Η δημόσια διαβούλευση του Σχεδίου Νόμου για την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθώς και τη μετονομασία των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ) έχει ήδη ξεκινήσει. Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, το Σχέδιο Νόμου θα περάσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και αφού προηγηθεί η σχετική επεξεργασία, θα προχωρήσει η συζήτηση και η ψήφισή του από την Ολομέλεια της Βουλής.
Σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο του Σχεδίου Νόμου για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, έχουν γίνει γνωστά τα ακόλουθα:
Ιδρύονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), στα οποία θα ενσωματωθούν οι δομές επιπέδων 3,4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.), δηλαδή οι δομές Ε.Σ.Κ. (Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης), ΕΠΑ.Λ. (Επαγγελματικά Λύκεια) και Ι.Ε.Κ. (Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης) αντίστοιχα. Παράλληλα, θα παρέχεται το Μεταλυκειακό Έτος – τάξη Μαθητείας (επίπεδο 5 του Ε.Π.Π.).
Σε κάθε δομή εκπαίδευσης Κ.Ε.Ε.Κ., το οποίο θα έχει τη μορφή campus, είναι απαραίτητο να συνυπάρχουν μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης κι ένα εργαστηριακό κέντρο (Ε.Κ.) ενώ δεν πρέπει να συστεγάζεται Γυμνάσιο ή Γενικό Λύκειο, καθώς οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να αξιοποιούνται αποκλειστικά και προς όφελος του Κ.Ε.Ε.Κ.
Εκτός της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής, θα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην προσβασιμότητα, στη διασύνδεση με την αγορά εργασίας αλλά και τη συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα.
Επιπλέον, σε κάθε Κ.Ε.Ε.Κ. ορίζεται θέση Οργανωτικού Συντονιστή με τετραετή θητεία. Ο Ο.Σ. θα συντονίζει και θα εποπτεύει το έργο των επιμέρους εκπαιδευτικών μονάδων και θα συνεργάζεται με τους Διευθυντές τους. Δικαίωμα συμμετοχής στη δημόσια πρόσκληση που θα γίνεται για τη συγκεκριμένη θέση, έχουν εκπαιδευτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι θα συγκεντρώνουν τα απαιτούμενα προσόντα. Μεταξύ άλλων, οι υποψήφιοι για τη θέση θα πρέπει να έχουν πτυχίο και μεταπτυχιακό τίτλο, πολύ καλή γνώση δύο ξένων γλωσσών και τουλάχιστον εξαετή εργασιακή εμπειρία.
Ξεκινούν τα Θεματικά Ερευνητικά Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.). Με την προϋπόθεση ότι υφίσταται η ανάλογη ανάγκη, δημιουργούνται τα ΘΕΙΕΕΚ με ευθύνη του Οργανωτικού Συντονιστή, ο οποίος θα βρίσκεται με τη σειρά του, σε συνεργασία – μεταξύ άλλων – με Α.Ε.Ι., ερευνητικούς φορείς, τοπικές επιχειρήσεις, εργοδοτικούς φορείς ή τοπικές συνεταιριστικές οργανώσεις. Της σύστασης μίας τέτοιας δομής, θα προηγείται έρευνα για να καταγραφούν οι ανάγκες της τοπικής οικονομίας ενώ φορείς αυτής, θα μπορούν να συμμετέχουν στο σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών.
Αναβαθμίζεται η λειτουργία των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) του άρ.32 του ν. 4763/2020, που λειτουργούν στα Ι.Ε.Κ. Θα λειτουργούν πλέον αυτόνομα για να εξυπηρετούν ολόκληρο το Κ.Ε.Ε.Κ. Στόχος τους είναι να συνεργάζονται με επαγγελματικούς φορείς, όπως η ΓΣΕΕ ή ο ΣΕΒ, να μελετούν στατιστικά δεδομένα από τους συνεργαζόμενους εταίρους, μέσα από τα οποία προκύπτουν οι επαγγελματικές ανάγκες. Επιπλέον, θα υποστηρίζουν συμβουλευτικά τους καταρτιζόμενους, διευκολύνοντάς τους το άνοιγμα προς την αγορά εργασίας ή την περαιτέρω επιμόρφωσή τους.
Ό,τι ισχύει σήμερα για τα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, επεκτείνεται σε όλα τα ΕΠΑΛ από το σχολικό έτος 2025-26. Εισάγεται ο θεσμός της Επιτροπής Συντονισμού του Πρότυπου Επαγγελματικού Λυκείου (Ε.Σ.Π.ΕΠΑ.Λ.), η πρακτική άσκηση των μαθητών και ενισχύεται η αυτονομία τους. Θα ξεκινήσει η εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών, η δημιουργία εικονικών επιχειρήσεων ενώ θα καλλιεργηθεί η ψηφιοποίηση αυτών των εκπαιδευτικών δομών, όπως και η ‘πράσινη’ στροφή τους.
Οι Τομεάρχες των ΕΠΑΛ και ΠΕΠΑΛ αναλαμβάνουν την ευθύνη των Ε.Κ. (Εργαστηριακών Κέντρων) ενώ θα επιβλέπουν και την εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών. Θα υποστηριχθεί η διασύνδεση μεταξύ διδασκόμενης θεωρίας και εκπαιδευτικής πρακτικής, λειτουργώντας ως ενιαίο εκπαιδευτικό σύνολο.