Ο νικητής σε έναν μεγάλο διαγωνισμό φωτογραφίας αρνήθηκε το βραβείο του αποκαλύπτοντας ότι το έργο του είναι στην πραγματικότητα ένα δημιούργημα τεχνητής νοημοσύνης.
Η «φωτογραφία» που υπέβαλε στον διαγωνισμό ο γερμανός καλλιτέχνης Μπόρις Έλνταγκσεν με τίτλο «Pseudomnesia: The Electrician» κέρδισε την περασμένη εβδομάδα σε μία από τις ανοιχτές κατηγορίες του διαγωνισμού Sony World Photography Award. Ο ίδιος ωστόσο αποκάλυψε στη συνέχεια ότι χρησιμοποίησε τη φωτογραφία ως μια «δοκιμασία» για τους κριτές του διαγωνισμού και με στόχο να πυροδοτήσει μια συζήτηση για το μέλλον της φωτογραφίας ως τέχνη.
The Sony World Photography Award winner has refused the award after revealing his photo was created using AI.
Artist Boris Eldagsen says it’s important to differentiate AI generated images and photography with different terminology.https://t.co/GK4o3l5duk | #R4Today pic.twitter.com/FZqBlmva3a
— BBC Radio 4 Today (@BBCr4today) April 18, 2023
Οι διοργανωτές του βραβείου είπε στο BBC ότι ο Έλγκντασεν «τους παραπλάνησε» σχετικά με τον βαθμό στον οποίο είχε γίνει χρήση AI. Σε δήλωση που δημοσίευσε στον ιστότοπό του, ο καλλιτέχνης παραδέχτηκε ότι ήταν αρκετά παράτολμο το εγχείρημά του, ευχαριστώντας τους κριτές «που επέλεξαν την εικόνα του, με αποτέλεσμα αυτήν την ιστορική στιγμή». Επίσης εξέφρασε αμφιβολίες ως προς το αν κάποιος στην κριτική επιτροπή «γνώριζε ή υποψιαζόταν» την αλήθεια για την εικόνα που υπέβαλε.
«Οι εικόνες AI και οι φωτογραφίες δεν πρέπει να συναγωνίζονται σε τέτοιου είδους διοργανώσεις… Πρόκειται για διαφορετικά πράγματα. Το ΑΙ δεν είναι φωτογραφία. Συνεπώς δεν μπορώ να δεχτώ το βραβείο» αναφέρει επιπλέον στη δήλωσή του ο φωτογράφος.
An AI-generated image by Boris Eldagsen wins Sony World Photography Awards 🤯 pic.twitter.com/PWgiv4xaeL
— Nowhere Diary (@nowhere_diary) April 16, 2023
Η εικόνα του Γερμανού καλλιτέχνη που κέρδισε το βραβείο δείχνει ένα ασπρόμαυρο πορτραίτο δυο γυναικών από διαφορετικές γενιές. Ωστόσο, όπως λέει και ο ίδιος στη δήλωσή του, γίνεται εμφανές στον θεατή ότι «κάτι δεν πάει καλά». Αυτό το «κάτι» είναι το γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια φωτογραφία που τράβηξε ένας άνθρωπος, αλλά μια εικόνα «συνθετικής παραγωγής».