Οικονομία

Κατοικίδια: Μια παγκόσμια βιομηχανία δισεκατομμυρίων – Γιατί η ελληνική αγορά αναπτύσσεται ραγδαία

Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων επιθυμούν τα ζωάκια τους να έχουν υψηλό βιοτικό επίπεδο, αναζητώντας διαρκώς ό,τι καλύτερο και πιο προοδευτικό κυκλοφορεί στην αγορά αναφορικά με τη σίτιση, την υγεία αλλά και την ευεξία τους. Η δυναμική τής σχέσης αυτής, ως προς το πρακτικό της μέρος, αποτυπώνεται σε υπέρογκα οικονομικά μεγέθη ανά τον κόσμο, αναφορικά με το κόστος ζωής των κατοικίδιων. Η επένδυση λοιπόν στη διαμόρφωση ισχυρών δεσμών μεταξύ ανθρώπων και ζώων συντροφιάς ήταν μία στρατηγική επιλογή πολλών εταιρειών, η οποία απέδωσε τα μέγιστα σε βάθος χρόνου, όπως μαρτυρούν οι αριθμοί.

Ενδεικτικά, η αξία της βιομηχανίας τροφών κατοικίδιων αποτιμάται σε $99,1 δις για το έτος 2022 σε παγκόσμιο επίπεδο και αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση της τάξης 4,3% ετησίως μέσα στην επόμενη επταετία. Κατ’ επέκταση, η ευρύτερη αγορά των προϊόντων για ζώα συντροφιάς αυξήθηκε από $216 δις. το 2020, σε $232 δις το 2022, ενώ οι σχετικές αναλύσεις εκτιμούν ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης (CAGR) ο οποίος ανέρχεται σε ποσοστό 6,1%, θα εκτοξεύσει το ποσό αυτό στα $350 δις. έως το 2027.

Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου 70 εκατομμύρια νοικοκυριά στις ΗΠΑ, δηλαδή το 54% του συνολικού πληθυσμού, έχουν ένα ή και περισσότερα κατοικίδια, με αποτέλεσμα το ποσό που ξοδεύουν για τη συνολική φροντίδα τους να αυξάνεται ραγδαία στην πορεία των ετών από $17 δις το 1994 σε πάνω από $100 δις το 2021. Το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται μόνο στις ΗΠΑ και στις χώρες της Δύσης. Αντίστοιχα και στην Κίνα παρατηρείται γιγάντωση της αγοράς κατοικίδιων συντροφιάς, αφού υπάρχουν περισσότερα από 100 εκατ. κατοικίδια, -κυρίως σκύλοι και γάτες- ενώ περισσότερες από 99,8 εκατ. οικογένειες εκτρέφουν κατοικίδια στη χώρα, σύμφωνα με μια έκθεση του 2020 από την Pethadoop. Οπως υπολογίζεται, η αξία της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων της Κίνας αγγίζει πλέον τα 400 δισεκατομμύρια γιουάν, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς iResearch.

Συνολικά εκτιμάται ότι το ένα τρίτο των νοικοκυριών παγκοσμίως έχουν τουλάχιστον έναν σκύλο ως κατοικίδιο, με τις γάτες και τα διάφορα είδη ψαριών να ακολουθούν στη δεύτερη και τρίτη θέση. Οι ιδιοκτήτες, λοιπόν, τείνουν να προβάλουν όλο και περισσότερο τη δική τους στάση ζωής στα ζώα που τους συντροφεύουν, επιζητώντας την ίδια ποιότητα και τις ίδιες ανέσεις γι’ αυτά, όπως κάνουν για τον εαυτό τους. Τα ζώα συντροφιάς αντιμετωπίζονται ως άνθρωποι, ενίοτε καλύπτουν την ανάγκη γονέων να διοχετεύσουν τη στοργή και τη φροντίδα τους, όταν πλέον τα παιδιά τους ενηλικιώνονται, αλλά και την τάση των millennials που αποστασιοποιούνται από τη συνθήκη του γάμου και βρίσκουν εναλλακτική συντροφιά.

Το γεγονός αυτό μεταφράζεται ως συμπερίληψη και στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο επενδύουν σε αυτή την τάση των ιδιοκτητών να αποδίδουν «ανθρώπινες ιδιότητες» στα κατοικίδιά τους και αναπτύσσουν εμπορικές καμπάνιες ορμώμενοι από την προσήλωση των ανθρώπων και την αγάπη τους προς αυτά. Αυτή η παγκόσμια τάση αποτυπώνεται εύστοχα στην εξής παραδοχή των ειδικών της βιομηχανίας: «περισσότεροι σκύλοι και γάτες, σημαίνει περισσότεροι ιδιοκτήτες σκύλων και γατών, σημαίνει μεγαλύτερη ανάπτυξη της βιομηχανίας».

Ως εκ τούτου διαμορφώνεται ένας ολόκληρος κλάδος της βιομηχανίας που εξειδικεύεται στην ευζωία και την ευεξία των ζώων, ο οποίος πλέον ξεπερνά την κάλυψη της πολύ βασικής ανάγκης της σίτισης και επεκτείνεται σε θέματα υγιεινής και καλλωπισμού, με διαφόρων ειδών συμπληρώματα, βιταμίνες, πάμπολλα είδη που αφορούν την υγιεινή και τη φροντίδα τους, καθώς επίσης και προϊόντα που σχετίζονται με την εμφάνιση και τη μεταφορά τους, ρούχα, κρεβάτια, αξεσουάρ, εξατομικευμένα παιχνίδια, ακόμα και κομμωτήρια, σπα και ξενοδοχεία για ζώα.

Τα αξεσουάρ κατοικίδιων ζώων είναι μια κορυφαία κατηγορία της βιομηχανίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, με πωλήσεις περίπου $4,54 δις. και θετική αύξηση πωλήσεων κατά 2,7%. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι για το έτος 2019, αυτή η κατηγορία των συμπληρωματικών προϊόντων για τη φροντίδα των κατοικίδιων κατέλαβε το 40,6% των συνολικών εσόδων του κλάδου. Εταιρείες όπως η PetSmart και η Petco εξακολουθούν να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στη βιομηχανία καταστημάτων κατοικίδιων ζώων στις ΗΠΑ, παρά τη διαδικτυακή άνοδο των Chewy και Amazon. Επιπλέον οι διαδικτυακές αγορές που αφορούν τις ανάγκες κατοικίδιων ζώων έχουν σχεδόν τετραπλασιαστεί από το 2013.

Ελλάδα: Ξοδεύουμε €200 εκατομμύρια για τη σίτιση των κατοικίδιων

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε το 2022 από τον οργανισμό έρευνας και ανάλυσης «διαΝέοσις» σε συνεργασία με την Ελληνική Κτηνιατρική εταιρεία αναφορικά με τη σχέση που έχουν οι Έλληνες με τα ζώα, το 43% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν κάποιο κατοικίδιο ζώο, το δημοφιλέστερο από τα οποία είναι ο σκύλος με ποσοστό 66,10%, ενώ ακολουθούν οι γάτες, τα πτηνά και τα ψάρια. Η πλειοψηφία των Ελλήνων που έχουν κατοικίδιο ζώο δήλωσε πως το υιοθέτησε απευθείας από τον δρόμο ή από κάποιο καταφύγιο, γεγονός που οδηγεί στη διαπίστωση ότι οι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες έχουν ως κατοικίδια ζώα που ήταν προηγουμένως αδέσποτα. Η αγορά κατοικίδιου από κάποιο κατάστημα ή εκτροφέα είναι αναλόγως αυξανόμενη, ως προς την αύξηση της οικονομικής άνεσης της οικογένειας.

Ως προς το μερίδιο της Ελλάδας στη βιομηχανία των κατοικίδιων, σύμφωνα με μελέτη του statista.com το 2019 η κατά κεφαλή δαπάνη στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στα €18,92 εκατομμύρια, ενώ ο συνολικός τζίρος για την αγορά τροφών ήταν €198 εκατομμύρια. Συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης το ποσοστό είναι χαμηλότερο, παρόλα αυτά παρουσιάζεται ετήσια αύξηση της τάξης του 4,5% σταδιακά έως σήμερα. Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπάρχουν διαθέσιμα αναλυτικά στοιχεία, ώστε να γίνει μια ολοκληρωμένη εκτίμηση συμπεριλαμβάνοντας όλα τα επιμέρους έξοδα των ιδιοκτητών για τα ζωάκια τους, ωστόσο καθίσταται σαφές ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για τα κατοικίδιά τους είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια, περισσότερα από τα σχεδόν €200 εκατ. που αφορούν μόνο την αγορά τροφών.

Σκυλίσια ζωή με κομψή πολυτέλεια

Τα ζώα λοιπόν ανταμείβονται για την αφοσίωση και τη συντροφιά που προσφέρουν, με ανέσεις που μέχρι πρότινος ήταν αναμενόμενες μόνο για τους ανθρώπους. Ο κλάδος κάλυψης των αναγκών των τετράποδων έχει επεκταθεί σε τέτοιο βαθμό που περιλαμβάνει ποικίλες παράδοξες, μα εξαιρετικά κερδοφόρες επιλογές, με τους Αμερικανούς να κρατούν φυσικά τα σκήπτρα της πρωτοτυπίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η City Paws Pet Club με έδρα τη Μινεάπολη, που αποτελεί μια πεντάστερη εκδοχή ξενοδοχείου για σκύλους. Στις παρεχόμενες παροχές περιλαμβάνονται «πολυτελείς σουίτες» για σκύλους, με «πολυελαίους σε κάθε δωμάτιο, ένα υπερυψωμένο άνετο κρεβάτι με πολυτελή κλινοσκεπάσματα και ένα διαμέρισμα οθόνη με το κανάλι DogTV (καλωδιακή τηλεόραση ειδικά για σκύλους) σε κάθε δωμάτιο».

Δημοφιλέστερα

To Top