Πολλά είναι τα ερωτήματα γύρω από τον τραγικό χαμό του 19χρονου Γιάννη σε λούνα παρκ το βράδυ της Δευτέρας (18/9), στο Πευκοχώρι Χαλκιδικής. Ο άτυχος νεαρός βρισκόταν σε διακοπές με τη μητέρα και τα αδέρφια του και έχασε τη ζωή του ακαριαία όταν η καρέκλα του παιχνιδιού στο οποίο καθόταν ξεκόλλησε, με αποτέλεσμα ο 19χρονος να εκσφενδονιστεί από το κάθισμα και να τραυματιστεί θανάσιμα.
Ο πραγματογνώμονας Αναστάσιος Δέδες μίλησε στην ΕΡΤ για τους ελέγχους και την ασφάλεια στα λούνα παρκ, ενώ έκανε γνωστό ότι ο ιδιοκτήτης του λούνα παρκ έχει ακόμα μία επιχείρηση στην περιοχή.
«Εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι κάτι δεν πήγε καλά όσον αφορά την ασφαλή έδραση του συγκεκριμένου παιχνιδιού. Δηλαδή αποκόλληση σημαίνει μη σταθερή στήριξη. Κάτι έγινε και έφυγε στο κουβούκλιο» τόνισε θυμίζοντας ένα αντίστοιχο συμβάν στον Αλμυρό, όπου σκοτώθηκε ένα 14χρονο κορίτσι.
Εξήγησε ότι για τέτοια παιχνίδια χρειάζονται πιστοποιητικά από μηχανολόγο ή άλλο επιστήμονα ο οποίος ασχολείται με το αντικείμενο, υπεύθυνη δήλωση καλής λειτουργίας όλων των μηχανημάτων ένα προς ένα, όπως αυτά προβλέπεται από τη νομοθεσία. «Διότι μετά το τραγικό συμβάν αυτό το οποίο έγινε στον Αλμυρό, όπου η νομοθεσία είχε κάποια κενά, έχουν δημιουργηθεί προϋποθέσεις που πλησιάζουν την ασφαλή λειτουργία. Και εννοώ το εξής ότι ενώ υπήρχε ο νόμος 44/42/16, ο οποίος ήταν το πλαίσιο της άσκησης ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων, ακολούθως μετά το συγκεκριμένο συμβάν έγινε η μία υπουργική απόφαση του 2020, η οποία προβλέπει τον Κανονισμό ασφάλειας και ελέγχου του εξοπλισμού και ακολούθως και μία ΚΥΑ που είναι ο καθορισμός της διαδικασίας για την ασφαλή λειτουργία. Όλο αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, εφόσον τηρείται, πλησιάζουμε πολύ στο να έχουμε ασφαλή παίγνια τέτοιου είδους» σημείωσε.
«Από το συγκεκριμένο βλέπω εκ του αποτελέσματος ότι υπήρχε κάποιο πρόβλημα με το συγκεκριμένο κάθισμα. Εκεί υπήρχαν κάποια καθίσματα τα οποία περιστρέφονταν. Άρα λοιπόν υπάρχει μία αυξομείωση της επιτάχυνσης της βαρύτητας και τα υλικά αλλά και το σύστημα της λειτουργίας του μηχανήματος αυτού θα έπρεπε να ανταποκρίνονται ασφαλώς όσον αφορά την επιτάχυνση και την άμεση επιβράδυνση» εκτίμησε ο κ. Δέδες.
«Οι διορισμένοι πραγματογνώμονες θα συντάξουν το πόρισμά τους και θα καταδείξουν ποιο ήταν το αίτιο το οποίο προκάλεσε την αποκόλληση του συγκεκριμένου καθίσματος που είχε ως συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του νεαρού. Υπήρχε είτε αστοχία υλικού, είτε μη σωστή συντήρηση, είτε το σύστημα εκεί πέρα ήταν σάπιο» σημείωσε.
Σε ερώτηση για την φράση του χειριστή «θα το πάω δυνατά. Κρατηθείτε» απάντησε ο κ. Δέδες: «Όλα αυτά τα μηχανήματα δουλεύουν με παροχή ρεύματος και έχουμε αυξομείωση του αμπεράζ, που σημαίνει ότι όσο περισσότερα αμπέρ δίνουμε, τόσο περισσότερη τόσο πιο ισχυρή είναι η κίνηση η οποία επιβάλλεται από τον μηχανισμό λειτουργίας. Άρα λοιπόν αυτό μπορείς να το βάλεις με μικρά αμπέρ που σημαίνει ότι έχουμε πολύ μικρή μετατόπιση, άρα και G. Και να αυξάνεται αυτό μέχρι το σημείο στο οποίο μπορεί να αντέξει. Aυτό το σημείο, το οποίο μπορεί να αντέξει, είναι υποχρεωτικό να δουλεύει με ασφάλεια και αυτό προκύπτει από τους ελέγχους οι οποίοι έπρεπε να έχουν γίνει στο συγκεκριμένο μηχάνημα και οι έλεγχοι αυτοί γίνονται από διαπιστευμένο φορέα. Δηλαδή υπάρχουν φορείς από το Υπουργείο Ανάπτυξης και ο φορέας αυτός ο συγκεκριμένος είναι το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης, το οποίο έχει καταρτίσει καταλόγους στους οποίους υπάρχουν εταιρείες – φορείς οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις ούτως ώστε να δίνουν αντίστοιχα πιστοποιητικά καλής λειτουργίας».