Προβλέπεται αύξηση ύψους 141 εκατομμυρίων ευρώ. Αύξηση φοιτητικού επιδόματος και σπουδαστών Στρατιωτικών Σχολών καθώς και αναβάθμιση σχολικών υποδομών, μέσω του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου». Οι προβλεπόμενες πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού αφορούν όχι μόνο στην κάλυψη των δράσεων του υπουργείου Παιδείας και για τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης αλλά και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, Κατάρτιση και Διά Βίου Μάθηση καθώς και στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού.
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε στις ‘11 συν 1’ αλλαγές, με τις οποίες ξεκίνησε η φετινή χρονιά. Ξεχώρισε δε το θέμα των κινητών στα σχολεία, που έχει μονοπωλήσει τη συζήτηση με το 86% της κοινής γνώμης να συμφωνεί, σύμφωνα με την τελευταία δημοσκόπηση. Ανέδειξε τους 10.000 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση, ώστε να αλλάξει το ‘μίγμα’ των αναπληρωτών ως προς το σύνολο, κάτι που θα συνεχιστεί. Μίλησε για την εισαγωγή της τεχνολογίας, φέρνοντας ως παράδειγμα την εγκατάσταση 36.000 διαδραστικών πινάκων σε κάθε σχολείο από την Πέμπτη δημοτικού και πάνω. Πρόσθεσε δε, στο πλαίσιο της ανάγκης ενίσχυσης των σχολείων, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο στοχεύει στην αναβάθμιση των υποδομών σε συνδυασμό με ιδιωτικές παρεμβάσεις.
Ο κ.Πιερρακάκης έκανε, επίσης, λόγο για επιπλέον αλλαγές, όπως την εισαγωγή του International Baccalaureate (Διεθνούς Απολυτηρίου) ως μηχανισμό μείωσης των ανισοτήτων αλλά και του Ψηφιακού Φροντιστηρίου. Ειδικά σχετικά με το ΙΒ, ο κ.Πιερρακάκης ανέδειξε ανακολουθία, απαντώντας στην παρέμβαση από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, υπενθύμισε ότι πρόκειται για διάταξη που είχε ψηφιστεί ήδη από το μακρινό 1995, με πρωθυπουργό τον Ανδρέα Παπανδρέου και υπουργό Παιδείας το Γιώργο Παπανδρέου και αφορούσε σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. Μέχρι σήμερα, το Διεθνές Απολυτήριο εφαρμόζεται στη χώρα μας μόνο σε ιδιωτικά σχολεία ενώ τώρα, πρόκειται να εφαρμοστεί και στα δημόσια.
Σε ό,τι αφορά στα πανεπιστήμια, υπενθύμισε ότι η έλευσή τους προγραμματίζεται για το Σεπτέμβριο του 2025, οπότε και θα γίνουν ‘ορατά’ μεγάλα πανεπιστήμια στη χώρα μας μέσω ίδρυσης παραρτημάτων, «σπάζοντας το ταμπού». Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, στην οποία συμμετείχε, κατά τη διάρκεια της οποίας αναλύθηκαν προγράμματα διεθνοποίησης και μίλησε για τις συμπράξεις για κοινά μεταπτυχιακά μεταξύ κορυφαίων ξένων πανεπιστημίων και δημοσίων ελληνικών. Επιπλέον, σχετικά με τα πανεπιστήμια, ο υπουργός Παιδείας έκανε αναφορά στους 1000 διορισμοί μελών ΔΕΠ.
Στην ανάγκη να στηριχθεί η Ορθόδοξη Εκκλησία στο εξωτερικό, έκανε στη συνέχεια ο Κυριάκος Πιερρακάκης, με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αίγυπτο και στο Πατριαρχείο Αλεξανδρείας. Μίλησε για την ανάγκη ενίσχυσης οργανικών θέσεων στα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία και στην Ιερά Μονή Σινά. Μετέφερε, μάλιστα, τις θετικές εντυπώσεις του από την πρόσφατη επίσκεψή του στα ελληνικά σχολεία της Αλεξάνδρειας και του Καϊρου, ενώ εξέφρασε την πίστη του στην επιθυμία της κοινότητας για πειραματισμό και υιοθέτηση αλλαγών, με αναφορά στην επικείμενη ίδρυση παραρτήματος στην Αίγυπτο από το πανεπιστήμιο Πατρών.
Τέλος, ο κ.Πιερρακάκης αποτύπωσε την ανάγκη αποφυγής μετατροπής του χώρου της Παιδείας ως ‘το απόλυτο πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης’ ενώ κάλεσε όλα τα κόμματα να καταθέσουν «ολοκληρωμένες και κοστολογημένες προτάσεις», τις οποίες η κυβέρνηση – κατόπιν αξιολόγησης – θα ήταν πρόθυμη να υιοθετήσει.
Η προέλευση των πιστώσεων
Οι πιστώσεις, που πρόκειται να καλύψουν τις προβλεπόμενες δαπάνες προέρχονται από τη λειτουργία των φορέων, οι οποίοι επιχορηγούνται από το υπουργείο Παιδείας, όπως τα ΑΕΙ αλλά και τις εισφορές σε διεθνείς οργανισμούς. Επίσης, από τη λειτουργία των δημόσιων ΙΕΚ και των δημόσιων βιβλιοθηκών, τη μηνιαία επιδότηση εισιτηρίου για τη δωρεάν μεταφορά των εκπαιδευόμενων στα ΣΔΕ από την κατοικία τους στην έδρα της δομής που σπουδάζουν, την προμήθεια φοιτητικών συγγραμμάτων, τη συνέχιση του προγράμματος ενισχυτικής διδασκαλίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, την ειδική ενίσχυση, μέσω των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους καθώς και τη σίτιση αυτών, την επιχορήγηση φορέων, που προάγουν τον αθλητισμό και την απόδοση εσόδων σε επαγγελματικές και ερασιτεχνικές αθλητικές ομάδες.
Το ύψος του προϋπολογισμού του υπουργείου Παιδείας για το 2025
Το έτος 2024, ο τακτικός προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας ανέρχονταν σε 5,453 δισ. ευρώ.
Στη διάρκεια του έτους, προέκυψαν επιπλέον πιστώσεις κυρίως για αποδόσεις σε αθλητικές ομάδες, επιχορηγήσεις για αποδοχές επικουρικού προσωπικού του Αρεταίειου και του Αιγινήτειου Νοσοκομείου και πρόσθετη επιχορήγηση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) «Διόφαντος» καθώς και επιχορήγηση του Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας (ΕΔΥΤΕ).
Για το επόμενο έτος, 2025, ο τακτικός προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας είναι αυξημένος κατά 141 εκ. ευρώ. Η ενίσχυση αυτή οφείλεται στην αύξηση των επιχορηγήσεων κατά 60,8 εκατ. ευρώ, κυρίως για μεταβιβάσεις προς τα ΑΕΙ και τις δημόσιες βιβλιοθήκες, για αποδόσεις σε αθλητικές ομάδες και για ενίσχυση του στεγαστικού επιδόματος φοιτητών. Επιπλέον, για μεταβιβάσεις σε φορείς που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και σε δαπάνες παροχών σε εργαζόμενους λόγω της πρόσληψης 10.000 μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση για το σχολικό έτος 2024 – 2025.
Οι δημόσιες επενδύσεις του υπουργείου Παιδείας
Αναφορικά με τις πιστώσεις του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας, γίνεται γνωστό ότι προορίζονται για την κάλυψη έργων, τα οποία εμπίπτουν στη συνολική στρατηγική μεταρρυμίσεων. Συγκεκριμένα, αφορούν στις αλλαγές των προγραμμάτων σπουδών όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων, τον εξορθολογισμό των υπηρεσιών μέσω της μείωσης γραφειοκρατίας, της ενίσχυσης των υποδομών και της στελέχωσης αλλά και την παρακολούθηση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων.