Οικονομία

15 χρόνια Airbnb: H νεοχίπικη ιδέα που άλλαξε την αγορά ακινήτων

Τον Οκτώβριο του 2022, το Airbnb γιορτάζει 15 χρόνια λειτουργίας, με τη μεγαλύτερη κερδοφορία που είχε ποτέ. Την ίδια στιγμή, μέσα σε μια περιοχή της Αθήνας που καλύπτει ένας νοητός κύκλος με κέντρο το Σύνταγμα και ακτίνα όχι μεγαλύτερη των 10 χλμ., στην πλατφόρμα Airbnb βρίσκονται καταγεγραμμένα 12.165 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ιστοσελίδας insideairbnb.com, στη συντριπτική πλειονότητά τους τα εν λόγω ακίνητα είναι είτε οικίες είτε διαμερίσματα, πάντως όχι δωμάτια, τα οποία παραχωρούνται για προσωρινή φιλοξενία, είτε εντός κατοικιών είτε σε ξενοδοχεία, ξενώνες κ.λπ.

Το εισόδημα που προκύπτει από την παραχώρηση των καταλυμάτων, κατά μέσο όρο, αγγίζει τα 6.000 ευρώ τον χρόνο για κάθε ενοικιαζόμενο χώρο, υπολογίζοντας -και πάλι κατά μέσο όρο- ενοίκιο 95 ευρώ τη βραδιά. Επίσης, από τον αριθμό των ακινήτων που διαθέτει κάθε «οικοδεσπότης» είναι σαφές ότι πλέον στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης δραστηριοποιούνται κατά κύριο λόγο εταιρείες εκμετάλλευσης, με ειδίκευση στο Airbnb. Οι ιδιώτες είναι ελάχιστοι και βαίνουν μειούμενοι, καθώς το Airbnb διεθνώς απομακρύνεται όλο και περισσότερο από τη θεμελιώδη ιδέα των ιδρυτών του, οι οποίοι στην αρχική φάση εμφορούνταν μάλλον από νεο-χίπικες απόψεις για τη φιλοξενία, παρά από τη φιλοδοξία να γίνουν μεγιστάνες του πλούτου, όπως εντέλει έγιναν.

Στο σύνολο της Ελλάδας εμφανίζονται περίπου δεκαπλάσια καταλύματα προς διάθεση μέσω Airbnb απ’ ό,τι στην Αθήνα. Εντούτοις, η περίπτωση της πρωτεύουσας είναι χαρακτηριστική της γενικότερης τάσης, επιβεβαιώνοντας στην πράξη ότι βραχυχρόνια μίσθωση δεν είναι απλώς άλλο ένα σημείο των μοντέρνων καιρών, με συνέπειες που περιορίζονται στον τουριστικό ή στον οικονομικό τομέα.


airbnb-1

Επιπτώσεις

Απεναντίας, τα μεγέθη που προσδιορίζουν το φαινόμενο Airbnb θα πρέπει να συσχετίζονται με μείζονα ζητήματα για την ελληνική κοινωνία, όπως π.χ. η εκτόξευση της τιμής των ενοικίων για τη συμβατική, μακροχρόνια μίσθωση. Ιδιαίτερα σημαντικές είναι επίσης παράμετροι όπως ο τρόπος με τον οποίο το Airbnb επηρεάζει -ή και αλλοιώνει- τον χαρακτήρα ολόκληρων συνοικιών ανά την Ελλάδα, πώς υπαγορεύει τη διαμόρφωση της τοπικής αγοράς και το είδος των καταστημάτων που ευημερούν ή αναγκάζονται να κλείσουν, τις συνήθειες των κατοίκων – ακόμη και την κοινωνική σύσταση κάθε γειτονιάς, όπου οι περιστασιακοί ένοικοι πληθαίνουν και οι μόνιμοι κάτοικοι εκλείπουν.

Η απλή ανάγνωση των δεδομένων δεν παραπέμπει σε τίποτα περισσότερο και πιο σημαντικό από το προφανές: ότι το Airbnb είναι ο νέος, σύγχρονος, ευέλικτος, ραγδαία αναπτυσσόμενος, αν όχι ήδη ο πλέον ελκυστικός τρόπος προσωρινής διαμονής, στέγασης κ.λπ. Προς επίρρωση αυτής της κάπως επιδερμικής προσέγγισης παρατίθενται κάποια επιπλέον στατιστικά στοιχεία. Οπως ότι το Airbnb, ύστερα από 15 χρόνια στην αγορά αποτελεί πλέον έναν διεθνή επιχειρηματικό κολοσσό και την 165η πιο ισχυρή εταιρεία στον πλανήτη, με κεφαλαιοποίηση αγοράς 75 δισ. δολαρίων.

Ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2007 από τρεις Αμερικανούς φοιτητές σαν μια ερασιτεχνική δραστηριότητα φιλοξενίας στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ και σήμερα έχει φτάσει να αναπτύσσεται σε 220 χώρες, σε πάνω από 100.000 πόλεις σε ολόκληρο τον πλανήτη, προσφέροντας σε 150 εκατομμύρια χρήστες περισσότερα από 6 εκατομμύρια καταλύματα. Μέσω Airbnb μέχρι στιγμής έχουν συμφωνηθεί ανάμεσα στον ενοικιαστή και τον υπεύθυνο εκμετάλλευσης του εκάστοτε ακινήτου πάνω από 1 δισεκατομμύριο ξεχωριστές φιλοξενίες, οι οποίες αποφέρουν έσοδα ύψους περίπου 14.000 δολαρίων κατ’ έτος μεσοσταθμικά σε κάθε οικοδεσπότη και ανά σημείο. Επίσης, η μεγαλύτερη αγορά της οικουμένης για την Airbnb είναι η Ευρώπη, στην οποία καταγράφηκαν περίπου 200 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2022.

Εξ αυτών, στην Ελλάδα αναλογούν 8.041.191 βραδιές διαμονής, καθώς η χώρα μας συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων της Ευρώπης -και πρωταθλήτρια στην περιοχή της Μεσογείου- ως προς την αύξηση της βραχυχρόνιας μίσθωσης, σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές, ιδιαίτερα με την τελευταία προ πανδημίας περίοδο.
Η άνοδος του Airbnb στην Ελλάδα, κατά κάποιο τρόπο, συμβαδίζει με την κερδοφόρο πορεία της μητρικής εταιρείας. Η οποία ανακοινώνει πανηγυρικά ότι το τρίτο τρίμηνο του 2022 καταρρίφθηκε κάθε προηγούμενο ρεκόρ εισόδων, με 2,2 δισ. δολάρια.

Το ίδιο ισχύει επίσης για τα καθαρά κέρδη της Airbnb: τα 834 εκατ. δολάρια ήταν σχεδόν τέσσερις φορές περισσότερα απ’ όσα είχαν καταλήξει στο ταμείο της το 2021, όταν η ανθρωπότητα δεν είχε ανακτήσει ακόμη την κινητικότητά της μετά την πανδημία COVID-19.

Δημοφιλέστερα

To Top