Αυτά επισημαίνει μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας λειτουργίας και συντήρησης «Thema», του Μετρό Θεσσαλονίκης, Κάρλο Μπιάνκο, τονίζοντας ότι «η ασφάλεια στις μεταφορές αποτελεί το νούμερο ένα κρίσιμο ζήτημα για κάθε πόλη και η Θεσσαλονίκη έχει στα χέρια της ένα σύστημα που δεν περιμένει να γίνει λάθος, αλλά το προβλέπει, το αποτρέπει και το διαχειρίζεται πριν καν υπάρξει».
«Διαχειριζόμαστε ένα σύστημα με πολλαπλούς αυτόματους ελέγχους ασφαλείας. Σε κάθε απόκλιση, το σύστημα δεν περιμένει εντολή – ενεργοποιείται μόνο του για να ελέγξει, να προστατεύσει και να επιβεβαιώσει ότι είναι ασφαλές να συνεχίσει», εξηγεί και διευκρινίζει ότι αυτό είναι και το πιο καθοριστικό χαρακτηριστικό που κάνει το μετρό Θεσσαλονίκης να ξεχωρίζει: η συνεχής διαδικασία επαλήθευσης της ασφάλειας. δεν πρόκειται απλώς για τεχνολογία, αλλά για φιλοσοφία λειτουργίας που θέτει την πρόληψη ως απόλυτη προτεραιότητα, αντί της αντίδρασης. «Το σύστημα δεν δείχνει σφάλματα, ενεργοποιεί πρωτόκολλα προστασίας. Αυτή είναι η μεγαλύτερή του αξία», επισημαίνει, εξηγώντας ότι κάθε μικρή απόκλιση λειτουργεί ως αφορμή για έλεγχο και όχι ως απειλή.
Και όσο για τα περιστατικά αστοχίας;
Καμία ανοχή στον αυτοσχεδιασμό, καμία κίνηση εκτός πρωτοκόλλου, αφού όπως λέει ο κ. Μπιάνκο, όλες οι διαδικασίες που εφαρμόζονται βασίζονται σε διεθνώς αποδεκτά πρότυπα, πιστοποιημένα από ανεξάρτητο φορέα αξιολόγησης ασφάλειας. «Ό,τι κι αν προκύψει, υπάρχει σχεδιασμός. Δεν αυτοσχεδιάζουμε, δεν υποθέτουμε. Λειτουργούμε με εγγυημένες διαδικασίες», τονίζει.
Με λόγο καθησυχαστικό, αλλά σαφή και κατηγορηματικό, ο ίδιος επισημαίνει αναφορικά με τις αστοχίες που καταγράφηκαν στην πρώτη εξάμηνη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης ότι «όχι , δεν ήταν απρόβλεπτα, αλλά αναμενόμενα και κυρίως διαχειρίσιμα».
Κυλιόμενες σκάλες εκτός λειτουργίας, αυτόματες θύρες που δεν ανταποκρίθηκαν, περιστατικά εντός σταθμών που καθυστέρησαν να επιλυθούν «δεν συνιστούν σφάλματα, αλλά “παιδικές ασθένειες” ενός συστήματος που μόλις ξεκίνησε , ωριμάζει και σταδιακά φτάνει στον μέγιστο βαθμό συντονισμού του, έχοντας στον πυρήνα του και πάνω από όλα την ανθρώπινη ζωή», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Παγκοσμίως, καμία νέα υποδομή τέτοιας κλίμακας όπως αυτής του μετρό Θεσσαλονίκης δεν ξεκινά χωρίς δοκιμασίες και ναι μεν στο πρώτο εξάμηνο λειτουργίας του παρατηρήθηκαν τεχνικά ζητήματα, αλλά το κρίσιμο στοιχείο είναι ένα: ότι σε κανένα από αυτά τα περιστατικά όχι μόνο δεν τέθηκε σε κίνδυνο η ασφάλεια των επιβατών», αλλά «αυτό που σε άλλες συγκοινωνίες θα μπορούσε να εξελιχθεί σε σφάλμα, εδώ μπλοκάρεται πριν καν προλάβει να γίνει ρίσκο. Γιατί στο Μετρό Θεσσαλονίκης, το βασικό δόγμα είναι σαφές: όχι στην ανοχή, όχι στην πιθανότητα, όχι στο ρίσκο».
Η πιο αποκαλυπτική φράση που συνοψίζει τη φιλοσοφία και τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης; Ο κάθε συρμός στέλνει σήμα επιβεβαιώνοντας τη θέση του, μέσα από τέσσερις διαφορετικούς πομπούς 10 φορές το δευτερόλεπτο. «Κάθε στιγμή στο Κέντρο Ελέγχου γνωρίζουμε με απόλυτη ακρίβεια την κατάσταση στη γραμμή», λέει εμφατικά και προσθέτει πως κάθε συρμός, σε κάθε σημείο της διαδρομής, βρίσκεται υπό συνεχή, ψηφιακή επιτήρηση, με πληροφορίες που ανανεώνονται δέκα φορές μέσα σε μόλις ένα δευτερόλεπτο. «Το αποτέλεσμα; Μηδενική ανοχή στο λάθος. Ακαριαία ανταπόκριση σε οποιαδήποτε απόκλιση από το προβλεπόμενο. Και ένα επίπεδο ασφάλειας που λίγες πρωτεύουσες της Ευρώπης διαθέτουν», επισημαίνει με έμφαση.
Στο πλαίσιο αυτό, στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα ότι «πίσω από τις πόρτες των αυτόματων θυρών και τις αθόρυβες αφίξεις των συρμών, υπάρχει ένα «αόρατο» δίκτυο τεχνολογίας, που επιβλέπει, διορθώνει, προλαμβάνει και, όταν χρειαστεί, σταματά τα πάντα για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής».
Συντήρηση σε ετοιμότητα, βελτίωση σε εξέλιξη
Το δίκτυο συντήρησης, (που επί του παρόντος και όπως ορίζει η σύμβαση του έργου, πραγματοποιείται από τους αναδόχους κατασκευής έργων, τροχαίου υλικού και συστημάτων), δεν αιφνιδιάστηκε όπως αποδεικνύεται, αλλά κατά τον κ.Μπιάνκο, «αντιμετώπισε τις πρώτες αστοχίες με ταχύτητα και επαγγελματισμό». Άλλωστε, όπως σχολιάζει, «το στοίχημα είναι να αντιμετωπίζονται σωστά, άμεσα και προβλέψιμα».
