Συγκεκριμένα, ο κ. Πιερρακάκης έκανε λόγο για μια πρώτη, πιλοτική φάση εφαρμογής των, αποκλειστικά αγγλόφωνων, προγραμμάτων ΙΒ σε τουλάχιστον πέντε λύκεια με την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς. Τα σχολεία του ΙΒ θα είναι κάποια από τα 21 πρότυπα δημόσια λύκεια που λειτουργούν αυτή τη στιγμή ανά την Ελλάδα. Ασφαλώς, ένα από τα κριτήρια επιλογής της πρώτης ομάδας λυκείων για το δημόσιο ελληνικό ΙΒ αναμένεται πως θα είναι η ευρύτερη δυνατή γεωγραφική κατανομή των κέντρων ΙΒ, έτσι ώστε να καλύπτονται οι ενδιαφερόμενοι από διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας.
Χωρίς δίδακτρα
Προς το παρόν, ο κατάλογος των Προτύπων Λυκείων που θα παρέχουν προγράμματα ΙΒ στους Ελληνες μαθητές δεν έχει οριστικοποιηθεί. Η προοπτική, πάντως, για το μέλλον είναι ότι το Διεθνές Απολυτήριο θα ενταχθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα όλων των Προτύπων Λυκείων στην Ελλάδα. Με την καθιέρωση του ΙΒ στη δωρεάν δημόσια παιδεία ένα προνόμιο, στο οποίο έως τώρα είχαν πρόσβαση μόνο οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων στην Ελλάδα, απελευθερώνεται και αποσυνδέεται από την υποχρέωση καταβολής διδάκτρων.
Ως προς τη νομική και τυπική κατοχύρωσή του, το ΙΒ υπάρχει από το 1995, όταν το είχε εισαγάγει για πρώτη φορά ο κ. Γιώργος Παπανδρέου με τον νόμο Ν.2327/1995, τότε ως υπουργός Παιδείας στην τελευταία κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου. Εκτοτε, το Διεθνές Απολυτήριο υιοθετήθηκε από ορισμένα ιδιωτικά σχολεία, ως μία από τις επιπλέον δυνατότητες που παρέχονται στους μαθητές – και, όπως εξυπακούεται, με την ανάλογη συμπληρωματική χρέωση στα δίδακτρα. Επομένως, υπό μίαν έννοια, η πρωτοβουλία του κ. Πιερρακάκη επαναφέρει στη ζωή της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης μια επιλογή η οποία υπήρξε, για διάφορους λόγους, θνησιγενής:
Τα προγράμματα ΙΒ ουδέποτε εφαρμόστηκαν στα ελληνικά δημόσια λύκεια, από τη θεσμοθέτησή τους και καθ’ όλη τη διάρκεια των 30 ετών που μεσολάβησαν έως σήμερα. Εντούτοις, η πορεία του ΙΒ στην Ελλάδα αποδείχθηκε αρκετά περιπετειώδης – και όχι μόνο επειδή η Αριστερά πολέμησε με μένος τη διάδοσή του, αποδίδοντάς του ταξικές διακρίσεις εις βάρος των οικονομικά ασθενέστερων.
Πέραν της πολιτικής και ιδεολογικής αφετηρίας των αντιδράσεων, το Διεθνές Απολυτήριο συνεπάγεται αυτομάτως επαρκώς καταρτισμένους και πιστοποιημένους καθηγητές, οι οποίοι καλούνται να διδάξουν στα αγγλικά μια σειρά από γνωστικά αντικείμενα εκτός της συνήθους διδασκόμενης ύλης, θα πρέπει να επιμορφώνονται τακτικά κ.ο.κ.
Επίσης, το κύρος και η υπόληψη του ΙΒ, ειδικά στη χώρα μας, ετρώθη βαριά από ένα σκάνδαλο: στις αρχές Ιουλίου του 2009 αποκαλύφθηκε κύκλωμα εκπαιδευτικών, οι οποίοι είχαν εκ των προτέρων πρόσβαση στα θέματα των εξετάσεων για το ΙΒ, τα γνωστοποιούσαν σε μαθητές, φυσικά έναντι αδράς αμοιβής από τους γονείς. Για τη διαρροή οι δράστες είχαν ορίσει «ταρίφα» 75.000 ευρώ ανά μάθημα, αποκομίζοντας κέρδη της τάξης του 1,5 εκατ. ευρώ.
Της υπόθεσης επιλήφθηκε η Δικαιοσύνη, απαγγέλθηκαν κατηγορίες επί δωροδοκία -ενεργητική και παθητική- σε περίπου 20 εμπλεκόμενα πρόσωπα, ενώ ένα ιδιωτικό σχολείο έχασε την πιστοποίησή του για τα προγράμματα ΙΒ από τον εποπτεύοντα διεθνή οργανισμό ΙΒΟ.
ΙΒ και δημόσια ΑΕΙ
Η ένταξη του Διεθνούς Απολυτηρίου στη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σημαίνει ότι όσοι μαθητές αποφοιτούν από το Λύκειο με IB θα έχουν το δικαίωμα εγγραφής, άνευ περαιτέρω εξετάσεων, σε πανεπιστήμια της αλλοδαπής ή και σε μη κρατικά εν Ελλάδι – όταν αυτά θα αρχίσουν να λειτουργούν στο προσεχές μέλλον.
Απεναντίας, οι μαθητές που επιλέγουν την κεντρική οδό των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα εισάγονται κανονικά και, όπως πάντα, στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ ή πλέον και στα μη κρατικά που ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα. Το να εισάγονται στα κρατικά ελληνικά ΑΕΙ όσοι αποκτούν ΙΒ από τα πρότυπα δημόσια λύκεια της χώρας είναι ένα ενδεχόμενο που επί του παρόντος εξετάζεται στο υπουργείο Παιδείας.
Ωστόσο, το ζήτημα του ΙΒ και το ποιες πόρτες προβλέπεται να ανοίγει στους κατόχους του είναι αρκετά σύνθετο. Κατ’ αρχάς, οι επιτυχόντες θα έχουν στα χέρια τους ένα Διεθνές Απολυτήριο που ισοδυναμεί με προνομιακό εισιτήριο για το πανεπιστήμιο – αλλά μόνο κατ’ αρχάς. Διότι στην πραγματικότητα το ΙΒ προϋποθέτει αφενός εξαιρετικά σκληρή δουλειά από τους μαθητές, εφόσον πρόκειται για ένα πρόγραμμα εξόχως απαιτητικό, ενώ αναλόγως υψηλό είναι και το ποσοστό όσων εγκαταλείπουν πρόωρα την προσπάθεια.
Αφετέρου, το ΙΒ αποτελεί οπωσδήποτε ένα σημαντικό, πλην όχι επαρκές αφ’ εαυτού βήμα για την απευθείας εισαγωγή στο ποθούμενο ΑΕΙ. Διότι υπεισέρχονται κι άλλοι όροι που πρέπει να πληρούν οι κάτοχοι ΙΒ, με πρώτον αυτόν της βαθμολογίας: όσο χαμηλότερος ο βαθμός απολυτηρίου ΙΒ τόσο λιγότερες οι πιθανότητες του κατόχου του να γίνει δεκτός σε ένα πανεπιστήμιο αληθινής περιωπής.