Ελλάδα

Εργασία: 7 αλλαγές με νέο νόμο τον Σεπτέμβριο

Μια νέα εργασιακή πραγματικότητα φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την Ευρωπαϊκή Οδηγία του Ιουνίου του 2019.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας αποτελεί μία από τις κεντρικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, με τον κ. Κυριάκο Μητσοτάκη να είναι σε διαρκή επικοινωνία για τις ρυθμίσεις του με τον κ. Αδωνη Γεωργιάδη στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Σύμφωνα με τους συντάκτες του νομοσχεδίου, «σκοπός του είναι η ενίσχυση της εργασίας με δημιουργία νόμιμων, βιώσιμων, δίκαια και καλά αμειβομένων θέσεων εργασίας».

Η επικείμενη νομοθετική παρέμβαση, που συντονίστηκε από τον υπουργό Εργασίας και την αρμόδια γενική γραμματέα Αννα Στρατινάκη, στοχεύει στο να ενδυναμώσει τη θέση του εργαζομένου, να αντιμετωπίσει με περισσότερο στοχευμένο τρόπο την αδήλωτη και υποδηλωμένη εργασία, να αντιμετωπίσει τις στρεβλώσεις στην αγορά εργασίας και να ελαχιστοποιήσει τα γραφειοκρατικά και διοικητικά βάρη.

Η προσπάθεια επικεντρώνεται στην επίλυση χρόνιων λιμναζόντων προβλημάτων που εμποδίζουν από τη μια πλευρά τους εργαζομένους να εργαστούν σε μια συνεχώς εξελισσόμενη αγορά εργασίας και από την άλλη τις επιχειρήσεις να προσελκύσουν περισσότερους εργαζομένους, καθιστώντας τις ταυτόχρονα περισσότερο ανταγωνιστικές.

Το νομοσχέδιο, που ενσωματώνει την ευρωπαϊκή οδηγία για την εργασία, έρχεται να συμπληρώσει τις κινήσεις που έχει κάνει η κυβέρνηση στα εργασιακά:

Ηδη, με βάση τους ετήσιους στόχους που έχουν τεθεί, η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας πραγματοποιεί, από τις αρχές του 2023, ελέγχους που αφορούν, μεταξύ άλλων, την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας στον τομέα των εργασιακών σχέσεων, περιλαμβανομένης της καταπολέμησης της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας σε όλους τους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, με κύρια προτεραιότητα επιχειρήσεις και κλάδους με υψηλό δείκτη κινδύνου παραβατικότητας, επιχειρήσεις που δεν έχουν ελεγχθεί την τελευταία τριετία, όσες λειτουργούν σε εποχιακή βάση, καθώς και επιχειρήσεις στις οποίες εφαρμόζεται το σύστημα της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Οι κυριότερες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι οι εξής:

1 Καθιερώνεται σύστημα ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥ σχετικά με τους ΟΥΣΙΩΔΕΙΣ ΟΡΟΥΣ ΤΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ του και κάθε μεταβολής αυτής (πιο πολλά και λεπτομερή στοιχεία σε σχέση με το ισχύον Προεδρικό Διάταγμα 156/94, με αυστηρότερο χρονοδιάγραμμα ενημέρωσης του εργαζομένου από 1 εβδομάδα έως 1 μήνα, έναντι των 2 μηνών που ισχύουν σήμερα).

Η ενημέρωση πρέπει να περιλαμβάνει προσωπικά στοιχεία, τόπο εργασίας, είδος σύμβασης (πλήρη – μερική – δοκιμαστική – κατά παραγγελία), ειδικότητα, αμοιβή, χρόνο, ωράρια, ταυτότητα φορέων κοινωνικής ασφάλισης, όπως και την ισχύουσα συλλογική σύμβαση υπαγωγής του εργαζομένου.

Η οδηγία καθιερώνει αυστηρό πλαίσιο για τη μη ενημέρωση του εργαζομένου, δίνοντάς του τη δυνατότητα καταγγελίας του παραβάτη εργοδότη στις ελεγκτικές αρχές για τη μη τήρησή της.

2 Καλύπτονται πλέον και οι εργαζόμενοι που εργάζονται προσωρινά στην αλλοδαπή, με αυστηρό πλαίσιο ενημέρωσης για τους ουσιώδεις όρους εργασίας τους εκεί.

3 Νομιμοποιείται η εργασία σε περισσότερους του ενός εργοδότη, κάτι που σήμερα απαγορεύεται από την ελληνική έννομη τάξη, βάσει του Π.Δ. 27.6/1932, καθιστώντας έτσι την εργασία παράνομη σε δεύτερο εργοδότη. Ειδικότερα, σήμερα απαγορεύεται νομίμως να έχει κάποιος μισθωτός στην Ελλάδα δύο δουλειές. Σε καμία περίπτωση, όμως, η Οδηγία δεν θίγει το υπερεθνικό, ήδη θεσμοθετημένο, πλαίσιο για τα μέγιστα χρονικά όρια εργασίας, τα οποία πρέπει να τηρούνται απαρεγκλίτως.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

ΣΗΜΕΡΑ στη χώρα μας επιτρέπεται να εργαστεί κάποιος μόνο σε δύο εργοδότες εφόσον έχει συνάψει συμβάσεις μερικής απασχόλησης.

Αντιθέτως, είναι παράνομος αν εργάζεται το πρωί σε έναν εργοδότη με πλήρη απασχόληση και το απόγευμα εκτελεί μια εργασία με μερική απασχόληση.

Αυτή η στρέβλωση έχει οδηγήσει στη μαύρη και αδήλωτη εργασία πάρα πολλούς εργαζομένους.

Με την παρέμβαση αυτή νομιμοποιείται η δεύτερη δουλειά σε άλλον εργοδότη, με ό,τι αυτό σημαίνει για την αύξηση των εισοδημάτων του εργαζομένου, χωρίς όμως να προκαλείται έκπτωση του επιπέδου προστασίας του που αφορά τον ελάχιστο χρόνο ανάπαυσής του, που είναι οι 11 ώρες/24ωρο (Π.Δ. 88/1999).

Δημοφιλέστερα

To Top