Προς έκπληξή του ίσως, οποιοσδήποτε αποφασίσει να διαβάσει προσεκτικά τα ψιλότερα των ψιλών γραμμάτων στην πλέον ανιαρή ενότητα των οικείων ιστοσελίδων, θα διαπιστώσει ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, η οποία ανήκει σε ευρωασιατικό όμιλο, εξομολογείται απερίφραστα ότι συλλέγει, επεξεργάζεται και ενδεχομένως μοιράζεται με τρίτους πλήθος ευαίσθητων πληροφοριών προσωπικού χαρακτήρα, οι οποίες προέρχονται από τις συναλλαγές με την αμερικανική πελατεία της.
Μαζί με τον αριθμό της άδειας οδήγησης και της ταυτότητας, τα στοιχεία καταγωγής, τον ακριβή γεωεντοπισμό κ.ά., η ως άνω εταιρεία έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση στον πλήρη ατομικό φάκελο εκατοντάδων χιλιάδων ιδιοκτητών ή χρηστών των οχημάτων της. Μάλιστα, οι περισσότεροι εξ αυτών δεν γνωρίζουν καν ότι έχουν συγκατατεθεί και άρα ότι οι ίδιοι έχουν καταστήσει προσβάσιμα στην αυτοκινητοβιομηχανία τα προσωπικά δεδομένα τους.
Διότι στις πλείστες των περιπτώσεων χρήσης Ι.Χ., ιδιαίτερα όσων ανήκουν στην τελευταία τεχνολογική γενιά και είναι εξοπλισμένα με ψηφιακά μέσα, αυτοματισμούς, δυνατότητες σύνδεσης στο Διαδίκτυο κ.λπ., ο οδηγός/χρήστης δεν χρειάζεται να προβεί σε καμία ενέργεια. Η οδήγηση και μόνο είναι αρκετή για να αποκαλύψει σχεδόν τα πάντα γύρω από το ποιος είναι και τι κάνει στην καθημερινότητά του. Σε πρώτη φάση, ο αποδέκτης και συλλέκτης των δεδομένων είναι η κατασκευάστρια του οχήματός του. Σε δεύτερη, οποιοσδήποτε – θεωρητικά τουλάχιστον.
Σε μια περίοδο έξαρσης των αντιδράσεων, των συλλαλητηρίων κ.λπ. κατά των νέων ψηφιακών ταυτοτήτων, για την Ελλάδα μοιάζει με εσκεμμένο εμπρησμό το πόρισμα του οργανισμού Mozilla Foundation σχετικά με την αθέατη πλην ακατάσχετη παρακολούθηση των οδηγών από τα «έξυπνα», σύγχρονα οχήματά τους. Πέραν όμως της υπερβολής και της συνωμοσιολογίας, είναι τουλάχιστον ανησυχαστικά τα ευρήματα του Mozilla Foundation. Και ακόμη περισσότερο η κατακλείδα της έρευνας, η οποία συνοψίζεται στον τίτλο «Τα αυτοκίνητα είναι, επισήμως πλέον, η χειρότερη κατηγορία προϊόντων που έχουμε ελέγξει ποτέ σε σχέση με την προστασία των προσωπικών δεδομένων».
Η μήνυση
Προς επίρρωσιν αυτού αλλά και προς αφύπνιση των αντανακλαστικών του κοινού, το Mozilla Foundation επισημαίνει τον άμεσο κίνδυνο, δηλαδή τη διαρροή των στοιχείων, είτε από εμπρόθετη ενέργεια και πειρατεία, είτε κατά λάθος και ακούσια. Τον περασμένο Απρίλιο, φέρ’ ειπείν, σύμφωνα με ρεπορτάζ του πρακτορείου ειδήσεων Reuters, πρώην εργαζόμενοι στην Tesla αποκάλυψαν ότι στα ενδοεταιρικά chats ανταλλάσσονταν βίντεο από το εσωτερικό των αυτοκινήτων της εταιρείας.
Στο υλικό αυτό υπήρχαν καταγεγραμμένες από τις μικροκάμερες που υπάρχουν στον θάλαμο επιβατών σκηνές με παιδιά, γυμνά σώματα, αντικείμενα μεγάλης αξίας κ.λπ. Στο πλαίσιο αυτού του σκανδάλου, ένας ιδιοκτήτης οχήματος Tesla υπέβαλε μήνυση κατά της αυτοκινητοβιομηχανίας για παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ενώ κάποιες υπηρεσίες του αμερικανικού Δημοσίου, αρμόδιες για την προστασία του καταναλωτή, ζήτησαν εξηγήσεις και έκαναν συστάσεις στην εταιρεία.
Στην Ευρώπη, όμως, όπου η ευαισθησία για τέτοιου είδους ζητήματα είναι μεγαλύτερη, όπως αντίστοιχα και η θεσμική αυστηρότητα, με παρέμβαση φορέων του ολλανδικού κράτους η Tesla υποχρεώθηκε να τροποποιήσει τις ρυθμίσεις παρακολούθησης του περιβάλλοντος χώρου, ως πηγή δεδομένων για τα αυτόματα συστήματα τα οποία εξελίσσει, κυρίως για την πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Αυτή, άλλωστε, είναι μια πάγια προτεραιότητα της Tesla, η οποία επιδιώκει να κατακτήσει πρώτη την αρένα των αυτοκινήτων-ρομπότ και, φυσικά, να μονοπωλήσει, έστω και πρόσκαιρα, την αντίστοιχη αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, συγκεντρώνονται κολοσσιαίοι όγκοι δεδομένων από κάθε παράμετρο χρήσης των οχημάτων, δεδομένα όμως τα οποία ενίοτε διαρρέουν.
Αυτό ακριβώς συνέβη πριν από μερικούς μήνες όταν ένας υπάλληλός της παρέδωσε σε γερμανική εφημερίδα 100 GB ψηφιακού υλικού με εμπιστευτικές πληροφορίες από ιδιοκτήτες, εργαζομένους και συνεργάτες της εταιρείας, οι οποίες αποδείκνυαν ότι είχε οργανωθεί επιχείρηση υποβάθμισης των σοβαρών προβλημάτων που πλήττουν το σύστημα Autopilot. Επειδή μάλιστα η ευρωπαϊκή έδρα της Tesla βρίσκεται στην Ολλανδία, η συμμόρφωση της εταιρείας με τις εντολές των τοπικών Αρχών ήταν μονόδρομος.
Συναφώς, αξιοσημείωτo είναι το ιλιγγιώδες πρόστιμο που επέβαλαν σε έναν από τους πιο ισχυρούς ομίλους της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας τον Ιούλιο του 2022 οι Αρχές της Κάτω Σαξονίας, ενός από τα ομόσπονδα γερμανικά κράτη. Το ύψος έφτασε στο 1,1 εκατ. ευρώ και καταλογίστηκε στη Volkswagen για παραβιάσεις προσωπικών δεδομένων.
Ι.Χ. εφιάλτης