Η απελπισμένη έρευνα για το εξαφανισμένο υποβρύχιο που ταξίδευε στον βυθό, στο ναυάγιο του Τιτανικού κατέληξε τραγικά το απόγευμα της Πέμπτης, όταν οι αρχές βρήκαν τα συντρίμμια του.
Η θλιβερή ανακάλυψη σε βάθος άνω των 3 χλμ κάτω από την επιφάνεια του Ατλαντικού Ωκεανού έφερε ένα τραγικό τέλος σε μια τεράστια, πολυήμερη αποστολή την οποία ανέλαβαν σωστικά μέσα και μονάδες διαφόρων χωρών, συμπεριλαμβανομένου του πιο προηγμένου υποβρύχιου εξοπλισμού έρευνας στον κόσμο.
Το υποβρύχιο Titan, το οποίο κατασκευάστηκε και λειτούργησε από την OceanGate, εξαφανίστηκε το πρωί της Κυριακής, λίγο αφότου ξεκίνησε το ταξίδι του προς το ναυάγιο του Τιτανικού.
Και οι πέντε επιβαίνοντες πιστεύεται ότι πέθαναν σχεδόν ακαριαία αφού το σκάφος υπέκυψε στην τεράστια πίεση του νερού και υπέστη ενδόρρηξη. Τα θύματα είναι ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate, Στόκτον Ρας , ο βετεράνος του γαλλικού ναυτικού Πολ-Ανρί Ναρζολέ, ο βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ και ο γιος του Σουλεϊμάν, ο οποίος ήταν μόλις 19 ετών.
Tα μέρη του υποβρυχίου Titan
Θα βρεθούν τα πτώματα του πληρώματος;
Η φύση της καταστροφής και η τοποθεσία της ανακάλυψης του Τιτάνα – σχεδόν 3.200 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του ωκεανού – αφήνουν το οδυνηρό συμπέρασμα ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να βρεθούν τα λείψανα του πληρώματος.
Σε όρους ατμοσφαιρών – μια μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται για την ποσοτικοποίηση της πίεσης συγκρίνοντας την με την πίεση στο επίπεδο της επιφάνειας της θάλασσας (1 ατμόσφαιρα) – η πίεση του νερού στο σημείο του ναυαγίου του Τιτανικού είναι περίπου 400 ατμόσφαιρες, ή 400 φορές μεγαλύτερη από αυτή που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνηθίσει, γράφει η Daily Mail.
Ο Πολ Χάνκιν, ειδικός σε θέματα βαθέων υδάτων που συμμετέχει στις έρευνες, δήλωσε: «Πρόκειται για ένα απίστευτα ανελέητο περιβάλλον εκεί κάτω. Τα συντρίμμια συνάδουν με την καταστροφική κατάρρευση του σκάφους… θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε και να ψάχνουμε την περιοχή εκεί κάτω».
Οι ομάδες έρευνας «δεν έχουν απάντηση» για το αν θα ανασυρθούν τα πτώματα, πρόσθεσε.
Είναι πιθανό να πέθαναν ακαριαία, αφού το υποβρύχιο δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει την τεράστια πίεση. Έσπασε σε πολλά κομμάτια, επιβεβαίωσε το Λιμενικό Σώμα, ενώ καταστράφηκε και ο υπό πίεση θάλαμος στον οποίο βρισκόταν το πλήρωμα.
Ο επικεφαλής ερευνητής Στιβ Σομλιόντι με έδρα τη Φλόριντα, είχε μια σχεδόν πανομοιότυπη εκτίμηση την Πέμπτη, λέγοντας στο Fox News ότι οι επιβάτες «δεν θα κατάλαβαν καν ότι συνέβη», αναφερόμενος στην ταχύτητα της καταστροφής.
Ο άνθρωπος μπορεί να αντέξει πολύ μικρότερη πίεση από τα 3.000 χλμ βάθος, ακόμα και με κατάλληλο εξοπλισμό
Θα ανασυρθούν τα συντρίμμια του Τιτάνα;
Το Λιμενικό Σώμα δεν έχει δηλώσει αν θα ανασυρθούν τα συντρίμμια του υποβρύχιου σκάφους.
Στην τεράστια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης συμμετείχαν πλοία που είναι εξοπλισμένα για ένα τέτοιο έργο – αλλά ήταν σε ετοιμότητα και σε περίπτωση που ο Τιτάνας βρισκόταν άθικτος, με σκοπό να σωθούν οι επιβαίνοντες.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ ανέπτυξε το Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOSS), το οποίο είναι ένα φορητό σύστημα ανύψωσης που μπορεί να ανυψώσει φορτία από τον πυθμένα του ωκεανού.
Η ικανότητα ανύψωσης του FADOSS θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανάκτηση των κομματιών του Τιτάνα.
Θα μπορούσαν οι οικογένειες να καταθέσουν αγωγές κατά της OceanGate;
Οι νομικοί είναι διχασμένοι ως προς το αν οι οικογένειες των θυμάτων θα μπορούσαν να μηνύσουν την OceanGate μετά την καταστροφική βλάβη του σκάφους.
Το πλήρωμα αναγκάστηκε να υπογράψει μια δήλωση που αναγνώριζε τους κινδύνους που ενέχει η αποστολή – συμπεριλαμβανομένης της πιθανότητας θανάτου. Υπήρξαν όμως και ισχυρισμοί ότι η OceanGate αγνόησε τους φόβους του προσωπικού της για την ασφάλεια και δεν είχε επιθεωρήσει το σκάφος ανεξάρτητη αρχή. Δεν είναι σαφές αν το πλήρωμα γνώριζε ότι είχαν εκφραστεί ανησυχίες στο παρελθόν.
Ο Μιγκέλ Κουστόντιο, δικηγόρος από το Λος Άντζελες, είχε δηλώσει στην DailyMail ότι οι οικογένειες των αγνοουμένων θα δυσκολευτούν να αποδείξουν την υπόθεσή τους στο δικαστήριο αν το περιστατικό καταλήξει σε τραγωδία.
Ο ίδιος δήλωσε: «Όλοι στο πλοίο γνώριζαν ότι δεν επρόκειτο για διακοπές ή περιήγηση στα αξιοθέατα, ότι ήταν πραγματικά μια εξερεύνηση στο άγνωστο σε ένα από τα βαθύτερα σημεία του πλανήτη».
«Η ίδια η τιμή είναι μια σαφής ένδειξη ότι πρόκειται για κάτι μεγάλο και σοβαρό. Το ίδιο το ταξίδι ήταν επικίνδυνο και υπήρχε πραγματική πιθανότητα να πάνε τα πράγματα στραβά», είπε.
«Δεν βλέπω πολλά περιθώρια προσφυγής αυτών των οικογενειών στο δικαστήριο, εκτός αν αποκαλυφθεί ότι κάποιος από το πλήρωμα του πλοίου που το έλεγχε ήταν αμελής στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε και αυτό προκάλεσε την καταστροφή», υπογράμμισε ο δικηγόρος.
Η πρόσοψη του υποβρυχίου Titan
Αυτό είναι το τέλος του υποβρυχίου τουρισμού στον Τιτανικό;
Η OceanGate ήταν η μόνη εταιρεία στον κόσμο που πωλούσε εισιτήρια για ένα ταξίδι στα συντρίμμια του Τιτανικού.
Ενώ τα συντρίμμια του πλοίου έχουν επισκεφθεί επανδρωμένα υποβρύχια αρκετές δεκάδες φορές από τη δεκαετία του 1980, όλα τα ταξίδια έγιναν με ερευνητικά σκάφη.
Αυτά είναι ειδικά σχεδιασμένα για τη συλλογή πληροφοριών και την παρατήρηση. Ο Τιτάνας της OceanGate χρησιμοποίησε «καινοτόμες» τεχνολογίες που σχεδιάστηκαν για να επιτρέψουν την επίσκεψη τουριστών.
Αλλά η καταστροφή του Τιτάνα θα μπορούσε να αποτρέψει άλλους με παρόμοιο όραμα. Ίσως από δω και στο εξής όλες οι μελλοντικές επισκέψεις στο ιστορικό ναυάγιο να αφορούν μόνο την έρευνα.