Οικονομία

Εφορία: Αλλάζουν όλα με κατάργηση εγγράφων, βιβλίων και παραδοσιακών ελέγχων

Όσα γνωρίζετε για την εφορία… ξεχάστε τα! Ή τουλάχιστον, πολλά από αυτά που βασάνιζαν τους φορολογούμενους την αναλογική εποχή των χαρτιών, των βιβλίων και των εγγράφων. Οι εποχές αλλάζουν και μαζί τους ο κώδικας φορολογικών διαδικασιών μέσα από το νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.

Η ταλαιπωρία πολλών με τις φορολογικές δηλώσεις, οι ελέγχοι που δεν τελειώνουν ποτέ, οι «σκληροί» οροι για απώλεια ρυθμίσεων αποτελούν παρελθόν. Ο νέος κώδικας πρακτικά φέρνει «ετοιμοπαράδοτες» φορολογικές δηλώσεις που συμπληρώνονται και υποβάλλονται από την εφορία, κατάργηση λογιστικών βιβλίων κατά την διαδικασία ελέγχου και ψηφιακά ειδοποιητήρια από την ΑΑΔΕ για κάθε έγγραφο που εκδίδεται (χωρίς δηλαδή επιδόσεις και θυροκολλήσεις) ευκολότερη φορολογική ενημερότητα για όσους εξοφλούν τρίτους που σχετίζονται με την εφορία και ευνοϊκότερη παραγραφή υποθέσεων. Επίσης ο νέος φορολογικός κώδικας έχει και άλλα «παράθυρα» που ευνοούν τους φορολογούμενους καθώς χαλαρώνουν οι όροι με τους οποίους χάνεται μία ρύθμιση οφειλών προς την εφορία ενώ δίνεται και ευκαιρία σε όσους έχουν ήδη πληρώσει και την έχασαν να επιστρατεύουν στον διακανονισμό. Επίσης, οι έλεγχοι από την εφορία θα γίνονται σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο και πολύ δύσκολα θα επεκτείνονται Από την άλλη όμως, ο ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί να προσδιορίζει και ένα ενδιάμεσο φόρο αν αισθάνεται ότι κάποιος επιχειρηματίας μπορεί να…. εξαφανιστεί!

Αναλυτικά, οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνουν τα εξής:

1) Προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις

Η διαδικασία σύνταξης και υποβολής φορολογικών δηλώσεων πρακτικά καταργείται για τους φορολογούμενους που έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις (υπολογίζονται σε 1 εκατομμύριο πολίτες). Η φορολογική δήλωση προσυμπληρώνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ και οριστικοποιείται επίσης αυτόματα αν ο φορολογούμενος δεν την τροποποιήσει, υποβάλλοντας αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Σήμερα εφαρμόζεται μόνο η προσυμπλήρωση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις, αλλά δεν ισχύει η αυτόματη οριστικοποίηση της δήλωσης.

2) Κατάργηση υποχρέωσης προσκόμισης βιβλίων

Οι φορολογούμενοι που τηρούν βιβλία με βάση το απλογραφικό λογιστικό σύστημα (κυρίως επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις) απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν τα λογιστικά τους αρχεία στη φορολογική διοίκηση, εφόσον όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα – έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA. Το προηγούμενο καθεστώς προβλέπει πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ για τη μη προσκόμιση των βιβλίων. Περαιτέρω η προθεσμία για την παροχή των πληροφοριών, που ζητά η ΑΑΔΕ από τους φορολογούμενους, αυξάνεται από 5 σε 10 ημέρες.

3) Ψηφιοποίηση διαδικασιών – Κατάργηση αλληλογραφίας από και προς την ΑΑΔΕ

Καταργείται η έγχαρτη αλληλογραφία μεταξύ φορολογικής διοίκησης και φορολογούμενων. Η επικοινωνία τους θα γίνεται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα (με ανάρτηση στο σύστημα Taxis και προσωπική ηλεκτρονική ειδοποίηση μέσω e-mail). Όλα τα έγγραφα θα κοινοποιούνται με την ανάρτησή τους στο λογαριασμό που διαθέτει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Ο φορολογούμενος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο και θα εισέρχεται στο πληροφοριακό σύστημα με τους κωδικούς του για να λάβει γνώση του εγγράφου. Σημειώνεται πως η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για μια σειρά ειδοποιήσεων της ΑΑΔΕ προς τον φορολογούμενο (π.χ. όταν εξοφλείται μια δόση της φορολογίας εισοδήματος η ΑΑΔΕ στέλνει email στον φορολογούμενο με το οποίο τον ειδοποιεί να μπει στο πληροφοριακό σύστημα για να «κατεβάσει» την απόδειξη πληρωμής της δόσης). Η επικοινωνία με τις «κλασικές» μεθόδους (επιστολές, επιδόσεις κλπ.) θα γίνεται μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις.

Το βασικό όφελος από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, πέρα από την επιτάχυνσή τους, είναι η ακριβής αποτύπωσή τους, με αποτέλεσμα
να μην μπορούν να αμφισβητηθούν δικαστικά ο χρόνος, η μορφή και το περιεχόμενο της επικοινωνίας, αποφορτίζοντας παράλληλα και τα Δικαστήρια.

Η τήρηση όλων των αρχείων της Φορολογικής Διοίκησης θα πρέπει να γίνεται και ψηφιακά ενώ ψηφιοποιείται παράλληλα το έγχαρτο αρχείο της ΑΑΔΕ που περιλαμβάνει τα έγγραφα που εκδίδει και λαμβάνει.

4) Γρηγορότερα η έκδοση φορολογικής ενημερότητας

Δημοφιλέστερα

To Top