Ελλάδα

Ποιους συμφέρει το μπλε και ποιους το πράσινο τιμολόγιο – Και ειδικές προσφορές με κουπόνια για δωρεάν βενζίνη ή ταξίδια

Στα κεντρικά γραφεία των προμηθευτών ρεύματος αυτές τις μέρες επικρατεί αναβρασμός. Συσκέψεις επί συσκέψεων για καινούριες ιδέες, προσφορές – και κυρίως το τιμολογιακό εύρος που μπορεί να κινηθεί η εταιρεία είναι το ζητούμενο για την εκάστοτε ομάδα του εμπορικού -και όχι μόνο- τμήματος. Οι πάροχοι ρεύματος έχουν ήδη μπει στα χαρακώματα και ετοιμάζονται για έναν διμέτωπο πόλεμο χαμηλών τιμών και ελκυστικών προσφορών και δώρων στον δρόμο για την εφαρμογή των νέων, χρωματιστών τιμολογίων.

Με το 70% των καταναλωτών (τουλάχιστον) να εκτιμάται ότι αδυνατεί να αποκωδικοποιήσει τα οφέλη και τις παγίδες των νέων τιμολογίων και ότι θα μετακινηθεί αυτόματα στο πράσινο τιμολόγιο, οι εταιρείες δεν σκοπεύουν να μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια. Τουναντίον, θα διεκδικήσουν μεγαλύτερα μερίδια αγοράς, εκμεταλλευόμενες το -όπως όλα δείχνουν- ευνοϊκό κλίμα που θα επικρατήσει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας, γεγονός που θα αποτελέσει ούριο άνεμο για μεγάλες προσφορές στην τιμή της κιλοβατώρας από την αρχή του νέου έτους.

Αναψε πράσινο η ΔΕΗ

Την αρχή έκανε η ΔΕΗ πετώντας το γάντι στον ανταγωνισμό περίπου δύο εβδομάδες πριν το ντεμπούτο του νέου συστήματος τιμολόγησης του ρεύματος, αφού μείωσε κατά περίπου 40% το κόστος του μπλε τιμολογίου της, κατεβάζοντας την τιμή της κιλοβατώρας στα 17,5 λεπτά και 17,9 λεπτά για τα δύο σταθερά της τιμολόγια, από τα 28 και 29,5 λεπτά αντίστοιχα. Ουσιαστικά, με αυτή την κίνηση, η ΔΕΗ… διευκολύνει τους καταναλωτές να κατευθυνθούν (και) προς το μπλε τιμολόγιο, δηλαδή αυτό της σταθερής τιμολόγησης, φέρνοντας την τιμή του κοντά στου κίτρινου -κυμαινόμενου, μεικτής χρέωσης- και απελευθερώνοντάς τους από το άγχος του τι θα συμβεί στις αγορές ενέργειας.

Με την κίνηση αυτή, η ΔΕΗ εξελίσσεται στη φθηνότερη εταιρεία της αγοράς -εκτός από αυτή που κατέχει και το μεγαλύτερο μερίδιό της-, γεγονός το οποίο κάνει σχεδόν βέβαιο ότι και οι υπόλοιποι πάροχοι θα ακολουθήσουν με γενναίες εκπτώσεις στην κιλοβατώρα. Οι εταιρείες κρατούν ακόμα κλειστά τα χαρτιά τους, όμως είναι σαφές ότι τον Ιανουάριο θα δούμε μειώσεις όχι μόνο στην τιμή χρέωσης της κιλοβατώρας, αλλά και στους πολλαπλασιαστές από τους οποίους θα προκύπτει η τελική τιμή, με σκοπό να βλέπουν οι καταναλωτές ανταγωνιστικότερες χρεώσεις στα τελικά ποσά.

Πηγές της αγοράς ενέργειας αναφέρουν ότι αποτελεί σχεδόν κοινή συνισταμένη όλων των παρόχων το να επιχειρήσουν να φέρουν τιμολόγια τα οποία θα είναι αν όχι φθηνότερα, τουλάχιστον πολύ κοντινά σε επίπεδο τιμών των επιδοτούμενων. Αυτό αρχικά σχεδιαζόταν από τους περισσότερους για τα κίτρινα (υπάρχουν και τα πορτοκαλί, τα οποία ωστόσο προϋποθέτουν την ύπαρξη «έξυπνου μετρητή»), όμως η κίνηση της ΔΕΗ μετατόπισε τον ανταγωνισμό προς τα σταθερά μπλε τιμολόγια.

Παρότι τα τελευταία δεν επηρεάζονται από τις τιμές του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (αφού «κλειδώνουν» τιμή), οι χαμηλές πτήσεις των τιμών σε αυτό τις τελευταίες ημέρες του έτους αποτελούν «όπλο» στα χέρια των παρόχων για να εγκαινιάσουν το νέο σύστημα τον Ιανουάριο με μειώσεις.

Με αυτή την κίνηση, η ΔΕΗ τιμολογεί το μπλε τιμολόγιό της πολύ κοντά στα κυμαινόμενα, αφού το πράσινο, εάν η μέση χρηματιστηριακή τιμή Δεκεμβρίου παραμείνει στα επίπεδα των 110 ευρώ ανά μεγαβατώρα, θα διαμορφώνεται περίπου στα 14-15 λεπτά έναντι 17,5-17,9 λεπτών που δίνει με τη νέα τιμολόγηση για τα σταθερά. Ηδη, πάντως, οι πάροχοι έχουν αρχίσει να επικοινωνούν με τους πελάτες τους, ενημερώνοντάς τους για τις προσφορές που τρέχουν ή ετοιμάζουν και επιχειρώντας να τους ωθήσουν μακριά από το πράσινο τιμολόγιο, στα μπλε και κίτρινα, με βάση το δέλεαρ της ολοένα και χαμηλότερης τιμής που προκύπτει από το Χρηματιστήριο Ενέργειας – και άρα του μικρότερου λογαριασμού που θα πληρώνουν τελικά.  

Παράγοντες της αγοράς εξηγούν ότι αναμένεται η τιμή των σταθερών τιμολογίων και του ανταγωνισμού να κυμανθεί σε κοντινά επίπεδα με της ΔΕΗ, όμως τους καταναλωτές ενδέχεται να τους περιμένει μια άλλη έκπληξη: εάν συνεχιστεί η διεθνής τάση αποκλιμάκωσης των τιμών ενέργειας, είναι πολύ πιθανό να δούμε -από τον Ιανουάριο ακόμα- την τιμή της κιλοβατώρας να κατρακυλά – λόγω και του έντονου ανταγωνισμού.

«Κλειδί» οι καταναλώσεις

Το επόμενο βήμα πάντως είναι η έκδοση συγκεκριμενοποιημένων και προσωποποιημένων προσφορών για κάθε νοικοκυριό. Παρότι είναι νωρίς ακόμα για «tailor made» προγράμματα σε κάθε τιμολόγιο, οι εταιρείες ποντάρουν περισσότερο σε πρώτη φάση στα μπλε τιμολόγια, τα οποία αναμένεται να είναι πιο ελκυστικά για τον μέσο καταναλωτή, λόγω του γεγονότος ότι προσφέρουν σταθερή τιμή χρέωσης.

Δημοφιλέστερα

To Top