Διεθνή

Οι σεναριογράφοι συμφώνησαν, αλλά η απεργία των ηθοποιών κρατά το Χόλιγουντ «κλειστό»

Σε κατ’ αρχήν συμφωνία με τα στούντιο ήλθαν οι σεναριογράφοι στις ΗΠΑ, βάζοντας τέλος σε μια μακρά απεργία 146 ημερών που απειλούσε να εκτροχιάσει την κινηματογραφική και τηλεοπτική παραγωγή για αυτή τη χρονιά.

Παράλληλα, συνεχίζεται η απεργία των ηθοποιών που κρατά κατεβασμένα τα «ρολά» στο Χόλιγουντ, χωρίς μάλιστα ορατό χρονοδιάγραμμα λήξης, γιατί δεν έχουν προγραμματιστεί συνομιλίες ανάμεσα στο συνδικάτου τους και τα στούντιο ούτε και έχουν γίνει εδώ και δύο μήνες.

Το συνδικάτο των ηθοποιών SAG-AFTRA δηλώνει ότι θέλει να διαπραγματευτεί, αλλά τα στούντιο στις αρχές Αυγούστου αποφάσισαν να επικεντρωθούν καταρχάς στους σεναριογράφους.

Αφορμή για την απόφαση, όπως αναφέρουν οι New York Times, ήταν μια παθιασμένη ομιλία της επικεφαλής του συνδικάτου Φραν Ντρέσερ (η γνωστή «Νταντά Αμέσου Δράσεως») στην οποία είχε χαρακτηρίσει τους επικεφαλής των στούντιο «μεσαιωνικούς βαρώνους». «Στο τέλος ο κόσμος θα ρίξει τις πύλες των Βερσαλιών και θα τελειώσουν όλα. Σε αυτή τη στιγμή είμαστε τώρα», έλεγε.

Η Ντρέσερ έριξε τους τόνους αλλά ακόμη δεν διαφαίνεται λύση. Μόνο το «ναι» των ηθοποιών σε μια συμφωνία θα βοηθήσει το Χόλιγουντ να ξαναπάρει μπρος: αν δεν υπάρξει λύση μέσα στις επόμενες εβδομάδες, ο προγραμματισμός του Χόλιγουντ για το 2024 θα είναι στον αέρα.

Η SAG-AFTRA θα πρέπει πρώτα να εξετάσει τη συμφωνία με τους σεναριογράφους σαν βάση για μια δική του συμφωνία. Πρέπει, από την άλλη, να υπάρχει θέληση και στα στούντιο να κάτσουν στο τραπέζι, που μάλλον θα απαιτήσει παρασκηνιακές επαφές για να οριστικοποιηθεί και να παρακαμφθούν τα πλέον ακανθώδη σημεία.

Συμφωνία από τους σεναριογράφους

Εν τω μεταξύ, το συνδικάτο των σεναριογράφων (WGA), που αντιπροσωπεύει πάνω από 11.000 μέλη, πανηγυρίζει για «τα ουσιώδη κέρδη και τις πρόνοιες υπέρ των συγγραφέων» που πέτυχε στη συμφωνία με τα στούντιο.

Τον τελευταίο λόγο έχουν τα μέλη του. Η ηγεσία του συνδικάτου και τα μέλη του πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα τριετές συμβόλαιο με την ένωση των στούντιο (AMPTP) πριν επιστρέψουν στην εργασία τους. Για τον λόγο αυτό και δεν ανεστάλη η απεργία, παρά μόνο οι οι εκδηλώσεις διαμαρτυρίας.

Οι διαπραγματεύσεις τις τελευταίες ημέρες πήραν άλλη τροπή με την προσωπική εμπλοκή των επικεφαλής των μεγάλων στούντιο και παραγωγών (Netflix, Disney, Universal και Warner Bros Discovery).

Οι σεναριογράφοι ζητούσαν καλύτερες αμοιβές, δικαιότερη κατανομή των δικαιωμάτων (royalties) από τις σειρές σε streaming, εγγυήσεις για το ελάχιστο προσωπικό στις εκπομπές, αλλά και προστασία έναντι της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης για τη συγγραφή των σεναρίων, η οποία θα μπορούσε να τους οδηγήσει μαζικά στην ανεργία.

Ως τώρα, οι σεναριογράφοι λάμβαναν πρόσθετες πληρωμές από τις επαναλήψεις των προγραμμάτων τους, ωστόσο το μοντέλο υπονομεύτηκε με την άνοδο των υπηρεσιών streaming. Η συμφωνία είναι πλέον οι σεναριογράφοι να λαμβάνουν ένα ορισμένο χρηματικό ποσό που θα αντισταθμίζει τα δικαιώματα που δεν λαμβάνουν από τις επαναλήψεις.

Η απεργία είχε αρχίσει στις 2 Μαΐου και, όπως σημειώνει το BBC, κόστισε πάνω από 5 δισ. δολάρια στην αμερικανική οικονομία, σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση. Με διάρκεια που σχεδόν έφτασε τους πέντε μήνες είναι η μεγαλύτερη που έγινε ποτέ στο Χόλιγουντ.

Δημοφιλέστερα

To Top