Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε σε αίθουσα του Ζαππείου, συμμετείχε η νέα πρεσβευτής των ΗΠΑ Κίμπερλι Γκιλφόιλ. Από ελληνικής πλευράς, έλαβαν μέρος ο Γιώργος Προκοπίου, η Μαρία Αγγελικούση, ο Νίκος Τσάκος, ο Γιάννης Αλαφούζος, ο Πέτρος Παππάς, η Ιωάννα Προκοπίου και ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μιχάλης Χανδρής.
Ανοίγοντας τις εργασίες, ο υπουργός Μπέργκαμ τόνισε τη σημασία της συνεργασίας με την Ελλάδα σε μια εποχή που η παγκόσμια ασφάλεια και η εφοδιαστική αλυσίδα της ενέργειας βρίσκονται υπό πίεση. Αναφερόμενος στις πρόσφατες επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, σημείωσε ότι η αστάθεια αυτή «ανεβάζει το κόστος για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους μας, ενώ ευνοεί αντιπάλους μας».
Ο Αμερικανός υπουργός στάθηκε ιδιαίτερα στη «στρατηγική ανθεκτικότητα» που χρειάζεται η Δύση για να διασφαλίσει την ενεργειακή επάρκεια, επισημαίνοντας ότι η ναυτιλία αποτελεί κεντρικό κρίκο αυτής της αλυσίδας. Εξήρε τη συμβολή της Ελλάδας, η οποία –όπως ανέφερε– «με ένα μικρό πληθυσμό διαθέτει το 25% του παγκόσμιου στόλου με σημαία διεθνών ναυτιλιακών εταιρειών».
Παράλληλα, έστειλε μήνυμα για την ανάγκη οι ΗΠΑ να «ξαναμπούν δυναμικά στο παιχνίδι της ναυτιλίας», όπως έχουν αρχίσει να κάνουν σε τομείς όπως η εξόρυξη κρίσιμων μετάλλων. «Αν θέλουμε έναν ασφαλή κόσμο, πρέπει να είμαστε παρόντες στη ναυτιλία και στη ναυπηγική βιομηχανία», υπογράμμισε.
Γιώργος Προκοπίου: «Η Ελλάδα μπορεί να στηρίξει την αναγέννηση της αμερικανικής ναυτιλίας»
Λαμβάνοντας πρώτος τον λόγο από την πλευρά των Ελλήνων εφοπλιστών, ο κ. Γιώργος Προκοπίου υπογράμμισε τους ιστορικούς δεσμούς Ελλάδας–ΗΠΑ, οι οποίοι εκτείνονται από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο έως τις σημερινές γεωπολιτικές συνεργασίες.
«Η Ελλάδα ήταν πάντα στο πλευρό της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της προόδου», ανέφερε χαρακτηριστικά, εκφράζοντας τη στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας στην αμερικανική πρωτοβουλία «να ξανακάνει τη ναυτιλία μεγάλη».
Προτείνοντας ένα πρακτικό σχέδιο συνεργασίας, σημείωσε ότι οι ΗΠΑ μπορούν να αξιοποιήσουν άμεσα ελληνικά πλοία μέσω ενός συστήματος εμπορικής προ-ναύλωσης (preemptive commercial arrangement), χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν την ανασυγκρότηση ολόκληρου ναυπηγικού κλάδου.
«Τα πλοία είναι πλωτοί αγωγοί. Μπορείτε να τα έχετε διαθέσιμα άμεσα, με χαμηλότερο κόστος και χωρίς τις καθυστερήσεις των υποδομών», τόνισε, υπογραμμίζοντας τη στρατηγική ευελιξία που προσφέρει η θαλάσσια μεταφορά ενέργειας.
Νίκος Τσάκος: «Η ναυτιλία επιστρέφει στο προσκήνιο – και η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμβάλει»
Ο πρόεδρος της Tsakos Energy Navigation, Νίκος Τσάκος, χαρακτήρισε τη συνάντηση «ιστορική», καθώς –όπως είπε– «είναι από τις λίγες φορές που μιλάμε για τη ναυτιλία χωρίς να νιώθουμε ενοχές».
Επεσήμανε ότι ο κλάδος, παρότι μεταφέρει «το 60–80% όλων των αγαθών και της ενέργειας στον κόσμο», παραμένει κατακερματισμένος και χωρίς πολιτική φωνή. Εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πρόθεση της αμερικανικής κυβέρνησης να επαναφέρει τη ναυτιλία στο επίκεντρο της οικονομικής στρατηγικής, ενώ επανέλαβε τη διάθεση των ελληνικών εταιρειών να συνεργαστούν με αμερικανικά ναυπηγεία και να φιλοξενήσουν Αμερικανούς δόκιμους αξιωματικούς στα πλοία τους.
«Αντί να ταξιδεύουμε με άδεια πλοία ως την Κίνα, μπορούμε να εξυπηρετούμε απευθείας τις ανάγκες των ΗΠΑ, μειώνοντας κόστος και εκπομπές», είπε χαρακτηριστικά, προτείνοντας πρακτικά βήματα για ενίσχυση της ναυτιλιακής συνεργασίας.
Μαρία Αγγελικούση: «Οι δεσμοί Ελλάδας–ΗΠΑ μπορούν να οδηγήσουν σε ενεργειακή υπεροχή»
