Αναλυτικά, ήδη από τις 2 Ιανουαρίου άρχισε το διάστημα υποβολής αίτησης χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, των λεγόμενων και μη κρατικών πανεπιστημίων, διάστημα το οποίο θα διαρκέσει έως την 1η Μαρτίου 2025.
Μεγάλο στοίχημα για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και το επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι όχι μόνο ο αριθμός των αιτήσεων, σε συνδυασμό με τα ονόματα των πανεπιστημίων που θα κάνουν το πρώτο αυτό βήμα για την Ελλάδα. Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι αιτήσεις θα πρέπει πρώτα να περάσουν από τον έλεγχο της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ). Όσες αιτήσεις λάβουν το «πράσινο φως», θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά, τον Σεπτέμβριο του 2025.
Επιπλέον, μέσα στους πρώτους μήνες του 2025 αναμένονται και οι ανακοινώσεις για την εντατικοποίηση των δράσεων διεθνοποίησης των δημοσίων ΑΕΙ, μέσω συνεργειών με εκπαιδευτικά ιδρύματα εγνωσμένου κύρους από το εξωτερικό.
Με βάση τα παραπάνω, η νέα ακαδημαϊκή χρονιά που θα εκκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2025 θα φέρει στην πραγματικότητα έναν νέο ακαδημαϊκό χάρτη.
Επιπλέον, με ενδιαφέρον αναμένεται το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο του 2024, λίγο πριν τα Χριστούγεννα, το οποίο αφορά την εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου στα Πρότυπα και Πειραματικά Λύκεια. Όπως επανέλαβε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, σε ραδιοφωνική συνέντευξη την περασμένη Παρασκευή, αρχικά αναμένεται να υλοποιηθεί «σε τουλάχιστον πέντε Πρότυπα Λύκεια κατά την πρώτη χρονιά εφαρμογής» και με στόχο να εφαρμοστεί σε «όσο το δυνατόν μεγαλύτερη κλίμακα».
Το εν λόγω νομοσχέδιο, εκτός από το Διεθνές Απολυτήριο, θα προβλέπει, σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί μέχρι στιγμής, την ενδυνάμωση της αυτονομίας των σχολείων, μέσω της ενδυνάμωσης του ρόλου του διευθυντή, ο οποίος θα έχει αυξημένες αρμοδιότητες, όπως, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός στην ίδια συνέντευξη, να επιλέγει τους υποδιευθυντές του, να δίνει προτεραιότητα στην αξιολόγηση συγκεκριμένου συναδέλφου, καθώς επίσης και να μπορεί να έχει αποφασιστικό ρόλο όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα.
«Οι ιδεοληψίες το 2025 δεν έχουν χώρο στην εκπαίδευση γιατί δεν υπάρχει η πολυτέλεια της ακινησίας, καλώς ή κακώς. Πρέπει να φύγει η χώρα μπροστά και για να φύγει μπροστά πρέπει να κάνει τα αυτονόητα. Κοινή λογική για το πώς πρέπει να λειτουργούν τα σχολεία μας και το πώς να ενδυναμώνεται ο εκπαιδευτικός, αλλά και να μπορεί να υπάρχει ταυτόχρονα η εποπτεία του», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης χαρακτηριστικά.
Το εν λόγω νομοσχέδιο θα προβλέπει επίσης την ίδρυση δύο αθλητικών σχολείων (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη), τη θεσμοθέτηση του Ανοικτού Σχολείου (με στόχο να καταστούν οι σχολικές μονάδες χώροι ζωντανοί και πολυλειτουργικοί, με αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων), τη ρύθμιση λειτουργίας των Κέντρων Μελέτης, καθώς επίσης και την ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή οι εξής εφαρμογές:
-e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών
-e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
-e-parents: πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται, επίσης, μέσα στον Ιανουάριο, η ανακοίνωση των λεπτομερειών της σύμβασης που θα διέπει την ίδρυση και λειτουργία των Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων.