Ελλάδα

Blue Horizon: Η δικογραφία για το πλοίο της ντροπής – Ο πλοίαρχος ενημέρωσε «άνθρωπος στη θάλασσα» και… απέπλευσε

Στις 21.09 της 5ης Σεπτεμβρίου το «Blue Horizon», ένα από τα μεγαλύτερα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας, ζητούσε άδεια απόπλου. Τρία λεπτά αργότερα, στις 21.12 έπαιρνε το ΟΚ του Λιμεναρχείου Πειραιά να αποπλεύσει με προορισμό το Ηράκλειο της Κρήτης. Ενα λεπτό νωρίτερα, ο ύπαρχος του καραβιού είχε δώσει την τρίτη -και δολοφονική- σπρωξιά στον 36χρονο Αντώνη Καρυώτη ρίχνοντάς τον στη θάλασσα.

Ενα λεπτό αργότερα, στις 21.13, ο πλοίαρχος του «Blue Horizon» ενημέρωνε το Κεντρικό Λιμεναρχείο του Πειραιά ότι αντιλήφθηκε «άνθρωπο στη θάλασσα» κοντά στο πλοίο – χωρίς να αναφέρει την οποιαδήποτε εμπλοκή μέλους του πληρώματός του και χωρίς να του ζητηθεί από το Λιμεναρχείο να συμμετάσχει σε επιχείρηση διάσωσης.

«Την ώρα που (o καπετάνιος) έδωσε την εντολή απόπλου δεν υπήρχε συμβάν στον καταπέλτη. Στη συνέχεια, αντελήφθη άνθρωπο να πέφτει στη θάλασσα από την κάμερα της Γέφυρας. Ηταν λανθασμένες και η εκτίμηση και η απόφαση του πλοιάρχου – και μάλιστα έρχονται σε απόλυτη αντίθεση με την εκπαίδευση που έχει λάβει και την πάγια ναυτική πρακτική», υποστηρίζει η πλοιοκτήτρια εταιρεία Attica Group.

Τρία λεπτά μετά τη δολοφονία του Καρυώτη, στις 21.15, ξεκινούσαν οι κλήσεις επιβατών στο Λιμενικό και την Αστυνομία που ενημέρωναν για την πτώση του Αντώνη στη θάλασσα μετά από διαπληκτισμό με μέλη του πληρώματος. Η πρώτη κλήση έγινε από πολίτη που επέβαινε στο πλοίο «Ελυρος», το οποίο ήταν αγκυροβολημένο δίπλα στο «Blue Horizon».

Στις 21.42, δύο λεπτά μετά την ανάσυρση της σορού του Αντώνη Καρυώτη από τη θάλασσα, ο κεντρικός λιμενάρχης -που απομακρύνθηκε από τη θέση του μετά την ΕΔΕ που διέταξε ο υπουργός Ναυτιλίας- έδινε τηλεφωνική εντολή στο «Blue Horizon» να κάνει κράτει τις μηχανές και στις 22.00, με νέα εντολή του Λιμεναρχείου, το πλοίο έκανε στροφή και επέστρεψε στο λιμάνι του Πειραιά. Το «ΘΕΜΑ» δημοσιεύει τη δικογραφία που συνέταξε το Γραφείο Ασφαλείας του Κεντρικού Λιμεναρχείου, η οποία εστάλη προς την εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά στις 6 Σεπτεμβρίου 2023, λίγες ώρες μετά τον άδικο χαμό του 36χρονου Αντώνη Καργιώτη.

Υπενθυμίζεται ότι τα ξημερώματα της Δευτέρας ανακρίτρια και εισαγγελέας αποφάσισαν την προφυλάκιση του πλοιάρχου και του υπάρχου του Blue Horizon ενώ διαφωνία για την προφυλάκιση ή μη για τον υποπλοίαρχο και τον λοστρόμο, για τους οποίους την τελική απόφαση θα λάβει το δικαστικό συμβούλιο.

To σήμα του καπετανιου

Η δικογραφία είναι τρεις σελίδες και σε αυτήν αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής:

«Περί την 21.40’ ώρα της 05-09-2023 ο Καργιώτης Αντώνιος ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του, μέσα από τη λεκάνη του λιμένα Πειραιά (μεταξύ δεστρών 160-161) από λέμβο καβοδετών με τη συνδρομή στελέχους Α’ Λιμενικού Τμήματος, παρελήφθη δε εν συνεχεία από ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ (Β-17) περί ώρα 21.59 και διεκομίσθη στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας.

Προ αφίξεώς μας το πτώμα του Καργιώτη Αντωνίου είχε μεταφερθεί στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας. Στο σημείο της πτώσης του από τον καταπέλτη του πλοίου δεν υπήρχαν καθόλου ίχνη που να σχετίζονται με το ανωτέρω συμβάν.

Η έρευνα επεκτάθηκε σε όλο το μήκος του καταπέλτη του “Blue Horizon” ωστόσο δεν βρέθηκε κάτι που να σχετίζεται με το υπό έρευνα συμβάν.

Από την Υπηρεσία μας δεν κατέστη εξ αρχής εφικτή η συλλογή στοιχείων σχετικά με το προφίλ του θύματος και για τον λόγο αυτή ζητήθηκε από τη Λιμενική Αρχή Αγίου Νικολάου η μαρτυρική κατάθεση του αδελφού του θύματος.

Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες οι οποίοι ήταν επιβάτες στο “Blue Horizon” περί ώρα 21.10 περίπου της 05-09-2023 δύο άτομα του πληρώματος ανωτέρου πλοίου διαπληκτίστηκαν με ένα επιβάτη, ο οποίος προσπαθούσε να εισέλθει σε αυτό λίγο πριν τον απόπλου με τελικό αποτέλεσμα την πτώση του επιβάτη από τον καταπέλτη του πλοίου εντός της θάλασσας λόγω ωθήσεων που δέχτηκε προκειμένου να μην επιβιβαστεί στο πλοίο. Στη συνέχεια τα μέλη του πληρώματος δεν έκαναν καμία ενέργεια προκειμένου να τον περισυλλέξουν και το πλοίο απομακρύνθηκε από το σημείο της πτώσης… Περί ώρα 22.53 το πλοίο προσέδεσε στον λιμένα Πειραιά. Από την Υπηρεσία μας έγινε συλλογή βιντεοληπτικού υλικού από κλειστό κύκλωμα εικονοσκόπησης Λιμένα του ΟΛΠ στην περιοχή διάπραξης του εγκλήματος. Κλιμάκιο Υπηρεσίας μας εισήλθε στο πλοίο για λήψη μαρτυρικών καταθέσεων αυτοπτών μαρτύρων επιβατών και πληρώματος.

Ελήφθησαν Αποσπάσματα Ημερολογίου Συμβάντων από τις εμπλεκόμενες Υπηρεσίες του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων (VTS) από το Α’ Λιμενικό Τμήμα καθώς και από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά/Αξιωματικό Φυλακής. Δόθηκε κατεπείγουσα παραγγελία για διενέργεια νεκροψίας-νεκροτομής και κλιμάκιο της Διεύθυνσης Εγκληματικών Ερευνών μετέβη στο νεκροτομείο για την εγκληματολογική φωτογράφηση του θύματος. Ακολούθως με έγγραφό μας απεστάλη αίτημα προς την πλοιοκτήτρια εταιρία για την άμεση εξασφάλιση, εξαγωγή και χορήγηση των δεδομένων υλικού του συστήματος VDR καθώς και του CCTV του πλοίου, αμελλητί αμέσως μόλις αυτό καταστεί εφικτό. Από το συλλεχθέν προανακριτικό υλικό προκύπτει ότι τα μέλη του πληρώματος του παραπάνω πλοίου δεν προέβησαν στις απαραίτητες ενδεικνυόμενες ενέργειες για τη διάσωση του ατόμου που είχε πέσει στη θάλασσα».

Στο μεταξύ, με σήμα του το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας Πλοίων (VTS) και θέμα «Ανθρωπος στη Θάλασσα» αναφέρει ότι κατά τον απόπλου του «Blue Horizon» o πλοίαρχος ενημέρωσε για «άνθρωπο στη θάλασσα», χωρίς όμως ο ίδιος να ακολουθήσει τις προβλεπόμενες διαδικασίες διάσωσης, αντιθέτως συνέχισε το ταξίδι του.

Ερευνούν την «εμμονή»

Το βίντεο που δημοσιοποίησε το «ΘΕΜΑ» δείχνει καθαρά τον Καργιώτη -ο οποίος είχε επιβιβαστεί στο πλοίο από τις 20.40, όπως αναφέρουν άλλοι επιβάτες του «Blue Horizon», αλλά στη συνέχεια εξήλθε- να πατά στον καταπέλτη ενόσω αυτός είναι ακόμα στο έδαφος, παρότι το καράβι έχει λύσει κάβους. Σύμφωνα με έμπειρους πλοιάρχους της ακτοπλοΐας, σε μια τέτοια περίπτωση είναι αυτονόητο ότι οι ναυτικοί πρέπει να διευκολύνουν την είσοδο του επιβάτη στο πλοίο.

Καθώς τα μέλη του πληρώματος τον απωθούν, ενώ έχει σχεδόν φτάσει στο τέλος του καταπέλτη, ο 36χρονος σπρώχνεται στον ντόκο, αλλά επιμένει να επιβιβαστεί. Τότε αρχίζει σιγά-σιγά να σηκώνεται ο καταπέλτης και ταυτόχρονα το πλοίο να αποπλέει, με αποτέλεσμα στην τρίτη προσπάθειά του ο μεν Καργιώτης να πέσει στη θάλασσα, ο δε ύπαρχος να κινδυνεύσει να τον ακολουθήσει.

Σύμφωνα με τους κανονισμούς, ο πλοίαρχος δεν έπρεπε να ξεκινήσει το πλοίο αν προηγουμένως δεν είχε ασφαλίσει ο καταπέλτης. Πρόκειται για μη τήρηση του άρθρου 22 του Π.Δ. 177/2000 το οποίο στην παράγραφο 11 αναφέρει ότι «η ασφάλιση του καταπέλτη και της θύρας ασφαλείας πρέπει να γίνεται πριν από τον απόπλου του πλοίου με ευθύνη του πλοιάρχου».

Επίσης, εμφανής στο βίντεο όπου καταγράφηκε το περιστατικό είναι η απουσία των λιμενικών αρχών κοντά στο πλοίο όπως προβλέπεται από το άρθρο 14 της υπουργικής απόφασης που ορίζει ότι στα καθήκοντα της Λιμενικής Αστυνομίας είναι «η λήψη των ενδεικνυόμενων μέτρων κατά τους κατάπλους και απόπλους των επιβατηγών πλοίων… ώστε να διασφαλίζεται η ομαλή και ασφαλής διακίνηση των επιβατών και οχημάτων στους χερσαίους χώρους λιμένα και η επιβίβαση/αποβίβαση».

Comments

Δημοφιλέστερα

To Top