάσισαν ότι δεν έχουν αρμοδιότητα να επιδικάσουν αποζημιώσεις τα ελληνικά δικαστήρια και ότι αρμόδια είναι τα ισπανικά, εκεί όπου δηλαδή έγινε το δυστύχημα.

Ο Aρειος Πάγος, όμως, αποφάσισε το αντίθετο και αναίρεσε τις εφετειακές αποφάσεις αναπέμποντας τις υποθέσεις για νέα κρίση στο Εφετείο Αθηνών.

Οκτώ χρόνια έχουν περάσει από τότε που έχασαν τη ζωή τους οι δύο πιλότοι της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, σμηναγοί Παναγιώτης Λάσκαρης και Αθανάσιος Ζάγκας, όταν το F-16 όπου επέβαιναν συνετρίβη στο Αλμπαθέτε της Ισπανίας, ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του, λόγω κατασκευαστικού λάθους.

Παρά την παρέλευση τόσων ετών, οι συγγενείς (σύζυγος, παιδιά, γονείς και αδέλφια) μπαινοβγαίνουν στα δικαστήρια διεκδικώντας αποζημιώσεις από την κατασκευάστρια εταιρεία των μαχητικών αεροσκαφών Lockheed Martin, ενώ απομένει ακόμα πολύς δρόμος μέχρι την έκδοση τελεσίδικης απόφασης.


f16spain

Στις φλόγες τυλίχθηκε μετά τη συντριβή του το F-16 το οποίο χειρίζονταν οι δύο άτυχοι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι σμηναγοί Παναγιώτης Λάσκαρης και Αθανάσιος Ζάγκας βρήκαν τραγικό θάνατο, καθώς δεν ήταν δυνατό να ενεργοποιήσουν επιτυχώς τα συστήματα διάσωσης

Σε Πρωτοδικείο και Εφετείο οι συγγενείς των Ελλήνων «αετών» έχασαν τις δικαστικές μάχες, καθώς κρίθηκε ότι δεν έχουν τα ελληνικά δικαστήρια διεθνή δικαιοδοσία για να επιληφθούν των υποθέσεων αυτών, αφού η κατασκευάστρια εταιρεία έχει την έδρα της στην Αμερική. Ωστόσο ο Αρειος Πάγος αναίρεσε τις εφετειακές αποφάσεις και ανέπεμψε την υπόθεση στο Εφετείο για νέα κρίση, με άλλους δικαστές από αυτούς που δίκασαν την πρώτη φορά.

Την 26η Ιανουαρίου του 2015 οι δύο σμηναγοί έχασαν τη ζωή τους όταν το διθέσιο F-16D Block 50 της 111 Πτέρυγας Μάχης της 341 Μοίρας «Βέλος» της Νέας Αγχιάλου, το οποίο συμμετείχε στην εκπαιδευτική άσκηση του Tactical Leadership Programme, στην αεροπορική βάση Λος Λάνος στο Αλμπαθέτε (260 χλμ. νοτιοανατολικά της Μαδρίτης), συνετρίβη μέσα στην πίστα του αεροδρομίου 7,6 δευτερόλεπτα αφότου άρχισε την απογείωσή του.

Ο κινητήρας δεν απέδωσε το μάξιμουμ της ισχύος του και το F-16 πήρε κλίση προς τα δεξιά, έχασε αμέσως ύψος και έπεσε σαν φλεγόμενη μπάλα στην πίστα. Ο συγκυβερνήτης του F-16 ενεργοποίησε το εκτινασσόμενο κάθισμά του μισό δευτερόλεπτο πριν από τον κυβερνήτη και ένα δευτερόλεπτο πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Ο τραγικός απολογισμός ήταν ο θάνατος των δύο Ελλήνων αεροπόρων και εννέα Γάλλων στρατιωτικών, μελών της Γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και ο τραυματισμός 21 ακόμη ανθρώπων.

Ο Παναγιώτης Λάσκαρης, 35 ετών, κυβερνήτης του F-16, ήταν παντρεμένος και πατέρας ενός αβάπτιστου τότε γιου 8 μηνών. Είχε συμπληρώσει 1.527,4 ώρες πτήσης, εκ των οποίων 940,3 ώρες σε μαχητικά αεροσκάφη F-16 C/D και 235,2 ώρες σε μαχητικά αεροσκάφη Α-7E/TA-7C Corsair II.

Δημοφιλέστερα

To Top