Οικονομία

Υδροπλάνα-υδατοδρόμια: Πόσο κοντά είναι τελικά η έναρξη των πρώτων πτήσεων (pics)

Πότε θα πετάξουν τελικά τα υδροπλάνα στην Ελλάδα; Δέκα χρόνια μετά από την ψήφιση του νόμου που υποτίθεται ότι θα άνοιγε τον δρόμο για την δημιουργία ενός πλήρους και βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην χώρα, το 2013, για να τρέξουν οι επενδύσεις των ενδιαφερομένων επιχειρηματιών και να αρχίσουν επιτέλους οι πτήσεις του νέου μεταφορικού μέσου, εν έτει 2023 το ερώτημα παραμένει ακόμα αναπάντητο.

Από τότε απαιτήθηκαν ουκ ολίγες τροποποιήσεις και προσθήκες στο νομικό πλαίσιο για να ξεπεραστεί ένα πλήθος εμποδίων. Η διαφορά είναι ότι δεν υπάρχουν πλέον οι έντονες αμφιβολίες του πρόσφατου παρελθόντος. Η κλασική ελληνική γραφειοκρατία από φορείς, δημοτικές Αρχές ή τα συναρμόδια υπουργεία και ως έναν βαθμό η έλλειψη πολιτικής βούλησης τα προηγούμενα χρόνια, αποτέλεσαν βασικές αιτίες για το γεγονός ότι το project πήγε τόσο πίσω. Λόγοι που –κατά γενική παραδοχή των ανθρώπων των εταιριών του κλάδου – δεν αφορούν την σημερινή κυβέρνηση, στην οποία αναγνωρίζεται ότι προσπάθησε να διευκολύνει και να επιταχύνει τις διαδικασίες.

Η πρόσφατη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη «ίσως και να προλάβουμε τις εκλογές, το αργότερο λίγο μετά από αυτές θα ξεκινήσουν τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια των υδροπλάνων. Είμαστε κοντά», ενίσχυσε τις προσδοκίες ότι πλησιάζει το τέλος του «σίριαλ». Θα επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη του;

Βέβαια, μέχρι την σύσταση ενός συνολικού δικτύου αποτελούμενου από 100 έως 150 υδατοδρόμια στην ελληνική επικράτεια (σε νησιά, λιμάνια, μαρίνες, λίμνες, παράκτιες περιοχές, resorts) και την δημιουργία δυο τουλάχιστον στόλων από 19-20 αμφίβια σκάφη ο καθένας (σε ορίζοντα 5ετίας) που αναφέρονται στα επενδυτικά πλάνα των εταιριών Hellenic Seaplanes και Grecian Air Seaplanes υπάρχει δρόμος ακόμα μπροστά.

Το πρόβλημα είναι ότι έως τώρα παραμένουν 100% αδειοδοτημένα, κατασκευασμένα και έτοιμα προς λειτουργία μόνο τα γνωστά 3 υδατοδρόμια, σε Πάτρα, Παξούς και Κέρκυρα, με ανάδοχο την Ελληνικά Υδατοδρόμια, η οποία διαθέτει κοινούς μετόχους με την Grecian Air Seaplanes, που θα αναλάβει το πτητικό έργο των υδροπλάνων (H Hellenic Seaplanes δίνει το παρών και στους δυο τομείς (αδειοδότηση/κατασκευή υδατοδρομίων και πτήσεις).

Το αισιόδοξο είναι ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός, από δεκάδες υδατοδρόμια σε όλη την Ελλάδα σε διάφορες φάσεις των διαδικασιών, αλλά με δεδομένο ότι για όλα χρειάζεται χρόνος, μια άλλη επιλογή –πιο απλή και γρήγορη στην εφαρμογή της- μπορεί να δώσει λύσεις.

Αυτή είναι τα Υδάτινα Πεδία που, βάσει νόμου, προσδιορίζονται ως ευέλικτη μορφή υδατοδρομίου. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν χρειάζεται να διαθέτουν τις κατασκευές και τον εξοπλισμό των κανονικών υδατοδρομίων.

Ένα από τα «κλειδιά» για την επίσπευση της έναρξης των πρώτων πιλοτικών πτήσεων θεωρείται, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες του newmoney, η χωροθέτηση 5 νέων Υδάτινων Πεδίων όπως αυτά στο Ιόνιο Πέλαγος, σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο, μετά από τις απαραίτητες υπογραφές των προγραμματικών συμβάσεων με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και τα αρμόδια λιμενικά ταμεία. Που αν προστεθούν εντός ενός ή δυο μηνών στο επιμέρους δίκτυο, όπως υπολογίζεται, αν δεν προκαλέσουν καθυστερήσεις και οι εθνικές εκλογές, θα ανεβάσουν τον αριθμό των κατάλληλων σημείων για αποθαλάσσωση και προσθαλάσσωση των υδροπλάνων από 3 σε 8 έως τον Ιούνιο (με την προοπτική να κατασκευαστούν προσεχώς αντίστοιχα υδατοδρόμια στα 5 νησιά, με προϋπόθεση να συμπληρωθούν οι σχετικοί τεχνικοί φάκελοι και να υποβληθούν στις αρμόδιες διευθύνσεις).

Αν δεν αργήσουν οι εγκρίσεις για την χρήση των συγκεκριμένων θαλασσοδιαδρόμων για τα Υδάτινα Πεδία, που σχεδιάζεται να χωροθετηθούν σε επιτρεπτή απόσταση κοντά σε λιμάνια, κρίνεται πραγματικά εφικτό να ολοκληρωθεί η διαδικασία εντός ενός ή δυο μηνών. Μια σαφώς πιο απλή υπόθεση σε σύγκριση με την αδειοδότηση και την κατασκευή ενός υδατοδρομίου…

Στόχος η τουριστική σεζόν του 2024;

Σε διαφορετική περίπτωση, θα απαιτηθεί κι άλλος χρόνος για να «σηκωθούν» τα πρώτα υδροπλάνα, πόσο μάλλον όταν οι δοκιμαστικές πτήσεις δεν αρκούν για να εφαρμόσει μια εταιρία του κλάδου το επιχειρησιακό σχέδιο της (commercial operations), έτσι ώστε να αρχίσει να έχει τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση των εισιτηρίων για τις πτήσεις των υδροπλάνων της μέσα από ένα πλήρες και βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων.

Το «καλό σενάριο» μιλά για τις πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις εντός των επόμενων μηνών, ίσως από το καλοκαίρι, αλλιώς η έλλειψη αδειοδοτημένων υδατοδρομίων δεν αποκλείεται να οδηγήσει την ουσιαστική δραστηριοποίηση των εταιριών στην ελληνική αγορά, με επίσημες εμπορικές πτήσεις, πιθανόν και από το 2024, ανάλογα με τις ταχύτητες της προσπάθειας για την δημιουργία του δικτύου.

Δημοφιλέστερα

To Top