– Ξέρατε από την αρχή τι θέλατε να κάνετε στο Πεντάγωνο;
Όχι. Η ιστορία έχει ως εξής: Με κάλεσε κάποια στιγμή ο ίδιος ο Yπουργός Νίκος Δένδιας δηλώνοντας την επιθυμία του να αναλάβω την διαμόρφωση μιας αρχικής πρότασης για την Κιβωτό Εθνικής Μνήμης. Το μνημείο έπρεπε να είναι αφιερωμένο στους χιλιάδες νεκρούς Ελληνες στους πολέμους που έγιναν από την έναρξη του νεότερου ελληνικού κράτους μέχρι και σήμερα. Και κάπως έτσι ξεκίνησε η επικοινωνία μας. Του υπέβαλα λοιπόν μια πρόταση, η οποία του άρεσε τόσο ώστε να ξεκινήσουμε άμεσα την υλοποίησή της. Στη συνέχεια, η συζήτηση οδηγήθηκε στο κτίριο του ΥΠΕΘΑ που χρειαζόταν ανακαίνιση, κυρίως η πρόσοψή του. Όποτε ανέλαβε να εργαστώ συνδυαστικά και με το κτίριο, σαν ένα ενιαίο πλέον έργο.
Ηταν, δύο, ναι μεν διαφορετικά αντικείμενα, τα οποία όμως είχαν απόλυτη σχέση μεταξύ τους. Και έτσι αντιμετώπισα και τα δύο έργα, σαν ένα. Άρα, για να απαντήσω στην ερώτησή σας, όχι, την ιδέα δεν την είχα από την αρχή. Την απέκτησα στην πορεία, αφού εξέτασα προσεκτικά τον χώρο. Μετά, έκανα τις προτάσεις μου. Γιατί όλα, ό,τι κάνω, πρέπει να έχει σχέση με τον χώρο στον οποίο προορίζονται.
-Αυτή ήταν πάντα η “αγωνία” σας;
Ναι, ήθελα πάντα να είμαι “μέσα” στον χώρο του έργου μου. Έτσι ώστε το έργο να εντάσσεται πλήρως σε αυτόν.
-Παρατηρώντας την ανακαίνιση του κτιρίου του ΥΠΕΘΑ, έχουμε την εντύπωση ότι δεν έχουμε οπτική επαφή με το εσωτερικό του κτιρίου – στην προηγούμενη μορφή του μπορούσε κανείς να βλέπει τα παράθυρα και τα μπαλκόνια του κτιρίου. Αυτή είναι η αίσθηση που έχει κάποιος, αλλά δεν είναι αυτό που συμβαίνει πραγματικά. Αυτή η κάλυψη που αποτελεί και το βασικό σχέδιο του κτιρίου είναι φτιαγμένη με τρόπο που τα κάθετα στοιχεία που βλέπετε να αραιώνουν εκεί που έχει παράθυρο και να πυκνώνουν εκεί που δεν έχει παράθυρο.
-Δηλαδή, πρόκειται για ένα “παιχνίδι” με το φυσικό φως που βοηθά στην εξοικονόμηση ενέργειας; Πέρα από αυτό, υπάρχει και η σχεδιαστική σκέψη. Μέσα από τα παράθυρα του κτιρίου βλέπεις προφανώς πολύ καθαρά. Από έξω, φαίνεται πάλι το εσωτερικό του κτιρίου. Αλλά, το έχω βάψει σκούρο γκρι, με αποτέλεσμα το κτίριο να “χάνεται”.
