Τις τελευταίες ώρες έχει φουντώσει η δημόσια συζήτηση με αφορμή με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τον καθορισμό ενός πλαισίου ποσόστοσης στη χρήση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ελληνικής ορχηστρικής μουσικής σε ραδιόφωνο, ταινίες, ξενοδοχεία, καζίνο και δημόσιους χώρους. Η πλειοψηφία τραγουδιστών, συνθετών και στιχουργών εμφανίζεται θετική, σε γενικές γραμμές – αύριο αναμένονται και οι επίσημες θέσεις των σωματείων και των οργανισμών τους – δεδομένου ότι το συγκεκριμένο μέτρο, που ισχύει σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερμανία και η Βουλγαρία, αποτελούσε χρόνιο αίτημά τους, ενώ οι αρνητικές αντιδράσεις προέρχονται, κυρίως, από τον κινηματογραφικό και τον ξενοδοχειακό χώρο. Δεν λείπουν, ωστόσο, και οι κωμικές προσεγγίσεις του θέματος στα social media οι οποίες, μπορεί να προκαλούν γέλιο δεν έχουν όμως καμία σχέση με την ουσία του.
Χρόνια θαυμάζαμε τους Γάλλους που έχουν ποσόστωση προστατεύοντας το γαλλικό τραγούδι.
Αυτό έρχεται και στην Ελλάδα – με κίνητρα, όχι με επιβολή. Δε με νοιάζει αν το φέρνει η Μενδώνη.
Είναι τονωτική ένεση για την ελληνική μουσική παραγωγή κάθε είδους. Ενημερωθείτε πριν «κράξετε».— Nikos Moraitis (@Nikosmoraitis) March 5, 2024
Το νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Μαρτίου, προσφέρει, κατ’ αρχάς κίνητρα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς προκειμένου να παίζουν περισσότερη ελληνική μουσική. Συγκεκριμένα προβλέπεται προσαύξηση από 5% έως και 30% του επιτρεπόμενου ανώτατου χρόνου μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων ανάλογα με το ποσοστό ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών που θα μεταδίδουν.
Για τις χρηματοδοτούμενες από τον δημόσιο τομέα οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες προβλέπεται η χρήση ελληνόφωνου τραγουδιού ή ορχηστρική μουσική απόδοση ελληνόφωνου τραγουδιού σε ελάχιστο ποσοστό 70% του συνόλου της μουσικής επένδυσης της παραγωγής ή της ταινίας.
Για τους κοινόχρηστους χώρους των ξενοδοχείων, των εμπορικών κέντρων, των καζίνο, των μέσων μαζικής μεταφοράς και τους χώρους αναμονής επιβατών αερολιμένων και λιμένων το κατώτερο ποσοστό εκτέλεσης ελληνόφωνων τραγουδιών ή ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών ορίζεται στο 45% του συνόλου των εκτελούμενων μουσικών έργων.
Η παραβίαση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τα σχετικά άρθρα του νέου νομοσχεδίου, που θα ελέγχεται από τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), θα επισύρουν χρηματικές ποινές οι οποίες θα ανέρχονται από 2.000 έως 20.000 ευρώ.
Οι διευκρινήσεις, οι αντιδράσεις και τα τρολ
Η χρήση του όρου «ελληνόφωνο τραγούδι» που πρωταγωνιστεί στο νέο νομοσχέδιο δημιουργεί μια κάποια σύγχυση, ως προς τι ακριβώς περιλαμβάνει. Δεν διευκρινίζεται, για παράδειγμα, αν αφορά και στους Έλληνες δημιουργούς που ηχογραφούν στο εξωτερικό ενώ αφήνει απέξω τα ελληνικά τραγούδια με αγγλικό στίχο αλλά και την πρωτότυπη ορχηστρική μουσική – προβλέπει μόνον την ορχηστρικής απόδοσης τραγουδιών. Εύλογα, λοιπόν, πολλοί είναι αυτοί που ζητούν, μέσω σχολίων τους στη δημόσια διαβούλευση του νομοσχεδίου, να συμπεριληφθούν όλες οι κατηγορίες της ελληνικές μουσικής δημιουργίας.
Παρόλα αυτά, το οι Έλληνες καλλιτέχνες του μουσικού κλάδου, οι τραγουδιστές, οι συνθέτες, οι στιχουργοί και οι μουσικοί, έδειξαν να έχουν μια πρώτη θετική αντίδραση απέναντι στο νέο πλαίσιο ποσόστοσης που επιχειρεί να δημιουργήσει το νομοσχέδιο. Τα σωματεία και οι οργανισμοί που τούς εκπροσωπούν, εξάλλου, ζητούσαν εδώ και καιρό, μια αντίστοιχη νομοθετική παρέμβαση.
Ο οργανισμός συλλογικής διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων ΕΔΕΜ, είχε καταθέσει προ μηνών στο υπουργείο Πολιτισμού, σχετικό αίτημα για το καθορισμό ποσόστοσης εκτέλεσης ελληνικής μουσικής, κυρίως στα ραδιόφωνα. Τον περασμένο Νοέμβριο εξάλλοθυ είχε χαιρετίσει δημόσια τον σχεδιασμό ομοθετικής πρωτοβουλία για την στήριξη και την αύξηση της μετάδοσης του ελληνικού τραγουδιού: «Η πρόβλεψη κινήτρων για την αύξηση του ποσοστού μετάδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού και ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών στη ραδιοφωνική μετάδοση, τη δημόσια εκτέλεση, τις κινηματογραφικές ταινίες και τις οπτικοακουστικές παραγωγές που επιδοτούνται ή ενισχύονται από το Δημόσιο, αποτελεί ένα σημαντικό πρώτο βήμα. Η καθοριστική δικαίωση για τους Έλληνες δημιουργούς θα επέλθει όταν ενσωματωθεί στο θεσμικό πλαίσιο υποχρεωτική ποσόστωση υπέρ της εθνικής μουσικής δημιουργίας για όλους τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, όπως συμβαίνει ήδη εδώ και πολλά χρόνια σε άλλα κράτη της Ευρώπης» είχε δηλώσει χαρακτηριστικά. Αυτή τη στιγμή, πάντως. οι δημιουργοί – μέλη της βρίσκονται σε συζητήσεις και η επίσημη θέση τους απέναντι στο νέο νομοσχέδιο αναμένεται να ανακοινωθεί αύριο.