Το νέο ρόλο αναμένεται να εισηγηθεί στο υπουργικό συμβούλιο τον επόμενο μήνα ο υπ. Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, ο οποίος αυτό το διάστημα βρίσκεται στη διαδικασία διαβουλεύσεων και επεξεργασίας του νέου σχεδίου το οποίο θα πάρει τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης.
Με δεδομένο ότι το Υπ. Ανάπτυξης μέσω της ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή είναι σήμερα αποκλειστικά επιφορτισμένο με την εποπτεία της αγοράς, αναμένεται με ενδιαφέρον το νέο μοντέλο εποπτείας και ελέγχου της αγοράς.
Σταδιακή άρση των μέτρων
Εν τω μεταξύ τα μέτρα κατά της ακρίβειας που είχαν επιβληθεί προ τετραετίας στην αγορά ως έκτακτα παίρνουν το δρόμο της σταδιακής κατάργησης τους. Η αρχή θα γίνει με το περίφημο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους σε βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα και καύσιμα, το οποίο όπως ανακοίνωσε χθες το υπ. Ανάπτυξης θα λάβει την τελευταία παράταση ισχύος, ως το τέλος Ιουνίου.
Σύμφωνα με πηγές απ’ το υπ. Ανάπτυξης το μέτρο, που κανονικά έληγε σήμερα έπειτα από μπαράζ παρατάσεων, δεν είναι πλέον απαραίτητο καθώς εδώ και αρκετούς μήνες η αγορά των τροφίμων -κυρίως- φαίνεται να έχει ομαλοποιηθεί με τον δείκτη του πληθωρισμού τροφίμων να κινείται στα χαμηλότερα επίπεδα σε όλη την Ευρώπη.
Ως εκ τούτου η ηγεσία του υπ. Ανάπτυξης εισακούοντας τα αιτήματα της αγοράς και θεωρώντας ότι το πλαφόν τώρα δημιουργεί περισσότερες στρεβλώσεις παρά δίνει λύσεις, αποφάσισε να προχωρήσει στην κατάργηση του από την 1η Ιουλίου. Μάλιστα οι ίδιες πηγές εξηγούσαν ότι θα μπορούσε να μην δοθεί και η τελευταία παράταση ισχύος, αλλά κρίθηκε ότι μπορεί να υπάρξουν αναταράξεις στην αγορά αφενός λόγω της τουριστικής σεζόν που ανοίγει και αφετέρου να ξεκαθαρίσει το ζήτημα με τον «πόλεμο των δασμών» στην παγκόσμια οικονομία.
Έως τότε, συνεχίζουν οι πηγές, θα έχουν φανεί στους καταναλωτές και τα αποτελέσματα του κώδικα δεοντολογίας με τον οποίο άλλαξε ο τρόπος που γίνονται οι προσφορές προϊόντων σε όλο το λιανεμπόριο ώστε να μην υπάρχουν πρακτικές παραπλάνησης. Προς το παρόν πάντως η καθοδική τάση που παρατηρείται στις προωθητικές ενέργειες, λόγω εφαρμογής του Κώδικα, συμβάλλει κατά ένα ποσοστό στην άνοδο των τιμών το τελευταίο δίμηνο, ειδικά σε τρόφιμα, είδη προσωπικής υγιεινής και καθαριστικά. Επίσης ανατιμήσεις γίνονται και πάλι στα προϊόντα του καφέ και του κακάο λόγω της εκτίναξης των τιμών των πρώτων υλών.
Σε κάθε περίπτωση από 1ης Ιουλίου οι εταιρείες σε κάθε στάδιο της παραγωγής, εφοδιασμού και πώλησης θα μπορούν ελεύθερα να καθορίζουν την τιμολογιακή τους πολιτική και -φυσικά- το περιθώριο κέρδους τους.
Το δεύτερο στάδιο
Το επόμενο στάδιο άρσης των μέτρων θα αφορά την απαγόρευση προσφορών για τρεις μήνες στους παραγωγούς, προμηθευτές ή σούπερ μάρκετ μετά από ανατίμηση του εν λόγω προϊόντος, την υποχρεωτική ανακοίνωση αυξήσεων τιμοκαταλόγων απ’ τα σούπερ μάρκετ στο υπουργείο ανάπτυξης, την ανακοίνωση των τιμών οπωροκηπευτικών καθώς και το περιβόητο «καλάθι του νοικοκυριού». Τα συγκεκριμένα μέτρα έχουν λάβει παράταση ως τις 31 Οκτωβρίου με την προοπτική ως τότε να αξιολογηθεί εάν όλα ή κάποια απ’ αυτά πρέπει να αρθούν. Κάτι που πιθανόν να γίνει όταν πλέον είναι έτοιμο το νέο θεσμικό πλαίσιο εποπτείας.
Έως τότε και προκειμένου να υπάρξει μία ομαλή μετάβαση καθώς και συνεννόηση με τους φορείς της αγοράς ο κ. Θεοδωρικάκος ξεκινάει νέο γύρο επαφών μαζί τους. Ήδη χθες είδε τη διοίκηση του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ). Οι δύο πλευρές, σύμφωνα με το υπουργείο «συμφώνησαν στη συνέχιση του ουσιαστικού διαλόγου που έχουν για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην αγορά, με στόχο ένα δίκαιο και σταθερό πλαίσιο, που ενισχύει τον ανταγωνισμό και προστατεύει τον καταναλωτή».
