Σαν ντόμινο, ο ένας ναυτιλιακός κολοσσός μετά τον άλλο ανακοινώνουν ότι θα αποφεύγουν να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, υπό τον φόβο νέων επιθέσεων από τους Χούτι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία, στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια εξέλιξη που έχει σημάνει παγκόσμιο συναγερμό.
Το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ
Από τις 15 Δεκεμβρίου μέχρι σήμερα, μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, (CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC, BP και Evergreen) έχουν ανακοινώσει ότι σταματούν ή αναστέλλουν τη διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ, την ώρα που οι Χούτι- έχοντας στη διάθεσή του εξελιγμένα όπλα- κλιμακώνουν τις επιθέσεις τους. Έτσι, καθώς μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές αρτηρίες του κόσμου κλείνει ξαφνικά, η Αμερική και οι σύμμαχοί της εντείνουν τη ναυτική δραστηριότητα στη Μέση Ανατολή και «μπορεί ακόμη και να επιτεθούν στους Χούτι, προκειμένου να αποκαταστήσουν την ελεύθερη διέλευση» σύμφωνα με τον Economist.
Μάλιστα, νορβηγικής ιδιοκτησίας πλοίο δέχθηκε επίθεση στην Ερυθρά Θάλασσα σήμερα, σε ένα πλήγμα που, σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους, προήλθε από το έδαφος της Υεμένης που ελέγχεται από το προσκείμενο στο Ιράν κίνημα των Χούτι. Το πλήγμα κατά του M/V Swan Atlantic ήταν το τελευταίο από μια σειρά επιθέσεων εναντίον σκαφών εν πλω από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα. Δεν υπήρχε άμεσα ανάληψη ευθύνης, αλλά οι Αμερικανοί αξιωματούχοι, που θέλησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, δήλωσαν στο Reuters ότι το σκάφος δέθηκε επίθεση με πολλαπλά βλήματα που εκτοξεύθηκαν από ελεγχόμενο από τους Χούτι έδαφος. Η ιδιοκτήτρια εταιρία του πλοίου δήλωσε ότι το σκάφος επλήγη από άγνωστο αντικείμενο και ότι κανένα μέλος του πληρώματος δεν τραυματίστηκε. Λίγο αργότερα, οι Χούτι της Υεμένης, που πρόσκεινται στο Ιράν, ανέλαβαν την ευθύνη για επίθεση εναντίον δύο πλοίων με drones επιφάνειας, όπως δήλωσε ο στρατιωτικός εκπρόσωπος της οργάνωσης Γιαχία Σάρι σε ανακοίνωση. Τα δύο πλοία είναι το Swan Atlantic και το MSC Clara, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
Yemen just targeted 2 ships. They announced that any ships that services any Israeli ports will be targeted. This explains why yesterday shipping giant OOCL announced they’ll “immediately cease handling Israeli shipping of any kind and to any port, whether importing or exporting” pic.twitter.com/CVzEkuKhzG
— ashok kumar 🇵🇸 (@broseph_stalin) December 18, 2023
Το Μπαμπ ελ Μαντέμπ είναι ένα στενό μεταξύ της Αφρικής και της αραβικής χερσονήσου μέσω του οποίου εκτιμάται ότι ρέει κανονικά το 12% του παγκόσμιου εμπορίου κατ’ όγκο και ίσως το 30% της παγκόσμιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων. Στην περιοχή εκείνη, που έχει γίνει απαγορευμένη ζώνη καθώς οι Χούτι που εδρεύουν στην Υεμένη, επιτίθενται στα πλοία, «φαινομενικά για την υποστήριξη των Παλαιστινίων στη Γάζα», πριν από χρόνια δραστηριοποιούνται οι πειρατές της Σομαλίας που έκανε ρεσάλτο σε εμπορικά πλοία, αιχμαλώτιζαν τα πληρώματα και ζητούσαν λύτρα από τις ναυτιλιακές εταιρείες για να απελευθερώσουν τους ομήρους. Την περίοδο που οι Σομαλοί πειρατές αποτελούσαν τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την παγκόσμια ναυτιλία ήταν σημαντικός ο αριθμός και των υπό ελληνική σημαία ή ελληνόκτητων πλοίων που είχαν καταληφθεί από τους Σομαλούς πειρατές, γεγονός που είχε οδηγήσει τους Έλληνες εφοπλιστές να τοποθετήσουν ένοπλους φρουρούς πάνω στα πλοία. Σήμερα, οι επιθέσεις των Χούτι που ξεκίνησαν πριν από 4-5 εβδομάδες ακόμη και εναντίον αμερικανικών πολεμικών πλοίων έχουν κλιμακωθεί απότομα.
Ποιοι ναυτιλιακοί κολοσσοί έχουν εγκαταλείψει τη Διώρυγα του Σουέζ
Αντιμέτωπη με έναν αυξανόμενο κίνδυνο να χτυπηθούν τα πλοία και να σκοτωθούν τα πληρώματά τους, η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία μπαίνει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Στις 15 Δεκεμβρίου η Maersk και η Hapag-Lloyd διέκοψαν τις υπηρεσίες τους, στις 16 Δεκεμβρίου ακολούθησαν οι CMA CGM και MSC και στις 18 Δεκεμβρίου BP και Evergreen έπραξαν το ίδιο, τονίζοντας ότι τα πλοία τους δεν θα χρησιμοποιούσαν τη Διώρυγα του Σουέζ προς καμία κατεύθυνση «μέχρι να είναι ασφαλές το πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας».