Ελλάδα

Και τη νύχτα στη μάχη της πυρόσβεσης τα 7 νέα Canadair που παίρνει η Ελλάδα

Είναι τα πιο αγαπημένα αεροπλάνα του κόσμου. Οπου επιχειρούν, έχουν σχεδόν μυθοποιηθεί. Τις θερινές περιόδους τα μάτια όλων είναι στραμμένα με αγωνία στον ουρανό αναμένοντάς τα. Ο λόγος για τα πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair, την καινούρια γενιά των οποίων, DHC 515, περιμένουμε στην Ελλάδα.

Εχει περάσει μισός αιώνας από τότε που η χώρα μας παρέλαβε τα πρώτα Canadair, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων πετάει ακόμα. Από τότε πολλά άλλαξαν: η κατασκευάστρια έκλεισε, το σχέδιο του αεροσκάφους αγοράστηκε από άλλη εταιρεία, τη Viking, η γραμμή παραγωγής σταμάτησε ελλείψει νέων παραγγελιών, ενώ η κλιματική κρίση έχει μετατρέψει τις πυρκαγιές σε megafires, με δικά τους μικροκλίματα και θερμοκρασίες που τις κάνει σχεδόν ανίκητες.

Σήμερα, 50 χρόνια μετά, η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες στον πλανήτη για χάρη των οποίων η Viking επανεκκινεί τη γραμμή παραγωγής, με σκοπό να παραδώσει επτά αεροσκάφη της νεότερης γενιάς των Canadair, DHC 515, κόστους περίπου 360 εκατ. ευρώ.

Το παρασκήνιο

Προηγήθηκαν βέβαια πολύ σκληρές διαπραγματεύσεις με πρωταγωνίστρια τη χώρα μας από τη μεριά της Ε.Ε., με την κυβέρνηση του Καναδά και την κατασκευάστρια εταιρεία. Με τις φονικές πυρκαγιές να σαρώνουν τον πλανήτη (και ο Καναδάς βρέθηκε αντιμέτωπος με τεράστιες πυρκαγιές φέτος), η Viking έδειξε αποφασισμένη να μην επαναλάβει το λάθος της Bombardier (προηγούμενη κατασκευάστρια των Canadair), η οποία έκλεισε… περιμένοντας παραγγελίες για νέα αεροσκάφη από τις χώρες που στη σκιά της κρίσης νοιάζονταν περισσότερο για τη δημοσιονομική πειθαρχία.

Από το 2015, που αγόρασε τα δικαιώματα, η Viking έκανε σαφές ότι επανεκκινεί την υποστήριξη (ανταλλακτικά) για τα υπάρχοντα Canadair, όμως για να βάλει μπρος τη γραμμή παραγωγής θα έπρεπε να λάβει ικανό αριθμό παραγγελιών. «Περισσότερες από 40», έλεγε ο CEO της Ντέιβιντ Κέρτις στους ηγέτες των κρατών-μελών της Ε.Ε. που ενημέρωσε προσωπικά.

Η ιδέα που έριξε η χώρα μας ήταν και αυτή που εφαρμόστηκε τελικά. Η Ε.Ε. παρήγγειλε 24 Canadair 515, με τα ενδιαφερόμενα κράτη-μέλη (Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία, Ιταλία, Κροατία) να κάνουν επιπλέον ξεχωριστές παραγγελίες. Κάπως έτσι, η Ελλάδα περιμένει να παραλάβει τα δύο πρώτα υπερσύγχρονα πυροσβεστικά αεροσκάφη της που «φοράνε» πάνω τους την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην αεροπυρόσβεση το 2027.

Από την παραγγελία των 5+2 Canadair (πέντε θα αποκτηθούν μέσω του προγράμματος «Αιγίς» του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και δύο μέσω του προγράμματος rescEU του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της Ε.Ε.), ένα θα παραδοθεί το 2028, ένα το 2029 και τα υπόλοιπα τρία το 2030.

Το επιπλέον ευχάριστο είναι το γεγονός ότι η συμφωνία με την καναδέζικη εταιρεία δεν προβλέπει μόνο την παράδοση των καινούριων αεροσκαφών, την τεχνική υποστήριξη, την εκπαίδευση του προσωπικού και τους πιλότους που θα τα πετάνε τις πρώτες χρονιές (support & piloting), αλλά και αναβάθμιση του υπάρχοντος στόλου των CL 415, τα οποία μετατρέπονται σε πυροσβεστικά αεροσκάφη τελευταίας γενιάς (για την ακρίβεια, μετατρέπονται σε βασική έκδοση του 515). Μετά την παραγγελία των επτά νέων Canadair, η Ελλάδα έστειλε επίσημη πρόσκληση στην κατασκευάστρια εταιρεία -η οποία και έγινε αποδεκτή- προκειμένου να αναλάβει την αναβάθμιση του στόλου των CL-415, με κόστος 43 εκατ. ευρώ.

Και με night vision

Ολα αυτά τα χρόνια είχαμε συνηθίσει να εξαίρουμε την αυτοθυσία των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίοι επιχειρούσαν στην κόλαση των πυρκαγιών μέσα σε πιλοτήρια σχεδίασης και κατασκευής της προηγούμενης πενηνταετίας. Αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να δίνουν μάχη με τις πυρκαγιές χρησιμοποιώντας σχεδόν αποκλειστικά αναλογικά όργανα σε περιβάλλοντα που η θερμοκρασία θύμιζε κόλαση. Περιγραφή η οποία είναι μάλλον μετριοπαθής εάν σκεφτεί κανείς ότι οι πιλότοι των Canadair επιχειρούν κατά των πυρκαγιών σε πιλοτήρια χωρίς κλιματισμό, με τις θερμοκρασίες σε αυτά να φτάνουν τους 40 βαθμούς Κελσίου.

Δημοφιλέστερα

To Top