Ολοκληρώνεται αύριο, 5 Ιανουαρίου 2024, η δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου σχετικά με την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, η οποία είχε ξεκινήσει στις 22 Δεκεμβρίου 2023.
Μέχρι στιγμής τα σχόλια, που κατατέθηκαν ήταν 286 ενώ ηχηρή ήταν η απουσία του συνδικαλιστικού οργάνου των καθηγητών, της ΟΛΜΕ, καθώς δεν υπήρξε καμία τοποθέτηση επί του Σχεδίου Νόμου.
Η διαβούλευση περιλαμβάνει την ενσωμάτωση Επαγγελματικών Λυκείων, Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης και ΙΕΚ σε νέα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, καθώς και τη μετονομασία των ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΑΚ). Όταν ολοκληρωθεί, το Σχέδιο Νόμου θα περάσει στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και αφού προηγηθεί η σχετική επεξεργασία, θα προχωρήσει η συζήτηση και η ψήφισή του από την Ολομέλεια της Βουλής.
Τα βασικά σημεία του Σχεδίου Νόμου για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης είναι τα εξής:
Δρομολογείται η ίδρυση Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.), στα οποία θα ενσωματωθούν οι δομές: Ε.Σ.Κ. (Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης), ΕΠΑ.Λ. (Επαγγελματικά Λύκεια) και Ι.Ε.Κ. (Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης). Επιλέον, θα παρέχεται το Μεταλυκειακό Έτος – τάξη Μαθητείας.
Κάθε δομή εκπαίδευσης Κ.Ε.Ε.Κ., θα έχει τη μορφή campus, εντός του οποίου θα συλλειτουργούν μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης κι ένα εργαστηριακό κέντρο (Ε.Κ.).
Σε κάθε campus θα διασφαλίζεται η ύπαρξη της απαραίτητης υλικοτεχνικής υποδομής και η προσβασιμότητα ενώ θα υπάρχει μέριμνα για τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας αλλά και τη συμμετοχή σε διεθνή προγράμματα.
Κάθε Κέντρο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) θα έχει έναν Οργανωτικό Συντονιστή, τετραετούς θητείας, έργο του οποίου θα είναι ο συντονισμός και η εποπτεία των επιμέρους εκπαιδευτικών μονάδων. Ο ίδιος, θα συνεργάζεται με τους Διευθυντές αυτών. Ο Ο.Σ. θα πρέπει να είναι κάτοχος πτυχίου και μεταπτυχιακού τίτλου, να γνωρίζει πολύ καλά δύο ξένες γλώσσες και να διαθέτει τουλάχιστον εξαετή εργασιακή εμπειρία.
Δρομολογείται, επίσης, η ίδρυση Θεματικών Ερευνητικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ.), με την προϋπόθεση ότι έχει προηγηθεί η σχετική έρευνα για την καταγραφή των αναγκών της τοπικής οικονομίας ενώ φορείς αυτής, θα μπορούν να συμμετέχουν στο σχεδιασμό των προγραμμάτων σπουδών των Θ.Ε.Ι.Ε.Ε.Κ..
Προωθείται η αναβάθμιση της λειτουργίας των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.) του άρ.32 του ν. 4763/2020, που λειτουργούν στα Ι.Ε.Κ. Αποκτούν αυτονομία, θα εξυπηρετούν ολόκληρο το Κ.Ε.Ε.Κ. και θα συνεργάζονται με επίσημους επαγγελματικούς φορείς. Παράλληλα, θα υποστηρίζουν συμβουλευτικά τους καταρτιζόμενους, διευκολύνοντάς τους το άνοιγμα προς την αγορά εργασίας ή την περαιτέρω επιμόρφωσή τους.