Δύο νέα χτυπήματα από τους Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα, την Παρασκευή, καταδεικνύουν την έκρυθμη κατάσταση που εντείνεται στην ευρύτερη περιοχή και την ίδια στιγμή μία βαριά σκιά πέφτει από την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και την οικονομία.
Οι αντάρτες της Υεμένης έπληξαν με πύραυλο δεξαμενόπλοιο. Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία Ambrey, το δεξαμενόπλοιο Μαρλίν Λουάντα, χωρητικότητας 110 χιλιάδων τόνων, δέχτηκε πλήγμα από πύραυλο στην πέμπτη δεξαμενή του, με συνέπεια να ακολουθήσει μεγάλη έκρηξη και να τυλιχτεί στις φλόγες.
Νωρίτερα την ίδια ημέρα, σύμφωνα με την United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO), 60 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του κόλπου Άντεν, έγινε επίθεση στο δεξαμενόπλοιο «Achilles» που είναι εγγεγραμμένο στο νηολόγιο του Παναμά και όπως αναφέρεται δεν έχει σχέση με το Ισραήλ. Όπως ενημέρωσε ο πλοίαρχος του δεξαμενόπλοιου δύο πύραυλοι, που προφανώς το στόχευαν, έπεσαν στη θάλασσα. Δεν προκλήθηκαν τραυματισμοί, ούτε και ζημιές. Στην περιοχή έσπευσαν συμμαχικές θαλάσσιες δυνάμεις.
Αμέσως δόθηκαν οδηγίες στα παραπλέοντα πλοία: «Σας συμβουλεύουμε να ενημερώσετε όλα τα σκάφη σας που βρίσκονται στην περιοχή να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά, να τηρούν τις πρακτικές BMP5 και τα πληρώματά σας να συμμορφώνονται με τις συμβουλές και τις οδηγίες του επικεφαλής της ομάδας ένοπλης φύλαξης επί του σκάφους. Συνιστάται στα σκάφη να διέρχονται με προσοχή και να αναφέρουν οποιαδήποτε ύποπτη δραστηριότητα στο UKMTO και στο MSCHOA».
Ο όγκος των εμπορευμάτων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία υφίσταται τις συνέπειες των επιθέσεων των Χούτι εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, μειώθηκε κατά 42% τους τελευταίους δύο μήνες, υπολογίζει ο ΟΗΕ, που εκφράζει ζωηρή ανησυχία για τον ολοένα πιο σοβαρό αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.
«Είμαστε πολύ ανήσυχοι για τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα που επιτείνουν τις διαταραχές του εμπορίου εξαιτίας γεωπολιτικών παραγόντων και της κλιματικής αλλαγής», υπογράμμισε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ο Γιαν Χόφμαν, στέλεχος της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (CNUCED στα γαλλικά, UNCTAD στα αγγλικά).
Όσον αφορά στον αριθμό των διελεύσεων εμπορευματοκιβωτίων, σε εβδομαδιαία βάση, μειώθηκε κατά 67% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, καθώς είναι «τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυτά που δεν χρησιμοποιούν πλέον τη Διώρυγα του Σουέζ».
Η μείωση των διελεύσεων δεξαμενόπλοιων τα οποία μεταφέρουν πετρέλαιο είναι της τάξης του 18%, αυτή των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου (σιτηρά, άνθρακα) φτάνει το 6%, ενώ οι μεταφορές αερίου έχουν σταματήσει τελείως.