Όταν συναντήθηκα με τον Θεμιστοκλή Σάρδη στη Βιβλιοθήκη του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το πρωινό μιας ηλιόλουστης χειμωνιάτικης ημέρας, ήμουν προετοιμασμένος για μια συνέντευξη που θα αφορούσε θέματα τεχνολογίας, η οποία έχει μπει πλέον στην καθημερινότητα της ναυτιλίας, όχι όμως χωρίς προβλήματα, που έχουν να κάνουν με την αποφυγή του υψηλού κόστους αλλά και κάποια ζητήματα νοοτροπίας. Έχοντας πάντα στο μυαλό μου ότι η ναυτιλία είναι τεράστιο μέγεθος σε όλους τους τομείς, φανταστείτε την έκπληξή μου όταν τον άκουσα να λέει ότι για τους τεχνολογικούς κολοσσούς με βάση τα έσοδα που προσμένουν, ο ναυτιλιακός κλάδος είναι μικρός σε σύγκριση με μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ!
Αν σας ήρθε ξαφνικό, διαβάστε τη συνέντευξη και θα καταλάβετε. Επίσης, μου αποκάλυψε την εμπλοκή του Ελον Μασκ με τη ναυτιλία και τη λύση που θα δώσουν οι δορυφόροι χαμηλής τροχιάς της Space X που θα βγουν στο εμπόριο τα επόμενα ένα με δύο χρόνια και θα κάνουν πιο γρήγορη και πιο φθηνή τη συνδεσιμότητα-connectivity για ένα εμπορικό πλοίο φέρνοντας επανάσταση στον ναυτιλιακό κλάδο.
Για το πολυσυζητημένο ChatGPT, που θα αλλάξει τον κόσμο όπως τον ξέρουμε σήμερα, ανέφερε ότι δεν έχει άμεση εφαρμογή στη ναυτιλία.
Η συζήτηση έχει και άλλα… topics που θα σας κρατήσουν το ενδιαφέρον. Επρεπε να αντιληφθώ ότι θα είναι μία ξεχωριστή συνάντηση, αφού όλος ο διάλογος μεταξύ μας έγινε στο… όρθιο αλλά σε καμία περίπτωση «στο πόδι», μπροστά σε παλιά βιβλία τεχνολογίας.
Πριν κάνω την πρώτη ερώτηση, μου είπε χαμογελώντας. «Ως πρόεδρος της AMMITEC θέλω πρώτα από όλα να σας μιλήσω για τον Σύλλογό μας».
«Πάμε» του είπα, πατώντας το εικονίδιο της εφαρμογής για τις ηχογραφήσεις στο κινητό μου.
«Η AMMITEC προέρχεται από τα αρχικά Association of Maritime Managers in Information Technology and Communications και στα ελληνικά, Σύλλογος Επαγγελματιών Πληροφορικής Τηλεπικοινωνίας στη Ναυτιλία. Τα μέλη είναι στελέχη από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες. Εχουμε δύο επίπεδα μελών. Το ένα είναι πλήρη μέλη τα οποία είναι διευθυντές πληροφορικής και το άλλο τα απλά μέλη που είναι υπάλληλοι και στελέχη πληροφορικής.
Εχουμε 120 τακτικά μέλη και ο σκοπός μας είναι καθαρά επιστημονικός», είπε και προσέθεσε:
«Δεν έχουμε καμία συνδικαλιστική δραστηριότητα. Διοργανώνουμε εκδηλώσεις, παρουσιάσεις, ανταλλάσσουμε πληροφορίες μέσω ενός forum. Τα έσοδά μας πέρα από τις συνδρομές των μελών μας, είναι εταιρείες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο. Οι χορηγίες είναι επίτηδες χαμηλές και ίδιες για όλους».
Μετά την εισαγωγή, πέρασα στο κεφάλαιο με τίτλο «λύστε μου την απορία». Ο Θεμιστοκλής Σάρδης, που εκτός από πρόεδρος της AMMITEC είναι διευθυντής Πληροφορικής της Costamare Shipping, μας ετοίμαζε εκπλήξεις.
– Κύριε Σάρδη, ποια είναι η θέση της πληροφορικής στη ναυτιλία σήμερα;
Οσο περνάει ο καιρός, βελτιώνεται η θέση μας. Πλέον έχει αποδεχθεί η ναυτιλιακή βιομηχανία ότι είμαστε απαραίτητοι, ότι δεν γίνεται να πας μπροστά χωρίς να εκμεταλλευτείς την τεχνολογία. Η γενιά των εφοπλιστών που είναι στα πράγματα έχει δώσει άλλη πνοή. Γι’ αυτό βλέπουμε πολλές νεοφυείς εταιρείες να ξεκινάνε με χρηματοδότηση εφοπλιστών ή κάνουν οι ίδιοι startups εταιρείες για να στηρίξουν διάφορα projects που έχουν. Επίσης, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες, όπως η κυβερνοασφάλεια, που έχουν στρέψει την προσοχή των εταιρειών στα τμήματα ΙΤ, ενώ έχουν ανεβάσει τα χρήματα που ξοδεύει μία ναυτιλιακή εταιρεία για το τμήμα πληροφορικής. Στην εξίσωση να προσθέσουμε και τα πλοία που λειτουργούν πλέον και ως γραφεία. Υπάρχει μία τυπική μηχανογραφική υποδομή με τα e-mail τους, έχουν εφαρμογές για τη συντήρηση των μηχανών, για παραγγελίες ανταλλακτικών κ.ά. Σαν να είναι ένα μικρό εργοστάσιο κάπου… αλλού. Υπάρχει μία καθημερινότητα που πρέπει να υποστηριχθεί.
Εγινε ξεκάθαρο σε μένα ότι όταν ο Θεμιστοκλής Σάρδης μιλάει για το αντικείμενο της εργασίας του παθιάζεται. Περάσαμε, γρήγορα, σε ένα σοβαρό θέμα. Επικοινωνία και δορυφόροι: