Ελλάδα

Σύμβαση 717: Έντεκα χρόνια, μια σιδηροδρομική τραγωδία και μία θεομηνία μετά, στοιχειώνει τη Θεσσαλία

Δέκα ολόκληρα χρόνια συμπληρώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2024 από την υπογραφή της σύμβασης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης για την αναβάθμιση των συστημάτων ασφαλείας του ελληνικού σιδηροδρόμου.

Η αμαρτωλή σύμβαση 717 ήρθε ξανά στην επικαιρότητα σήμερα κατά την παρουσίαση του πορίσματος για τα Τέμπη, με τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης του ατυχήματος, να υποστηρίζουν με κατηγορηματικό τρόπο πως εάν η εργολαβία είχε ολοκληρωθεί στην ώρα της δεν θα είχε συμβεί η μεγάλη τραγωδία με θύματα 57 επιβάτες.

«Η προσωπική μου γνώμη είναι όσοι καθυστέρησαν την 717 και μιλώ για την ανώτερη ηγεσία, έχουν συμβάλει αποφασιστικά στο να χάσουν τη ζωή τους αυτά τα παιδιά» δήλωσε ο Πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου, διευκρινίζοντας ότι σκοπός της έρευνας που έγινε από την Επιτροπή δεν ήταν διερεύνηση της 717.

Ωστόσο, το πόρισμα που επισημαίνει τα σημαντικά κενά σε προσωπικό και διαδικασίες ελέγχου στα τρένα κάνει αναφορά στην επίμαχη σύμβαση, σημειώνοντας ότι η καθυστέρηση στην εφαρμογή της που αφορούσε την ανάπτυξη κρίσιμων συστημάτων ασφαλείας, διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην τραγωδία.

Σήμερα με βάση τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που παρουσίασε χθες ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας, για την ολοκλήρωση της σύμβασης υπολείπεται ένα 20% του έργου καθώς η εργολαβία της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης παραδόθηκε το Σεπτέμβριο του 2023 αλλά λόγω Daniel καταστράφηκε το κομμάτι στην Θεσσαλία.

Εξαιτίας των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία, το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης είναι εγκαταστημένο και λειτουργικό σε 387 χλμ., του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα Αθήνας –Θεσσαλονίκης ήτοι στο 80%, ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης που θα διαρκέσουν 22 μήνες.

Με σημείο εκκίνησης το 2014

Ιδιαίτερη αξία έχει η ιστορική αναδρομή στο διαγωνισμό για τα συστήματα ασφαλείας του σιδηροδρόμου, όπου οι διαχρονικές καθυστερήσεις, οι αστοχίες και οι ολιγωρίες οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών.

Η εγκατάσταση του συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών ETCS, ξεκίνησε πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες με αποσπασματικό τρόπο. Αρχικά εγκαταστάθηκε σε κάποιους συρμούς, αλλά όχι στις γραμμές. Επί της ουσίας δηλαδή το σύστημα ασφαλείας δεν ήταν λειτουργικό και είχε την εξής πρωτοτυπία! Παραλήφθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ και εν συνεχεία από την ΓΑΙΑΟΣΕ, εις γνώση της προβληματικής του κατάστασης αφού η εγκατάστασή του σε συρμούς το είχε σχεδόν απαξιώσει λόγω βλαβών και φθορών.

Έτσι γεννήθηκε η ανάγκη για την σύμβαση σηματοδότησης 717, η οποία δημοπρατήθηκε το 2014 με σκοπό να ανατάξει 52 υφιστάμενα συστήματα σηματοδότησης στα τμήματα της γραμμής ΣΚΑ-Τιθορέα, Δομοκός –Λάρισα-Πλατύ Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.

Τα συστήματα σηματοδότησης στα τμήματα αυτά είχαν αρχικά εγκατασταθεί μέσα από 15 διαφορετικές συμβάσεις του ΟΣΕ συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων ευρώ και υπογράφτηκαν από τον Οργανισμό μεταξύ 1995 έως και 2001.

Αν και ο συμβατικός χρόνος υλοποίησης του έργου ήταν δύο χρόνια, μέχρι το 2017 είχε υλοποιηθεί μόλις το 32%. Παρότι η ΕΡΓΟΣΕ ξεκίνησε διαδικασία υπογραφής συμπληρωματικής σύμβασης, εντούτοις δεν υπεγράφη ποτέ και τρεις μήνες αργότερα ξεκίνησε ο έλεγχος της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ), ο οποίος πάγωσε την εργολαβία.

Το νήμα του σημαντικού έργου ξανάπιασε το 2019 η νέα πολιτική ηγεσία και η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, εναρμονίζοντας το πνεύμα της συμπληρωματικής σύμβασης με τις ενστάσεις της ΕΔΕΛ ώστε να είναι σύμφωνη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Παράλληλα ζητήθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο ειδική πραγματογνωμοσύνη ώστε τα συστήματα σηματοδότησης και το ETCS να είναι απολύτως συμβατά και να αποφευχθούν τυχόν αστοχίες που θα εξέθεταν τη χώρα.

Δημοφιλέστερα

To Top