Ανακοινώθηκε μετά βαΐων και κλάδων ως το μεγαλεπήβολο έργο που θα άλλαζε την Αθήνα, επαναπροσδιορίζοντας την έννοια του «κέντρου», το οποίο και θα διεύρυνε. Ο λόγος για τον «Μεγάλο Περίπατο» της Αθήνας, που σύμφωνα με τις αρχικές διακηρύξεις «θα έφερνε την πόλη στην υπηρεσία των κατοίκων και των επισκεπτών και θα άλλαζε την καθημερινότητα προς το καλύτερο».
Η πραγματικότητα είναι μάλλον αρκετά διαφορετική από τις διακηρύξεις. Τρία χρόνια μετά την έναρξη της υλοποίησής του, ο «Μεγάλος Περίπατος» μάλλον δεν δικαίωσε τις προσδοκίες. Ένας από τους πλέον εμβληματικούς δρόμους της Αθήνας, η Πανεπιστημίου, παραμένει εργοτάξιο, με τα συνεργεία να προσπαθούν να συνεχίσουν την υλοποίηση του έργου μέσα στο καλοκαίρι.
Η εικόνα, ειδικά στην αρχή της Πανεπιστημίου, δεν είναι η καλύτερη για τους τουρίστες και μάλιστα σε μία χρονιά που η Αθήνα θεωρείται ο πλέον κερδισμένος προορισμός της χώρας και τα στοιχεία δείχνουν ότι διανύει την καλύτερή της χρονιά, έχοντας αφήσει πίσω της την πανδημία.
«Βγήκε και δεν βγήκε»
Πεζοί και οδηγοί που κινούνται στο κέντρο της Αθήνας τα περασμένα τρία χρόνια έχουν βιώσει αρκετή ταλαιπωρία. Οι λωρίδες κυκλοφορίας που μειώθηκαν, οι ζαρντινιέρες που τοποθετήθηκαν για να οριοθετήσουν τη διαπλάτυνση των ήδη μεγάλων πεζοδρομίων της συγκεκριμένης οδού, ενώ ο ποδηλατόδρομος εκ των πραγμάτων ήταν μη λειτουργικός, αφού οι ποδηλάτες θα έπρεπε να σταματούν ανά γωνία.
Ο Μεγάλος Περίπατος «βγήκε και δεν βγήκε» στην Πανεπιστημίου είχε παραδεχθεί ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης τέσσερις μήνες μετά την πιλοτική εφαρμογή του έργου. Είχε μάλιστα προαναγγείλει ότι μέσα στο 2021 θα ξεκινούσαν νέα έργα για μια μόνιμη ανάπλαση της Πανεπιστημίου σε όλο το μήκος της, μέχρι την Ομόνοια. «Ξεχάστε την Πανεπιστημίου όπως την ξέρατε. Πάμε για κάτι καινούριο», είχε επισημάνει.
Από τις ζαρντινιέρες στα πλατάνια
Λίγο καιρό αργότερα, ανακοινώθηκαν νέα σχέδια, που έβαζαν τέλος στις ζαρντινιέρες, τα παγκάκια και τους φοίνικες και έδιναν νέα μορφή στον δρόμο που συνδέει το Σύνταγμα με την Ομόνοια.
Η Πανεπιστημίου θα διέθετε τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, μία για τα λεωφορεία και τρεις για τα υπόλοιπα αυτοκίνητα, πιο φαρδιά πεζοδρόμια, ενιαία πλακόστρωση με φυσικά υλικά και κυρίαρχο το μάρμαρο, ενώ θα κυριαρχούσαν τα δέντρα. Μάλιστα, οι σχεδιαστές είχαν επιλέξει να τοποθετήσουν πλατάνια 9-10 μέτρων, ενώ στο σύνολο, η Πανεπιστημίου θα είχε 167 δέντρα.
Ωστόσο και πάλι, το έργο δεν έχει τελειώσει. Τα εργοτάξια αποτελούν ένα είδους μόνιμο σκηνικό για τους επισκέπτες ενός από τους πιο όμορφους δρόμους της Αθήνας. Πρόσφατα, μπήκε μάρμαρο στο ύψος του κεντρικού κτηρίου του ΕΚΠΑ, κάτι που ανατροφοδότησε τις ελπίδες των κατοίκων του κέντρου ότι κάτι κινείται.
Όμως τα πλατάνια απογοήτευσαν. Κάποια από αυτά που φυτεύτηκαν έμειναν ξερά, καθώς υπέστησαν, σύμφωνα με τους αρμόδιους της δημοτικής αρχής «μεταφυτευτικό σοκ». Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, το κόστος του μέχρι στιγμής έργου έχει αγγίξει τα 13 εκατομμύρια ευρώ, με βάση τα κονδύλια που έχουν προϋπολογιστεί, συμπεριλαμβανομένων και των 2 εκατομμυρίων ευρώ που καταβλήθηκαν για τις ζαρντινιέρες, τα φυτά που ξεράθηκαν και τα παγκάκια, για την πιλοτική εφαρμογή του εγχειρήματος.
«Επικοινωνιακό λάθος»
Αστοχίες παραδέχθηκε και ο δήμαρχος, Κώστας Μπακογιάννης, που παραδέχθηκε εμμέσως πλην σαφώς ότι το έργο απέχει σε σχέση με τις προβλέψεις και τις προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί.
Σε συνέντευξή του στον Alpha υποστήριξε πάντως ότι το βασικό πρόβλημα ήταν επικοινωνιακό, ενώ δεν θα έπρεπε ποτέ να δοθεί το όνομα «Μεγάλος Περίπατος», που για πολλούς αποτέλεσε αφορμή και για κακόβουλο σχολιασμό.
Ερωτηθείς για το αν θα έκανε κάτι διαφορετικό, αν μπορούσε να γυρίσει τον χρόνο πίσω, ο κ. Μπακογιάννης απάντησε: «Ε, η περίφημη Πανεπιστημίου. Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Θα το ξαναέκανα αλλά θα το έκανα διαφορετικά. Πρώτον, ένα λάθος επικοινωνίας. Και μόνο ότι το είπαμε μεγάλο περίπατο. Δηλαδή, η Πανεπιστημίου τι είναι. Δέντρα, πολλά δέντρα, σκιά, δροσιά, είναι πράσινο, είναι χώρος, δημόσιος χώρος. Είναι ασφάλεια. Να μπορέσει, επιτέλους, να κινηθεί και ένας άνθρωπος με αναπηρία, ένας ηλικιωμένος. Δεν είναι περίπατος αυτός».
Όσον αφορά τις καθυστερήσεις, παραδέχθηκε ότι υπήρξαν, όμως ανέφερε ότι θα ολοκληρωθεί σύντομα. «Άργησε το project να ολοκληρωθεί. Τώρα θα ολοκληρωθεί, όπου νάναι, αλλά άργησε. Αν το ξανασχεδιάζαμε, θα το ξανασχεδιάζαμε διαφορετικά, όπως σχεδιάσαμε διαφορετικά πολλά άλλα πράγματα», είπε χαρακτηριστικά, χωρίς πάντως να προσδιορίζει αν ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου είναι πριν ή μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου.