Πολιτική

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς: Χρέος μου η διαφύλαξή της, τόνισε η Μενδώνη

Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε και επί των άρθρων το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού για τα «Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και των ηχογραφημάτων νέων δημιουργών ή καλλιτεχνών, καθώς και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις» από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ολοκληρώνοντας την συνεδρίαση και επί των άρθρων του νομοσχεδίου αναγνώρισε ότι στο νομοσχέδιο αυτό πράγματι μπορεί να του αποδοθεί ο χαρακτηρισμός του «ερανιστικού» καθώς είναι μια σειρά άρθρων που όμως βοηθούν πάρα πολύ στην καλή νομοθέτηση για μια σειρά θεμάτων τοι Υπουργείου Πολιτισμού.

Ειδικότερα, η κυρία Μενδώνη ανέφερε πως με το παρών σχέδιο νόμου ρυθμίζονται «σημαντικά ζητήματα που άπτονται κυρίως της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας, της άσκησης εμπορικής πολιτικής και εν γένει της διοικητικής λειτουργίας του ΟΔΑΠΠ καθώς και ζητήματα σχετικά με την εξασφάλιση παραχώρησης χωρίς αντάλλαγμα ακινήτων εντός του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο που είναι σε εξέλιξη της κατασκευής εγκαταστάσεων πυρόσβεσης/ Την παροχή επιπρόσθετων οικονομικών κινήτρων υπό την μορφή επιδόματος σε υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού που θα θελήσουν να υπηρετήσουν σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της Δήλου και του Καστελορίζου. Την κάλυψη των δαπανών μετακίνησης για την επίβλεψη αρχαιολογικών έργων στο εξωτερικό – του Ευρωπαϊκού Κέντρου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών μνημείων-. Την μοριοδοότηση εμπειρίας υποψηφίων για την κάλυψη θέσεων φυλάκων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Την επέκταση της ρύθμισης για την εκτέλεση αρχαιολογικών έργων με αυτεπιστασία και απολογιστικά από εποπτευόμενα ΝΠΔΔ από το Υπουργείο Πολιτισμού. Την προσθήκη νέας κατηγορίας προστατευμένων κινητών μνημείων μεταγενέστερων του 1453 που χρονολογούνται έως το 1830, γιατί εδώ υπήρχε ένα νομοθετικό κενό στο θεσμικό πλαίσιο. Την υποχρέωση δήλωσης των ανιχνευτών μετάλλων από τους κατόχους τους. Επίσης, θεσπίζεται ένα πλέγμα ρυθμίσεων για την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού, διότι η ελληνική πολιτεία ενώ διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο για τις υπόλοιπες Τέχνες δεν έχει μέχρι σήμερα μεριμνήσει για την ανάδειξη, διάδοση και ανάπτυξη τους ελληνόφωνου τραγουδιού το οποίο κατά την δική μας άποψη αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομίας που συνδέεται και με την προστασία της γλώσσας αλλά και με την ενίσχυση των δημιουργών και γενικά των καλλιτεχνών του ελληνοφώνου τραγουδιού».

Η κυρία Μενδώνη, απέρριψε τις επικρίσεις και παρατηρήσεις που διατύπωσε η Αντιπολίτευσης, για τις ρυθμίσεις που αφορούν το ελληνόφωνο τραγούδι, επισημαίνοντάς τους ότι αυτό που αποδείχθηκε από την ακρόαση όλων των φορέων μίλησαν «για μια ιστορική παρέμβαση και πρωτοβουλία » για την προστασία και ανάδειξη του ελληνόφωνου τραγουδιού και κατ’ επέκταση των δημιουργών τους. Σημείωσε πως το ίδιο έχουν και ανέφεραν οι Οργανισμοί Διαχείρισης Δικαιωμάτων όχι μόνο κατά την ακρόασή τους στην Επιτροπή αλλά και με κοινή ανακοίνωση που είχαν εκδώσει στις 5 Μαρτίου που συνυπογράφεται και από περισσότερους από 180 Έλληνες συνθέτες, δημιουργοί, ερμηνευτές και εκτελεστές μιλώντας ότι «για πρώτη φορά ανοίγεται μια ακτίνα φωτός κ.λ.π». Επίσης, στις 12 Μαρτίου 12 πολύ σημαντικοί άνθρωποι του Πολιτισμούς και της επιστήμης της Τέχνης έκαναν μια δήλωση για την συγκεκριμένη πρόταση νόμου μιλώντας «για καθήκον του εθνικού Κράτους, ειδικά την περίοδο της παγκοσμιοποίηση, να μην θέτει φραγμούς στα αγαθά άλλων πολιτισμών ταυτόχρονα όμως να μην αφήνει να καταπατώνται τα πολιτιστικά επιτεύγματα του λαού του από ιδιαίτερα επαγγελματικά συμφέροντα…» Η κυρία Μενδώνη υπογράμμισε ότι «υπάρχει αρκετός δρόμος μπροστά μας που θα πρέπει να διανύσουμε όσο ελληνική μουσική παραγωγή κινδυνεύει ως υπουργός Πολιτισμού χρέος και έχουμε να λάβουμε κάθε θεσμικό μέτρο για τον θεσμικό μας Πολιτισμό που θέλουμε να τον διατηρήσουμε μέσα από την διαφύλαξη της πολιτισμικής και γλωσσικής μας ποικιλομορφίας στο πλαίσιο της προστασίας της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομίας» καθώς «όπως για κάθε μικρή χώρα και για την Ελλάδα αυτή είναι η δύναμή της».

Η υπουργός, απέρριψε τα αρνητικά σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωση που αναρτήθηκαν κατά του νομοσχεδίου όταν δόθηκε στην δημόσια διαβούλευση λέγοντας αυτά ήταν κυρίως υποτιμητικά και απαξιωτικά κυρίως «για το ελληνικό τραγούδι και οι άνθρωποι που δουλεύουν και προσπαθούν να βιοποριστούν από αυτό» είδαμε «ένα ιδιότυπο σνομπισμό που εδράζεται σε εντελώς υποκειμενικά κριτήρια» και κάλεσε κυρίως τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ «εάν συμμερίζονται αυτές τις απόψεις να έχουν το θάρρος να το πουν ευθέως και όχι να επικαλούνται τα ότι έγιναν αρνητικές αναφορές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» Εγώ, είπε η κυρία Μενδώνη «σε αυτά στέκομαι σταθερά απέναντί τους» και «δεν φοβόμαστε τις αντιδράσεις όταν ξέρουμε ότι αυτό που κάνουμε είναι για το καλό των Τεχνών, του Πολιτισμού και της Ελλάδος».

Η υπουργός υπεραμύνθηκε ως απόδειξη δημοκρατικότητας και ουσίας το να λαμβάνονται υπόψιν τα σχόλια που γίνονται στην δημόσια διαβούλευση ενός νομοσχεδίου και αυτό δεν θα έπρεπε να στοιχείο για το οποίο την εγκαλεί η Αντιπολίτευσης.

Η κυρία Μενδώνη εξήγησε ότι χρησιμοποιείται όρος ελληνόφωνο τραγούδι γιατί έτσι αποσυνδέεται το αντικείμενο προστασίας με την ελληνική ιθαγένεια των δημιουργών ή συντελεστών του καθώς αυτό θα ήταν σε αντίθεση με ενωσιακό δίκαιο και μάλιστα σε βασικά άρθρα της Ιδρυτικής Διακήρυξης της ΕΕ. Μετά από διαβούλευση με τα συναρμόδια Υπουργία πετύχαμε στον όρο αυτό να συμπεριλαμβάνονται όλα τα είδη της ελληνικής μουσικής (ελληνική ροκ, ελληνική τζαζ κ.λ.π χωρίς να αποκλείεται κανένας δημιουργός από το πεδίο εφαρμογής ακόμα και εν μέρη να συμπεριλάβουμε κατά ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό και τους δημιουργούς εκείνους που κατά το ήμισυ γράφουν μουσικά έργα σε ξενόγλωσσο στίχο). Αποφασίστηκε, μετά την διαβούλευση, να στηριχθεί για πρώτη και τα ηχογραφήματα νέων δημιουργών και καλλιτεχνών (πρωτοεμφανιζόμενων ή αναδυόμενων) δίνοντας κίνητρο στους ραδιοφωνικούς σταθμούς και θα δούμε εάν μπορούμε να γίνουν βελτιώσεις που έχουν προταθεί. Εξαιρέθηκαν από το 40% της ποσόστωσης τα ξενοδοχεία που έχουν μια ενιαία παραγωγή ήχου γιατί αυτό θα σήμαινε ότι εάν αποφάσιζαν να βάλουν μουσική τότε θα είχαν μια ενιαία μουσική για όλους τους κοινόχρηστους χώρους. Η πρόθεση προστασίας τους ελληνόφωνου τραγουδιού, δεν μπορεί να γίνει σε βάρος της ελευθερίας άσκησης της επαγγελματικής δραστηριότητας, που είναι συνταγματικά προστατευόμενη, ούτε ότι μπορεί να αγνοηθούν επαγγελματικές ομάδες που θέλουμε να είναι αρωγοί σ εαυτή την προσπάθεια. Η ποσόστωση ενσωμάτωσης ελληνόφωνης μουσικής και τραγουδιού σε τηλεοπτικές ή οπτικοακουστικές παραγωγές τίθεται ως όρος μόνο για όσες χρηματοδοτούνται από χρηματοδοτικά εργαλεία του δημοσίου, ουσιαστικά πρόκειται για έναν ακόμη όρο μεταξύ όσων άλλων κριτηρίων υπάρχουν στην βαθμολόγησή κατά την αξιολόγησή τους προκειμένου να λάβουν την δημόσια χρηματοδότησή τους.

Η υπουργός, ξεκαθάρισε πως «δεν υποχρεώνουμε κανέναν ραδιοφωνικό σταθμό ενημερωτικό ή μη στο να μεταδώσει ελληνόφωνο τραγούδι. Όποιος είδος μετέδιδαν μπορούν να εξακολουθούν να μεταδίδουν. Δεν υποχρεώνουμε κανένα χώρο ψυχαγωγίας, εστίασης, μπαρ, εμπορικά καταστήματα, καφέ – όπου και εάν αυτά δραστηριοποιούνται- να μεταδώσουν ελληνόφωνο τραγούδι, όποιο είδος μουσικής μετέδιδαν θα εξακολουθήσουν να το μεταδίδουν. Δεν υποχρεώνουμε κανένα κλάδο κατά την εκτέλεση της κύριας επαγγελματικής του δραστηριότητας να μεταδώσει ελληνόφωνο τραγούδι» Αυτό που κάνουμε είπε η κυρία Μενδώνη είναι «να παρέχουμε κίνητρα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς για την αύξηση της μετάδοσης ελληνικής μουσικής , γιατί η μετάδοση όπως είπαν οι ίδιοι οι φορείς τους είναι το σημαντικό. Στα ξενοδοχεία και τα τουριστικά καταλύματα εισάγεται η υποχρέωση της ποσόστωσης κατά 40% ελληνόφωνης μουσικής και τραγουδιού στους χώρους υποδοχής και τα ασανσέρ υπό την προϋπόθεση ότι θα αποφασίσουν να μεταδίδουν μουσική στους χώρους αυτούς. Εάν αποφασίσουν ότι δεν θέλουν να μεταδώσουν ή να μην συνεχίσουν να μεταδίδουν μουσική, αυτή η διάταξη δεν τους αφορά. Επίσης, θα εξακολουθούν να μεταδίδουν την μουσική που έχουν επιλέξει να μεταδίδουν στους υπόλοιπους χώρους του ξενοδοχείου τους (δωμάτια, εστιατόρια, μπαρ, πισίνες κ.λ.π). Εισάγουμε την ποσόστωση ελληνόφωνου τραγουδιού ή ορχηστικής απόδοσή τους στους χώρους στάθμευσης, σε διαδρόμους και τους λοιπούς χώρους παραμονής επισκεπτών, στους κοινόχρηστους χώρους των εμπορικών κέντρων (όχι εντός των καταστημάτων). Σε σταθμούς και αποβάθρες επιβίβασης μέσων συγκοινωνιών και αεροδρομίων εφόσον μεταδίδουν μουσική»

Σχετικά με τις επικρίσεις της Αντιπολίτευσης, περί «παροχή ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας σε έξι αρχαιολογικούς χώρους», η κυρία Μενδώνη αποσαφήνισε πως αυτό αφορά την Ακρόπολη, την Λίνδο, την Κνωσσό, Δελφούς, την Ολυμπία και τις Μυκήνες. Πρόκειται όπως είπε για τους αρχαιολογικούς χώρους που κάθε χρόνο έχουμε περιστατικά υγείας εξ αιτίας του έντονου ανάγλυφου του εδάφους, η ολισθηρότητα και οι έντονες θερμοκρασίες και συγκεντρώνουν το 72% των επισκεπτών γενικά των αρχαιολογικών χώρων αποφέροντας στο Δημόσιο περίπου 85 εκατ. ευρώ. Αυτό που δημιουργείται είναι ισάριθμοι σταθμοί – ιατρεία με ιατρό, ένα ασθενοφόρο και το προσωπικό του που θα είναι εκεί και τις 13 ώρες της ημέρας που είναι ανοικτοί στους επισκέπτες. Δεν αποκλείονται οι διασώστες εθελοντές του ΕΕΣ. Οπλίτη ιατρό είχαμε μόνο στην Ακρόπολη και όχι πάντοτε καθώς είχαν υποχρεώσεις στις μονάδες που υπηρετούσε. Η κυρία Μενδώνη είπε ότι από την στιγμή που οι αρχαιολογικοί αυτοί χώροι έχουν έσοδα και μπορούν, είναι καλύτερο να μην αποσπώνται έξι ασθενοφόρα από το ΕΚΑΒ όταν αυτό έχει τόσο μεγάλες ανάγκες όπως και οι οπλίτες ιατροί να μην στερούνται, εάν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, από άλλες διαθέσεις που θα μπορούν να γίνονται σε άγονες περιοχές ενισχύοντας το ΕΣΥ.

Δημοφιλέστερα

To Top