Οικονομία

ΒΟΑΚ: Προεκλογικό πρέσινγκ για τα διόδια – Γιατί αντιδρούν οι Κρητικοί

Αμέσως μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου αναμένεται να ξεκινήσει η αξιολόγηση από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών των φακέλων που κατέθεσαν οι τρεις ενδιαφερόμενοι στο διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου οδικού έργου «Χανιά –Ηράκλειο» του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ύψους άνω του 1,7 δισ. ευρώ.

Οι δύο κοινοπραξίες του έργου ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις- Μυτιληναίος, AVAX-Meridiam-Egis και μόνη της η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δηλώνουν το έντονο ενδιαφέρον τους για το μεγάλο διαγωνισμό, που αποτελεί μαζί με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού την τελευταία μεγάλη παραχώρηση στην χώρα. Το ζωηρό ενδιαφέρον για τον αυτοκινητόδρομο εξέφρασε πρόσφατα και ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος ο οποίος στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων δήλωσε ότι ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο που η κοινοπραξία που συμμετέχει δεν παίζει το ρόλο του αουτσάιντερ αλλά το θέλει και επιθυμεί να το κερδίσει.

Οι υποψήφιοι όμως δεν παραγνωρίζουν και τις δυσκολίες του σημαντικού έργου υποδομής, οι οποίες συνδέονται με μια σειρά τεχνικών, χρηματοοικονομικών αλλά και κοινωνικών παραμέτρων.

Την ώρα που ο διαγωνισμός έπειτα από καθυστερήσεις 4,5 ετών έχει πάρει τον δρόμο του, οι τοπικές αντιδράσεις για τα διόδια κλιμακώνονται.

Την περασμένη Δευτέρα 29 Μαϊου, το δημοτικό συμβούλιο Ηρακλείου αποφάσισε να συστήσει Επιτροπή η οποία θα αναλάβει να διαπραγματευτεί με την επόμενη κυβέρνηση, νομικές δεσμεύσεις ώστε να μην λειτουργήσουν διόδια περιμετρικά του Ηρακλείου και να προτείνει εναλλακτικές λύσεις.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δηλώσει ότι τα διόδια είναι αναγκαία για να στηρίξουν χρηματοοικονομικά τη σύμβαση παραχώρησης και ότι δεν θα επιβαρύνουν τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις αλλά θα επιβληθούν σε όλο το υπόλοιπο δίκτυο.

Η Κρήτη θα είναι η πρώτη περιοχή της χώρας που θα εφαρμοστεί το νέο μοντέλο των σκιωδών διοδίων που αποτελούν ένα είδος επιδότησης επί των πραγματικών διελεύσεων.

Οι οδηγοί θα καταβάλλουν διόδια για την ακριβή απόσταση που θα έχουν διανύσει (θα λειτουργούν μόνο πλευρικοί σταθμοί, στους κόμβους εισόδου και εξόδου και όχι μετωπικά διόδια), ενώ το Δημόσιο θα πληρώνει ένα επιπλέον χρηματικό ποσό το λεγόμενο σκιώδες διόδιο που λέγεται έτσι γιατί δεν είναι ορατό στους χρήστες.

Πώς θα γίνει η αξιολόγηση
Η διαδικασία της αξιολόγησης θα ξεκινήσει με τον έλεγχο αρχικά των δικαιολογητικών των φακέλων και εν συνεχεία με τις τεχνικές προσφορές (που δεν επηρεάζουν την βαθμολογία αλλά ελέγχεται αν συμμορφώνονται με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου και τη ζώνη απαλλοτριώσεων) και τις οικονομικές προσφορές. Για τις τελευταίες δύο παράμετροι θα καθορίσουν τη βέλτιστη προσφορά και το νικητή.

Η πρώτη είναι το ύψος του σκιώδους διοδίου, δηλαδή τα χρήματα που θα ζητήσει επιπλέον ο παραχωρησιούχος από το κράτος για κάθε 1 ευρώ που εισπράττει στο γκισέ. Το δεύτερο, είναι η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στο, έργο που θα καθορίσει πόσα λιγότερα κονδύλια από τα 800 εκ. που θα βάλλει το κράτος, ζητά ο παραχωρησιούχος.

Εάν δεν μεσολαβήσουν προδικαστικές προσφυγές στα ενδιάμεσα τρία στάδια (έλεγχος δικαιολογητικών, τεχνική και οικονομική αξιολόγηση), στελέχη του υπουργείου εκτιμούν ότι η Επιτροπή με εντατικούς ρυθμούς εργασιών θα μπορούσε να καταλήξει σε προσωρινό ανάδοχο μέχρι τον Αύγουστο.

Τα πάντα πάντως θα εξαρτηθούν από τις ισορροπίες που θα κρατήσουν τα τρία σχήματα που συμμετέχουν στο διαγωνισμό καθώς στο παρασκήνιο υπήρξαν έντονες διεργασίες για την διαμόρφωση της τελικής λίστας των υποψηφίων. Μην ξεχνάμε ότι η ιστορία των παραχωρήσεων έχει αποδείξει ότι περιθώρια συμμαχιών υπάρχουν ακόμη και στο επόμενο στάδιο της διαδικασίας καθώς και σε άλλους διαγωνισμούς (Ολυμπία Οδό, Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου) είδαμε εταιρείες που συμμετείχαν σε αντίπαλα στρατόπεδα να συμπορεύονται και να συγκροτούν στο τέλος μία ενιαία κοινοπραξία παραχώρησης.

Πηγή: newmoney.gr

Δημοφιλέστερα

To Top