Στις 21 Αυγούστου 2024, το ελληνικών συμφερόντων πετρελαιοφόρο «ΜΤ Sounion» έγινε στόχος μαχητών των Χούθι στη νότια Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με την έκθεση της Ambrey, τα πλήγματα από πυραύλους κατά πλοίων κατέστρεψαν κρίσιμα συστήματα ελέγχου και το πλοίο έχασε την πρόωση. Στις 22 Αυγούστου, μετά από επείγουσα κλήση κινδύνου από τον πλοίαρχο του πλοίου, η Ευρωπαϊκή Ναυτική Δύναμη (EUNAVFOR), απέστειλε άμεσα, στο πλαίσιο της επιχείρησης «Aspides», ένα ναυτικό μέσο (μια γαλλική φρεγάτα) για να εκτελέσει επιχείρηση διάσωσης του πληρώματος. Παρά τις συνεχιζόμενες επιθέσεις από μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας (USV) και μη επανδρωμένα εναέρια αεροσκάφη (UAV), και τα 29 μέλη του πληρώματος απομακρύνθηκαν με ασφάλεια.
12. MT Sounion Explosion – Red Sea
Video shows the MT Sounion tanker explosion, carrying 150,000 metric tons of oil. A full spill could have caused one of the worst environmental disasters in history. pic.twitter.com/7IGz987lco
— Jami (@expertwith_AI) December 31, 2024
Στις 23 Αυγούστου, οι Χούθι επιβιβάστηκαν στο πλοίο πριν πυροδοτήσουν εκρηκτικά στα κύρια καταστρώματα και τη γέφυρα, τα οποία προκάλεσαν 19 πυρκαγιές και παραβίασαν τις οροφές των δεξαμενών φορτίου του. Σχετικό βίντεο κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο από τους Χούθι και διακινήθηκε ευρέως στα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Το Sounion χτυπήθηκε 58 μίλια ανοικτά των ακτών της Υεμένης, καθώς βρισκόταν υπό στενή παρακολούθηση από πλοία των Χούθι και μέσα στην εμβέλεια όλων των οπλικών τους συστημάτων.
Μια εμπορική επιχείρηση διάσωσης δρομολογήθηκε από τους ασφαλιστές του πλοίου, της οποίας ηγήθηκε η Ambrey. Σύμφωνα με την έκθεσυη, απαιτήθηκαν σημαντικές διπλωματικές πρωτοβουλίες για να υποστηριχθούν οι απαραίτητες στρατιωτικές προσπάθειες, οι προσπάθειες ασφάλειας, διάσωσης και υλικοτεχνικής υποδομής για τη διάσωση του σκάφους προτού η δομική του ακεραιότητα υποκύψει στη θερμότητα των πυρκαγιών που μαίνονταν, ή προτού συνεχίσει να σέρνει την άγκυρά του και προσαράξει. Στις 24 Αυγούστου το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστήριζε ότι υπήρχε κίνδυνος να δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδα στην Ερυθρά Θάλασσα «τετραπλάσια από την καταστροφή του Exxon Valdez».
Η εκτεταμένη αποστολή πυρόσβεσης που απαιτούνταν για να καταστεί το πλοίο ασφαλές δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί στην αρχική του θέση. Ωστόσο, η ρυμούλκηση ενός φορτωμένου δεξαμενόπλοιου ενώ καιγόταν, δεν ήταν κάτι που είχε γίνει ποτέ στο παρελθόν σε αυτή την κλίμακα, λέει η Ambrey. Οι επιχειρήσεις διάσωσης θα μπορούσαν να αρχίσουν μόνο αφού οι ειδικοί σε θέματα εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών είχαν επιθεωρήσει το πλοίο και το είχαν καθαρίσει από πυρομαχικά που δεν είχαν εκραγεί ή αυτοσχέδιους εκρηκτικούς μηχανισμούς, η άγκυρά του είχε ανυψωθεί και ένα κύριο ρυμουλκό είχε τοποθετηθεί στη θέση του.
Η διαθεσιμότητα προηγμένου εξοπλισμού διάσωσης και πυρόσβεσης στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Η κλίμακα και η πολυπλοκότητα αυτού που είχε συμβεί σήμαινε ότι εξειδικευμένα ρυμουλκά κινητοποιήθηκαν από την Ελλάδα και εξοπλισμός πυρόσβεσης μεταφέρθηκε με ναυλωμένα αεροσκάφη, μαζί με ειδικούς από όλο τον κόσμο. Η παράκαμψη των συνήθων χρόνων παράδοσης των τελωνείων για να μπορέσει ο κρίσιμος εξοπλισμός να φθάσει εγκαίρως στο Sounion απαιτούσε διπλωματική δέσμευση στα υψηλότερα επίπεδα. Οι ειδικοί που απαιτήθηκαν για τη διάσωση, την πυρόσβεση και την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας έπρεπε να είναι προετοιμασμένοι να εκτελέσουν τα ήδη δύσκολα και επικίνδυνα καθήκοντά τους μέσα στην εμπόλεμη ζώνη.