Στην ατζέντα του συνεδρίου ήταν οι δράσεις του κλάδου για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050, η προστασία της θαλάσσιας ζωής και περιβάλλοντος, θέματα οργάνωσης λιμένων συμπεριλαμβανομένων θεμάτων διαχείρισης ελλιμενισμού (berth management), και της τουριστικής διαχείρισης προορισμών. Εμφαση δόθηκε σε θέματα ανάπτυξης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, και συγκεκριμένα στην ενίσχυση της γυναικείας απασχόλησης και ενδυνάμωσης.
Η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, μας μιλάει για τα θέματα που κυριάρχησαν στην ατζέντα της Εβδομάδας Κρουαζιέρας.
-Ποιο ήταν το βασικό μήνυμα της Ευρωπαϊκής Συνόδου Κορυφής που διοργάνωσε η CLIA στη Γένοβα;
Υπό την ηγεσία του νέου προέδρου της CLIA Τζέισον Λίμπερτι, CEO Royal Caribbean Group, ο κλάδος απηύθυνε κάλεσμα στις κυβερνήσεις και σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να δράσουν άμεσα για την αύξηση παραγωγής και προμήθειας βιώσιμων καύσιμων πλοίων, ώστε να μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα της Ε.Ε. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η CLIA στη Σύνοδο, θα χρειαστούν 44.000 τόνοι βιώσιμων καυσίμων πλοίων στην Ευρώπη έως το 2025 για να ευθυγραμμιστεί ο κλάδος με τους στόχους της Ε.Ε.
-Οι εταιρείες κρουαζιέρας από την πλευρά τους προετοιμάζονται;
Οι εταιρείες κρουαζιέρας συνεχίζουν να καινοτομούν και να επενδύουν στην τεχνολογία για να επιτύχουν το όραμα των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050. Αξίζει να σημειώσουμε ότι 55 κρουαζιερόπλοια βρίσκονται υπό παραγγελία, αντιπροσωπεύοντας επένδυση 33,9 δισ. ευρώ για τα επόμενα 5 χρόνια. Από αυτά τα 36 θα κινούνται με υγροποιημένο φυσικό αέριο και τα 7 θα είναι έτοιμα ή ικανά για χρήση μεθανόλης. Επίσης, έως το 2028 περισσότερο από το 70% του στόλου των εταιρειών κρουαζιέρας που είναι μέλη της CLIA θα έχει δυνατότητα ηλεκτροδότησης από την ξηρά.
Ωστόσο, η διαθεσιμότητα βιώσιμων καυσίμων πλοίων σε ευρεία κλίμακα είναι το κομμάτι που λείπει από το παζλ. Γι’ αυτό, η CLIA κάλεσε τις κυβερνήσεις να βοηθήσουν στην επιτάχυνση της μετάβασης, θέτοντας πιο φιλόδοξους στόχους παραγωγής, ιδιαίτερα για τα συνθετικά καύσιμα και τα βιοκαύσιμα.
-Η CLIA πώς βοηθάει πρακτικά στην επίτευξη αυτών των στόχων;
Για να βοηθήσει ακόμα περισσότερο προς αυτήν την κατεύθυνση, η CLIA ξεκινά μία μελέτη που θα προσδιορίσει τις επενδύσεις που απαιτούνται σε τοπικό επίπεδο για την απαλλαγή του κλάδου από τον άνθρακα έως το 2050. Για τη μελέτη, η CLIA θα συνεργαστεί με τους νηογνώμονες RINA και DNV. Ο ιταλικός νηογνώμονας RINA θα καλύψει όλες τις περιοχές του κόσμου εκτός Ευρώπης και θα επικεντρωθεί σε μια ολιστική θεώρηση των υποδομών και των ρυθμιστικών αναγκών του κλάδου της κρουαζιέρας παγκοσμίως. Την αντίστοιχη μελέτη για την Ευρώπη θα εκπονήσει ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV.